دبیر انجمن صنفی روغن نباتی با تأکید بر اینکه تولید روغن جامد و نیمه جامد در کشور نسبت به سال قبل کاهش داشته است و همین امر موجب شده است که ما هرازگاهی با برخی کمبودها در رابطه با روغن نیمه جامد و علی الخصوص روغن جامد مواجه می شویم بنابراین کمبود این کالا ربطی به کمبود ظروف حلبی ندارد.

کمبود روغن جامد در بازار ربطی به کمبود ظروف حلبی ندارد

مدتی است که کمبود روغن نباتی جامد در بازار به خوبی حس می‌شود و این کمبود موجب شده تا قیمت این محصول در یک سال منتهی به دی ماه امسال، ۱۱۳ درصد و در دی ماه در مقایسه با آذر ماه ۶.۶ درصد افزایش یابد.

در عین حال اخبار جدید که در رابطه با کمبود این نوع روغن به گوش میرسد این است که گویا مشکل اصلی در کمبود روغن نباتی جامد، به نبود ظروف حلبی آن بازمی گردد.

روز گذشته یک منبع آگاه در گفتگوی خود با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه نیمی از ورق حلب وارداتی است، افزود: ۵٠ درصد آن توسط فولاد مبارکه تأمین می‌شود و ۵٠ درصد هم از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود که به دلیل مشکلات موجود در خصوص عدم تأمین ارز نیمایی، واردات آن با محدودیت مواجه شده است.

البته مشکل نبود ورق حلبی توسط «عیسی گلشاهی»، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات نیز تایید شد. وی طی گفتگویی گفت: کارخانجات درگیر به دست آوردن قوطی فلزی هستند یعنی ورقی وجود ندارد که قوطی فلزی تولید کنند. حتی در صنعت روغن با وجود اینکه روغن تولید می ‌شود اما ورق برای بسته بندی روغن وجود ندارد.

«امیر هوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنفی روغن نباتی در گفت‌وگو با قدس آنلاین  پیرامون اخبار منتشر در رابطه با کمبود حلب در کارخانجات تولید روغن که بسته بندی و عرضه این محصول را با مشکل مواجه کرده است، گفت: واقعیت مسئله این است که تولید روغن جامد و نیمه جامد در کشور نسبت به سال قبل کاهش داشته است و همین امر موجب شده است که ما هرازگاهی با برخی کمبودها در رابطه با روغن نیمه جامد و علی الخصوص روغن جامد مواجه می‌شویم.

وی با رد اخبار منتشر شده مبنی بر کمبود حلب برای بسته بندی روغن جامد و نیمه جامد و عرضه روغن نباتی جامد در پلاستیک تأکید کرد: به هیچ وجه کمبود حلب مطرح نیست همانطور که گفته شد مسئله به کمبود تولید روغن برمی‌گردد که تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا کمبود روغن نباتی جامد و نیمه جامد را در بازار طی ۱۰-۱۲ روز آینده برطرف کنیم.

این در حالی است که  فعالان صنعت روغن نباتی و کنسرو هم اعلام کرده‌اند، کمبود حلب روغن نباتی به نحوه عرضه ورق فولادی در بورس کالا باز می‌گردد.

در این رابطه  «محسن بوستانی فر» سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت البرز گفت: در حال حاضر مشکل روغن جامد تولید نیست بلکه تولیدکنندگان در تأمین حلب‌های بسته بندی این روغن با مشکل مواجه شده‌اند که بنا شده تغییراتی در بسته بندی آنها ایجاد شود تا مشکل عرضه روغن نیمه جامد هم حل شود. هر چند نحوه قیمت‌گذاری باید به مکانیزم عرضه و تقاضا باید سپرده شود.

به نظر می رسد که عرضه مدیریت شده فولاد در بورس کالا و عرضه قطره چکانی آن موجب کمبودهایی در بازارهای مختلف و همچنین افزایش قیمت محصولات وابسته به آن شده است که نهادهای نظارتی باید هر چه زودتر با بررسی این مسأله به رفع آن همت کنند، چون اقلامی چون روغن نباتی جزو اقلام ضروری محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.