استاد حوزه و دانشگاه گفت: فاطمه زهرا(س) مسئله جدی بشر خسته از عالمان هپروتی و ایسم‌های زمینی، است؛ باید کسی را داشته باشیم که سر به آسمان بساید و پایش در زمین باشد. ما حوراء انسیه می‌خواهیم.

بشر امروز خسته از عالمان هپروتی و ایسم‌های زمینی، نیازمند حوراء انسیه است

حجت السلام یحیی جهانگیری سهرودی استاد حوزه و دانشگاه در مراسم اختتامیه "هم اندیشی بین المللی حوراء انسیه؛ کنشگری زن مسلمان فرهیخته در دنیای معاصر" که در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  و روز زن با هدف معرفی فرهنگ فاطمی و ارائه چشم انداز الگوی زنان مسلمان در عرصه‌های مختلف و نقش زنان مسلمان در جهان اسلام در سطح بین الملل برگزار شد گفت: ما جمع نشده‌ایم تا یک قصه تاریخی را روایت کنیم، بلکه می خواهیم درباره یک الگو بازاندیشی کنیم که این الگو چگونه می تواند قابل تجدید و قابل تکثیر باشد. بشر امروز دچار رنج است، رنج از فقر، رنج از محیط زیست تخریب شده، رنج از ناامیدی به فردا و کرونا آن را بدتر کرده است، بشر امروز در همه جای دنیا فردای خود را تاریک می‌بیند.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: امروز بشر از دیروز نگران تر است؛ او نه تنها نگران دردها و رنج‌هایی است که دارد، بلکه نگران راه حل هاست؛ این درد و رنج بشر را بیشتر می کند، او فقط نگران کرونا نیست، بلکه نگران واکسن ها نیز است، واکسنی که قرار است کرونا را پایان دهد، ممکن است بلای جان بشر باشد. رهبر انقلاب به عنوان دیده بان جامعه به خاطر نگرانی که از به خطر افتادن جان مردم داشتند، فرمودند که واکسن های غیرمطمئن وارد کشور نشود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: علمی که قرار بود نجات بخش بشر باشد، از آن به عنوان عامل کشتار مردم جهان استفاده می‌کنند. امروز چقدر انسان با موشک کشته شده، امروز چقدر انسان با ابزارهایی که علم ساینس تولید کرده نابود شده اند؟ بشر امروز نگران است، نه فقط نگران دردها، که نگران درمان هاست. بشر امروز در بیچارگی است و به نام آزادی بشر کارهای زشت مرتکب می شوند؛ آیا بشر امروز حق ندارد بگوید آزادی نه؟ چرا بشری که تا دیروز برای آزادی جان می داد، امروز از آزادی نگران شده است؟

وی گفت: آزادی امروز بشر را به همجنسگرایی کشانده، علم او را به کشتار برده و واکسن فایزر او را به بدتر از کرونا گرفتار کرده است. بشر امروز در رنج است و حال خوبی ندارد . بشر امروز خسته است از دست مردان و دینی که فقط حرف آسمانی زدند و از تعلمات آسمانی گفتند ولی هیچگاه به تألمات انسان نیندیشید. در مقابل خسته است از راه حل‌های انسانی که فقط به نیازهای دنیایی او اندیشید و هرگز دریچه آسمان را به روی او باز نکرد. بنابراین بشر امروز خسته است از دینی که درد زمین را درمان نکرد و زمینیانی که فقط به زمین چسبیدند و سر به آسمان نساییدند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: بشر امروز دنبال درمان و راهی است که هم سر در آسمان دارد و هم پا در زمین. نه آنکه فقط از آسمان بگوید ولی تالمات زمینی او را درک نکند و یا فقط از زمین بگوید و او را به آسمان وصل نکند. اینجا بشر فرشته ای می خواهد که زمینی باشد و زمینی ای که عرشی باشد و بین ملک و ملکوت پیوند بزند. امروز جای چنین انسانی خالی است، انسانی که هم آسمانی باشد، یعنی حوراء و هم زمینی باشد یعنی انسیه؛ امروز جای حوراء انسیه خالی است، جای فاطمه(س) خالی است. امروز اگر از فاطمه زهرا(س) حرف می‌زنیم، نه یک بحث فانتزی و تفننی پژوهشی است، بلکه داریم از یک درد بشر حرف می‌زنیم.

استاد دانشگاه اضافه کرد: فاطمه زهرا مسئله جدی بشر امروز است؛ باید کسی را داشته باشیم که سر به آسمان بساید و پایش در زمین باشد. ما حوراء انسیه می‌خواهیم. شهید مطهری چه زیبا گفت که ما مافوق انسان نمی‌خواهیم، بلکه انسان‌های مافوق می‌خواهیم که فاطمه زهرا نمونه‌ای از این انسان‌هاست. از این رو بازاندیشی بر روی اندیشه های حضرت زهرا می تواند در کنشگری زن مسلمان امروز  نقش آفرین باشد. حضرت زهرا کنشگر رسانه ای بود و  در روزگاری که صداها خاموش بود زهرا صدایش در مدینه پیچید، در زمانی که مردان در خواب سنگین بودند، تنهای صدای رسا، مرثیه دختر محمد(ص) بود، این کنشگری رسانه‌ای فاطمه(س) را می‌رساند. در روزگاری که مسلمانان رنج می‌بردند فاطمه از فدک گفت، و این کنشگری اجتماعی و اقتصادی زهرای مرضیه بود.

وی گفت: لذا امروز ما در کنشگری علمی، کنشگری اجتماعی، کنشگری اقتصادی، کنشگری دینی و.... به زهرا(س) نیاز داریم. روزگاری که بشر از خرافات می‌گفت، ایشان نوشت و گفت حرفهایی را که علی(ع) املاگر آن بود، دانشی که بشر یارای فهم آن را نداشت و تا زمان ظهورش فرزندش پنهان خواهد ماند. بنابراین امروز ما خسته از عالمان هپروتی و ایسم های زمینی، به شدت نیازمند حوراءهای انسیه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.