همه انقلاب‌های دنیا، از وقتی که جریان انقلاب‌ها و حضورهای مردمی در تاریخ ثبت شده است، سالگردهایی داشته و دارند. بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری ایران گذشته است و شاید نسل جدید از خودش بپرسد علت تلاش و از جان گذشتن ها برای تحقق انقلاب اسلامی ایران چه بوده است؟

انقلاب کلمات

ادبیات و هنر بهتر از هر ابزار دیگری می تواند به سوالات همه ما در هر برهه ای از زندگی که باشیم پاسخ دهد البته اگر اهل تحقیق و مطالعه باشیم.کتاب های زیادی با محوریت انقلاب منتشر شده است که هدف آن ها  تببین دلایل تحقق این رویداد مردمی بوده است. در صفحه امروز بسته پیشنهادی به علاقه مندان مطالعه در این حوزه ارایه شده است که با خواندن آن ها می توانید به آستانه قضاوت و تحلیل برسید. این بسته ، همه آثار منتشر شده حوزه انقلاب اسلامی را در بر نمی گیرد بلکه مشتی نمونه خروار است برای سلایق مختلف علاقه مند در این حوزه که به ادبیات و هنر علاقه مند هستند.
شب ناسور؛ داستان یکی از شکنجه‌گرهای ساواک

ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده نام‌آشنای حوزه انقلاب اسلامی کتابی در این حوزه به چاپ رسانده است با عنوان «شب ناسور».  این کتاب روایتی جدید از رویداد تاریخی انقلاب اسلامی است. نویسنده، داستانش را از زبان یکی از شکنجه‌گرهای ساواک به‌ نام اصغر ضحاک تعریف می‌کند. ضحاک شکنجه‌گری است که در زندان کمیته مشترک ضد خراب‌کاری، بازجوی نیروهای انقلابی است. او در جریان آزادسازی زندانِ کمیته به دست نیروهای انقلابی، فرنچ یا همان لباس زندانی‌ها را بر تن می‌کند تا به‌عنوان ساواکی شناسایی نشود و از خشم نیروهای انقلاب در امان بماند. اصغر ضحاک چندین سال بعد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فهرستی بیست‌نفره از انقلابی‌هایی تهیه می‌کند که در زندان کمیته مشترک، بازجویشان بود و نتوانسته از آن‌ها اعتراف مؤثری بگیرد. او تصمیم می‌گیرد در نقش خبرنگار و پژوهشگر انقلاب، به‌سراغ این افراد برود و حرف‌هایشان را بشنود و در آخر، آن‌ها را به قتل برساند.

«شب ناسور»، این کتاب 224صفحه است که انتشارات موزه عبرت ایران آن را به چاپ رسانده است.

برج قحطی؛  روایت متفاوت از روزگار پهلوی در یزد

رمان «برج قحطی نوشته هادی حکیمیان دست به خلق اثری با محوریت انقلاب اسلامی زده است. تمام اتفاقات این رمان در شهرستان یزد روی می‌دهد و خواننده از همان ابتدا تکلیف خود را با مکان داستان می‌داند و پس از آن در جستجوی سایر گره‌های موجود در این داستان می‌رود. اطلاعاتی که نویسنده از یزد به خواننده می‌دهد، اطلاعاتی دقیق است و خواننده اگر اندک اطلاعی از پیشینۀ یزد داشته باشد، تصاویر شهر را مجسم خواهد کرد. همچنین برای خواننده‌ای که یزد را نمی‌شناسد نیز این رمان اطلاعات جالب توجهی دارد.

خواننده در «برج قحطی» با سرمایه‌داران و افراد صاحب‌نفوذ یزد به بهانه‌های مختلفی که نویسنده در دل متن تراشیده، آشنا می‌شود و با خیانت‌هایی که در حق رعیت و یا احیاناً خدماتی که انجام داده‌اند، روبرو شده است. حضور اقشار مختلف در رمان حکیمیان نیز چشمگیر است.

 در «برج قحطی» نویسنده سعی کرده با کمترین اشاره به حکومت پهلوی، منسوبین آن‌ها را به خواننده نشان دهد و نتیجه‌گیری را به خواننده واگذار کند که اتفاقاً از پس این کار بر آمده است. رمان «برج قحطی» از سوی انتشارات شهرستان ادب راهی بازار کتاب شده است.

 

بابا کوهی ؛ روایت یک معلم بازنشسته

کتاب باباکوهی به قلم محمد محمودی نورآبادی داستانی شیرین و خواندنی از روزهای جنگ و سال‌های نخست انقلاب است که از زبان یک معلم اهل استان فارس روایت می‌شود؛ خواندن این داستان‌ و مرور حوادث و شخصیت‌ها آشنای آن، باعث تداعی خاطرات سال‌های نه چندان دور و غلیان احساسات میهن‌دوستی می‌گردد.

این اثر که از سوی نشر صاد منتشر شده است راوی مقاومت مردمی و دلیرانه در مقابل نیروهای متخاصمی است که در رزمگاهی نابرابر به مصاف جوانان این مرز و بوم آمدند. پیوندی‌ست میان سلحشوری متدینانه و اسطوره‌های ملی شاهنامه.  

 خاطرات عزت شاهی، یکی از شاخص ترین چهره های مبارز

خاطرات عزت شاهی نوشته محسن کاظمی اثری است که مخاطب با خواندن  این کتاب و با مرور خاطرات صریح و جذاب عزت شاهی با یکی از شاخص ترین چهره های مبارز و معتقدی آشنا می شوند.

