۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 738470

انقلاب و پیگیری آرمان وحدت امت اسلامی

سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر سیاسی

اینکه ادعا کنیم انقلاب اسلامی، انفجاری از نور در عصر ظلمت و سکون و سکوت بود که لرزه بر بنیان طاغوت‌ها و ابرقدرت‌ها انداخته و اهداف متعالی بسیاری پیش روی ایرانیان قرار داد سخنی به گزاف نگفته‌ایم. در این میان وجود اختلافات جزئی در جامعه اسلامی که با جهت‌دهی دنیای استکبار به ایجاد مشکلات حاد منجر می‌شد موضوع وحدت مذاهب، با هدف شکل‌گیری امت واحده اسلامی را جزو آرمان‌های بنیادین انقلاب اسلامی قرار داد.

این موضوع منوط به رعایت الزاماتی بود، بنابراین جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن سلسله اولویت‌ها تلاش کرد آن را به منصه ظهور برساند. از این رو در هفته‌ای که میلاد پیامبر اکرم(ص) از نظر شیعه و اهل سنت در آن واقع شده با ابتکار مبدع انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) موضوع وحدت اسلامی در صدر اولویت‌های انقلاب و جهان اسلام قرار گرفت. رفع اختلاف بین امت که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم است در این هفته به یکی از موضوعات مهم تبدیل شد تا با این گام، به سراسر سال تسری داده شود و مسئله وحدت مورد توجه جهان اسلام قرار بگیرد.

در کنار این اقدام، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی موجب هوشیاری بیشتر جهان اسلام شده است. جهان اسلام امروز در آتش اختلاف و نزاع‌هایی می‌سوزد که به واسطه تفرقه‌افکنی‌های سه قرن گذشته انگلیس و آمریکا ایجاد شده و این حقیقتی است که باید در مورد آن روشنگری شود. در بعد دیگر پس از پیروزی انقلاب مسئله حضور اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی یکی از مسائل اصلی بود که مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا موضوع دخالت آن‌ها در تعیین سرنوشت و اداره کشور محقق شود. برگزاری گعده‌های علمی و سفر علما و صاحبان اندیشه ادیان مختلف به ایران و به‌طورمتقابل سفر اندیشمندان ایرانی به کشورهای اسلامی یکی از موضوعات مهمی است که انجام می‌شود. هر چند صهیونیست‌ها همواره به دنبال آتش‌افکنی بین ادیان و مذاهب اسلامی و غیراسلامی هستند اما در نهایت راهبردهای مورد نظر جمهوری اسلامی توانسته بخش مهمی از اختلافات اساسی بین ادیان را تا حد قابل توجهی حل و فصل کند.

نکته مهم تأثیر این رویکرد تهران بر شکل‌گیری اندیشه‌های مقاومت بود که از دل انقلاب اسلامی خارج شد. به عبارت روشن‌تر، مقاومت که نتیجه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای وحدت و قدرت گرفتن جهان اسلام است در مقابل اندیشه‌های تکفیری و صهیونیستی ایجاد شد تا با تشکیل یگان‌های نظامی متشکل از همه مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی بتواند وحدت عملی را به منصه ظهور برساند. با این اقدام، جمهوری اسلامی ایران توانست ادیان و مذاهب مختلف را در برابر خطر تروریسم و صهیونیسم بسیج کند.

در نهایت اینکه حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری هیچ‌گاه دستاوردهای انقلاب را منحصر به اکثریت جمعیت کشور یعنی تشیع نکردند، بلکه همیشه از لفظ آحاد ملت و یا مسلمانان برای تبیین پیروزی‌ها استفاده کردند. این موضوع بیانگر آن است که رهبران ایران اسلامی تفاوتی بین مذاهب کشور قائل نیستند. با توجه به این فاکتورها یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را باید در پیگیری وحدت بین فرق اسلامی و در گام بالاتر، ادیان توحیدی در منطقه دانست. با این حال جمهوری اسلامی برای تحقق این هدف مهم و مقابله با توطئه‌های دشمنان هنوز راهی طولانی در پیش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.