شماری از جمهوریخواهان دولت جورج دبلیو بوش رییس‌جمهوری پیشین آمریکا که از انفعال بسیاری از جمهوریخواهان منتخب در انکار ادعای دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ سرخورده‌اند، قصد دارند با این حزب خداحافظی کنند.

خروج برخی مقام‌های دولت بوش از حزب جمهوریخواه

به گزارش قدس آنلاین، رویترز نوشت این مقام ها که برخی از آنها در بالاترین رده های دولت بوش خدمت می کردند، گفتند که امیدوار بودند شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، رهبران حزب جمهوریخواه را به دور شدن از رییس جمهوری پیشین آمریکا و محکوم کردن ادعای بی پایه و اساس وی مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سوق دهد.

اما با وفاداری اکثر نمایندگان جمهوریخواه به ترامپ، مقام های مزبور اعلام کردند که دیگر این حزب را به رسمیت نمی شناسند و در اصل آن را فرقه ترامپ می نامند.

«جیمی گورول» که معاون وزیر خزانه داری دولت بوش در زمینه تروریسم و اطلاعات مالی بود، گفت: آنطور که می دانم حزب جمهوریخواه دیگر وجود خارجی ندارد. من آن را فرقه ترامپ می خوانم.

«کریستوفر پورسل» که به مدت شش سال در دفتر ارتباطات کاخ سفید در دوره بوش خدمت می کرد، گفت که تقریبا ۶۰ تا ۷۰ مقام پیشین دولت بوش تصمیم به ترک حزب جمهوریخواه یا قطع رابطه با آن گرفته اند. وی تاکید کرد که این تعداد هر روز در حال افزایش است.

جدایی آنها از حزب جمهوریخواه پس از یک عمر خدمت، نشانه روشنی از اختلاف رو به رشد بر سر ترامپ و میراث وی است.

این حزب اکنون بین جمهوریخواهان میانه رو بی علاقه و مستقلان منزجر از تسلط ترامپ بر مقام های منتخب و پایگاه وفادار به ترامپ گرفتار است.

براساس این گزارش، بیش از نیمی از جمهورخواهان در کنگره (هشت سناتور و ۱۳۹ نماینده مجلس نمایندگان) تنها ساعاتی پس از محاصره کنگره، به جلوگیری از تائید انتخابات رای دادند.

اکثر سناتورهای جمهوریخواه نیز نشان داده اند که از استیضاح ترامپ حمایت نمی کنند و این مساله را تقریبا قطعی کرده اند که رئیس جمهوری سابق در جلسه سنا محکوم نخواهد شد.

چندی پیش گروه بزرگی از هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره حمله کردند تا مانع از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شوند.

دستکم ۱۶۰ نفر در دادگاه فدرال به جرایم مرتبط با این یورش متهم شدند. در جریان این یورش، پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.