وزیر خارجه جدید آمریکا با طرح اتهاماتی بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که جمهوری اسلامی تنها چند ماه تا دستیابی به مواد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد که این زمان می‌تواند به چند هفته کاهش یابد.

ادعای واشنگتن درباره مواد هسته‌ای در ایران/ بلینکن: در حال بازنگری روابط با سعودی‌ها هستیم

قدس آنلاین: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا در یک مصاحبه به اتهام‌زنی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.  

وی در این خصوص مدعی شد که «تهران ماه‌ها با دست‌یابی به مواد شکاف‌پذیر مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد [اما] اگر به برداشتن محدودیت‌ها در توافق هسته‌ای ادامه دهد این مسئله می‌تواند ظرف چند هفته اتفاق بیفتد.»

بلینکن در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران بارها بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

وی در ادامه ادعاهایش، افزود آمریکا مایل است به تعهد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد، اگر ایران هم همین کار را بکند و سپس با متحدان و شرکای خود بر روی دستیابی به توافقی "طولانی‌تر و محکم‌تر" که شامل مسائل دیگر نیز می‌شود، همکاری کند.  

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه روز جمعه در استانبول در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود بار دیگر بر عدم مذاکره در خصوص موضوعات غیر از آنچه در برجام توافق شده تاکید کرد و گفت: آنچه در توافق نیست، مورد توافق قرار گرفته که در توافق نباشد و امروز نمی‌تواند آن موضوعات به توافق اضافه شود. آمریکا کشوری بوده که از برجام خارج شده و تعهداتش را نقض کرده است. الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما هم نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری اعلام شده است. امیدهایی که اعضای جدید دولت آمریکا دارند و ادعا می‌کنند ایران باید به توافق برگردد، نه منطقی است و نه هیچگاه عملی خواهد شد.  

وزیر خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح موضوع آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران در توافق مدنظر آمریکا، گفت: فارغ از هر توافقی، آن آمریکایی‌ها باید آزاد شوند. ما بر اطمینان یافتن از بازگشت آنها به خانه به هر شکل ممکن تمرکز خواهیم کرد.»

وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود با شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» در خصوص مناسبات واشنگتن با ریاض اظهار داشت، دولت بایدن در حال بازنگری در روابط با عربستان سعودی و اطمینان از سازگاری آن با منافع و ارزش‌های آمریکاست.  

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه، قتل «جمال خاشقچی» را «اقدامی خشن علیه یک روزنامه‌نگار و یک فرد مقیم آمریکا برشمرد» اما از محکوم کردن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به دلیل نقشش در این قتل که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) هم آن را تایید کرده بود، خودداری کرد.  

وی در ادامه مداخلات واشنگتن در امور داخلی روسیه، به ناآرامی‌های اخیر در این کشور هم پرداخت و خواستار آزادی «الکسی ناوالنی» مخالف روسیه شد.  

بلینکن با اشاره به اعتراض دولت روسیه در خصوص دخالت در امور داخلی این کشور، مسکو را به فساد و خودکامگی متهم کرد.  

او در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا، روسیه را به بررسی چگونگی پاسخ در خصوص وضعیت ناوالنی و آنچه سایر اقدامات دولت روسیه شامل ادعای دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و تعیین پاداش برای کشتن سربازان آمریکایی خواند، تهدید کرد و گفت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص این مسائل فشار نیاورد، اما «جو بایدن» در اولین تماس تلفنی با همتای روس خود این کار را کرد.  

بلینکن صحبتی از تحریم نکرد اما مدعی شد: رئیس‌جمهور (بایدن) نمی‌توانست در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور پوتین واضح‌تر از این باشد.

او در صحبت‌هایش به چین هم پرداخت و علیرغم بازدید روزهای اخیر متخصصان سازمان جهانی بهداشت از شهر ووهان چین، کانون اولیه شیوع ویروس کرونا، گفت پکن در اجازه دسترسی به مکان‌هایی که ویروس کرونا در آن‌ها کشف شد، کمتر حد نیاز همکاری می‌کند. وی آنچه "عدم شفافیت" چین خواند را مشکلی اساسی توصیف کرد که باید به آن پرداخته شود.

وزیر خارجه بایدن همچنین پکن را به زیر پا گذاشتن تعهدات خود در قبال هنگ‌کنگ متهم کرد و در موضعی مداخله‌جویانه گفت ایالات متحده باید درهای خود را مانند انگلیس برای کسانی که از "سرکوب" فرار می‌کنند، باز کند.  

بلینکن مدعی شد: آمریکا با مشارکت مجدد در امور جهانی و نهادهای بین‌المللی برای مقابله با چین قدرت می‌یابد، زیرا وقتی ما عقب بکشیم، چین جا را پر می‌کند.  

او در پاسخ به سوالی درباره کره شمالی گفت بایدن از تیم امنیت ملی خود خواسته به بازنگری سیاست آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ بپردازند تا موثرترین راه‌ها برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره را مشخص کنند. وی افزود این ابزارها شامل امکان استفاده از تحریم‌های بیشتر در هماهنگی با متحدان آمریکا و همچنین مشوق‌های دیپلماتیک نامشخص خواهد بود.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.