سخنگوی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد، اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه درخصوص مذاکرات برجامی با ایران ارتباطی با سیاست های جمعی این اتحادیه ندارد و آنها خواهان حفظ برجام هستند.

سخنگوی اتحادیه اروپا: موضع مکرون درباره مذاکرات برجامی سیاست این اتحادیه نیست

قدس آنلاین: سخنگوی اتحادیه اروپا سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای با ایران را موضع شخصی وی دانست و تاکید کرد که اتحادیه اروپا به برجام کنونی پایبند است.

ماکرون روز شنبه گفته بود که در مذاکرات برجام باید سختگیرانه‌تر عمل شود و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی نیز باید در این مذاکرات مشارکت داشته باشند.

در همین راستا بخش فارسی شبکه یورو نیوز گفت وگویی با پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا درباره این اظهارات مکرون وموضع این اتحادیه انجام داد.

استانو در این باره گفت که در مقام سخنگوی اتحادیه اروپا قصد ندارد درباره سخنان یکی از رهبران اروپایی اظهارنظر کند. چرا که سخنان اشخاص ربطی به سیاست های مشترک اتحادیه اروپا ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد که اتحادیه اروپا به عنوان میانجی اصلی مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵، همچنان قاطعانه تاکید دارد که این توافق زنده بماند و حفظ شود.

پیتر استانو همچنین در پاسخ به این سوال که نگاه اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جدید با ایران درباره برنامه هسته ای چیست؟ اظهار داشت: اتحادیه اروپا یک میانجی و هماهنگ کننده در توافقی است که پیشتر امضا شده است. هرگونه تصمیم گیری درباره تغییرات برجام از عهده ما (اتحادیه اروپا) خارج است. تصمیم گیران اصلی برای هرگونه تغییر در باره برجام، تنها شش کشور عضو آن هستند. از سوی دیگر وظیفه نظارت بر اجرای درست برجام بر عهده کمیسیون مشترک این توافق هسته ای است که در سطح دیپلمات های کشورهای شرکت کننده و نمایندگان اتحادیه اروپا هر از چند گاهی جلسه ای برگزار می کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: بار دیگر تاکید می کنم وظیفه اتحادیه اروپا این نیست که درباره تغییرات احتمالی برجام تصمیم گیری کند. نقش ما تنها هماهنگی بین کشورهای امضاکننده برجام است.

پیتر استانو درباره اولویت های اروپا در قبال برجام گفت: اولویت نخست اتحادیه اروپا کمک به بازگشت ایالات متحده به برجام است. دومین موضوع مورد توجه برای ما این است که تمام کشورهای امضا کننده توافق هسته ای به مفاد این توافق نامه احترام بگذارند. و نهایتا اگر بتوانیم به دو مورد اول دست پیدا کنیم این توافق را به عنوان پلتفرم و یا توافق اولیه ای برای بحث و گفت وگوهای بیشتر درباره ثبات و امنیت بیشتر در منطقه در نظر خواهیم گرفت، منطقه ای که از بی ثباتی زیاد رنج می برد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.