عزت شاهی در جریان رویارویی قهرآمیزش با رژیم شاه همه شداید و مشکلات را به جان خرید اما از پا ننشست و حتی مهلک ترین ضربه های ساواک و شکنجه های روحی و جسمی طاقت فرسای دوران بازجویی و زندان هم نتوانست خللی در اراده او ایجاد کند.

عزت الله مطهری معروف به عزت شاهی سال 1352در خوانسار به دنیا آمد و دوران کودکی اش را در خانواد ه ای فقیر و مذهبی گذراند. او ابتدا به کار در یک کوره پرداخت و سپس با اتمام تحصیلات در مقطع ششم ابتدایی قدیم، به تهران عزیمت کرد و به کار شاگردی در بازار مشغول شد. شاهی از طریق رابطه با هیات های مؤتلفه اسلامی فعالیت سیاسی خودش را شروع کرد، سپس در پایه گذاری جبهه آزادی بخش ملی ایران و بر هم زدن بازی فوتبال ایران و اسرائیل در ورزشگاه امجدیه (در سال 1345  ) مشارکت داشت. او که در رژیم گذشته یکی از برجسته ترین مخالفان سیاسی به شمار می آمد، از سوی ساواک به ۱۵ سال حبس محکوم شد و پس از سال ها شکنجه و اسارت، در سال ۱۳۵۷ به همراه گروهی از زندانیان دیگر آزاد شد. شاهی به جز دوران کوتاهی که پس از انقلاب در کمیته فعالیت داشت تاکنون هیچ مسئولیت دولتی برعهده نداشته است.  

انقلاب رنگ ها ؛ هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی

کتاب «انقلاب رنگ ها» که به خاطرات شفاهی علیرضا خالقی، هنرمند و نقاش پیش کسوت انقلاب اسلامی می پردازد، اولین کتاب تاریخ شفاهی در حوزه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی محسوب می شود. «انقلاب رنگ ها» در سه فصل به فعالیت های علیرضا خالقی در زمینه خطاطی، نقاشی و تصویربرداری در دوران انقلاب و دفاع مقدس در حزب جمهوری اسلامی و تبلیغات جنگ پرداخته است. 

این کتاب  با تحقیق و تدوین حسن سلطانی به همت انتشارات راه یار منتشر شده است. نویسنده در این کتاب به تأثیر هنر انقلاب می ‌پردازد و در عین حال به هنر محدود نشده است. راوی و مؤلف اتفاقات و کنش‌ها را مطرح می‌کنند و این روایت‌ها باعث می‌ شوند خواننده علاوه بر شناخت هنر انقلاب از وقایع تاریخی نیز مطلع شود.

علیرضا خالقی نقاش یکی از اولین پُرتره‌ های امام خمینی(ره) است که مدت‌ها در صف اول راهپیمایی‌ها حمل می‌شد و بسیاری از کسانی که در سال‌های انقلاب حضور داشتند، چهره ایشان را با همین تصویر شناختند.

صخره شیشه ای؛ قهرمانی زنانه

رمان «صخره شیشه‌ای» نوشته منیرالسادات موسوی درباره دختر و پسر دانشجویی است که در سال‌های قبل از انقلاب با یکدیگر در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی همکاری داشتند و از زاویه سوم شخص وقایع داستانی در مسیر ارتباط عاطفی بین آنان شکل می‌گیرد. در این رمان قهرمان زن زندگی سیاسی و اجتماعی درخشانی دارد، ولی در زندگی زناشویی ناموفق است. در واقع چالش اصلی این داستان مرور مسایل زنان در این سال‌هاست همراه با مواجهه زن ایرانی و شرقی با مسایل اجتماعی . زن که قهرمان اصلی این داستان است، با رویارویی با چالش‌های عمیق سعی دارد تا لحظه آخر خانواده خود را حفظ کند و تلاشگری او از محورهای مهم خصیصه‌های این اثر است. این کتاب 150 صفحه است و از سوی نشر «آموت» به چاپ رسیده است.  

ماشو در مه؛ داستانی برای نوجوانان

کتاب «ماشو در مه» که توسط فرهاد حسن زاده نوشته شده است  به دوران پهلوی و مبارزات ضد رژیم اشاره دارد. این کتاب که توسط نشر سوره مهر منتشر شده داستانی برای رده کودکان و نوجوانان است. ماشو پسرکی است جنوبی. رژیم شاه برادرش حجت را در جریان پخش اعلامیه‌ها دستگیر کرده‌اند. پدرش در مسافرت است و برادر دیگرش هم معتاد است. کاظم دوست ماشو است. پسرکی زبل و زرنگ. دوست دیگرشان سیامک است که «سیا» صدایش می‌کنند. او پسرکی کثیف و شلخته است. داستان از این قرار است که کاظم شنیده است که زیر لوله‌های نفت، ساکی پر از طلا و جواهر مخفی کرده‌اند. کاظم‌ ماجرا را با ماشو در میان می‌گذارد. از طرفی سیا حرف‌های این دو را می‌شنود و می‌خواهد او را هم در گنج شریک کنند. سه پسر دنبال گنج می‌روند و تمام لوله‌ها را می‌گردند، اما خبری از گنج نیست. در حال گشت و گذار گاردی‌های شرکت نفت آن‌ها را می‌بینند و دنبالشان می‌کنند.آن‌ها هنگام فرار به کتابخانه‌ی  توی پارک می‌روند. در کتابخانه حبیب با دوست حجت برادر ماشو آشنا می‌شود. حبیب ماشو را از این کارها نهی می‌کند و به او نصیحت می‌کند که دنبال این کارها نرود و راه برادرش را در پیش بگیرد. ماشو در دو راهی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.