مهمترین شاخص‌های رشد یافته توسعه در خراسان رضوی طی ۴۲ سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی مربوط به امور زیربنایی و روبنایی برای خدمت به مردم است، خدماتی که نه تنها محرومیت را به حداقل رسانده بلکه رفاه عمومی را در این استان گسترش داده است.

رشد شاخص‌های توسعه خراسان رضوی در ۴۲ سالگی انقلاب اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، شاخص‌های توسعه در حوزه‌های حمل و نقل، آبرسانی، گازرسانی، برق رسانی، عمران روستاها، ساخت مسکن، گسترش چتر بهداشتی و درمان، تسهیل و گسترش آموزش و پرورش، رشد صنعتی و معدنی در قالب هزاران طرح عمرانی ظرف افزون بر چهار دهه اخیر در خراسان رضوی ارتقا یافته و میزان بهره‌مندی همه اقشار مردم را از رفاه اجتماعی و اقتصادی افزایش داده است.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۳۳ شهرستان، ۷۵ بخش، ۷۸ شهر و ۲ هزار و ۵۴۰ روستا، با ۸.۱ درصد جمعیت کشور از ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر جمعیت در قالب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار برخوردار است و یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

موقعیت جغرافیایی راهبردی خراسان رضوی بخاطر واقع شدن این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بازرگانی بین‌المللی و مرز مشترک با دو کشور ترکمنستان و افغانستان از دیگر بسترهای توسعه خراسان رضوی هستند بطوری که با تلاشهای هدفمند و بهنگام نظام جمهوری اسلامی ایران و با بهره‌گیری از این بستر مناسب هم‌اینک کالاهای خراسان رضوی به ۸۷ کشور صادر می‌شود. 

حمل و نقل از جاده تا ریل

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی  به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به توسعه شاخص‌های اقتصادی و زیربنایی استان ظرف ۴۲ سال اخیر اشاره و بیان کرد: حمل و نقل از بخشهای اثرگذار در حوزه اقتصادی و مباحث اجتماعی است که زیرساختهای آن در چهار حوزه جاده‌ای، ریلی، هوایی و آبی تعریف می‌شود که خراسان رضوی با توجه به موقعیت استراتژیک خود از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون رشد قابل توجهی در حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی داشته است.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: نظام جمهوری اسلامی در حمل و نقل جاده‌ای برای سهولت در رفت و آمد و افزایش ایمنی راه‌ها، توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را مدنظر قرار داد به طوری که قبل از انقلاب بزرگراه در خراسان رضوی وجود نداشت و راه‌ها در حد راه‌های اصلی و فرعی بود اما اکنون بزرگراه‌های استان به هزار و ۱۰۰ کیلومتر رسیده و هزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه دیگر نیز در دست ساخت است.

وی ادامه داد: ۱۱۰ کیلومتر آزادراه در خراسان رضوی وجود دارد و طرح‌های دیگری شامل آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد تا چناران نیز در دست ساخت است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طول کل راههای اصلی در خراسان رضوی که پیش از انقلاب ۵۳۰ کیلومتر بود پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افزون بر ۲ برابر توسعه یافت. طول راههای روستایی این استان نیز از ۱۱۸ کیلومتر راه شنی و خاکی پیش از انقلاب هم‌اینک به هفت هزار و ۷۳۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته مناسب رسیده است.

وی افزود: خراسان رضوی پیش از انقلاب اسلامی فاقد شبکه خطوط ریلی درون استانی بود اما هم‌اینک پس از ۴۲ سال مدیریت نظام جمهوری اسلامی هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه راه‌آهن در این استان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و علاوه بر آن مسیرهای ریلی دیگری نیز در حال ساخت است.  

میرجعفریان ادامه داد: سالانه ۷.۳ میلیون تن بار در مسیر خطوط راه‌آهن خراسان رضوی جابه‌جا می‌شود.

توسعه آب، برق و گازرسانی

وی به شاخص‌های امور زیربنایی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پیش از انقلاب حجم روزانه تولید برق در این استان ۳۱۴ مگاوات بود اما پس از افزون بر چهار دهه تلاش و سازندگی این میزان هم‌اکنون به سه هزار و ۶۱۰ مگاوات برق رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: توسعه صنعت برق همچنان در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار دارد بطوری که هم‌اینک برای دستیابی به تولید روزانه پنج هزار مگاوات برق در خراسان رضوی چند نیروگاه جدید در حال ساخت است. 

وی افزود: ۱۰۰ درصد روستاهای دارای بیشتر از ۱۰ خانوار جمعیت در خراسان رضوی از خدمات برق رسانی بطور مستقیم برخوردار هستند. روستاهای با جمعیت کمتر از ۱۰ خانوار نیز در مسیر خطوط انتقال نیرو برقدار شده‌اند.

میرجعفریان ادامه داد: علاوه بر ظرفیت نیروگاهی هم‌اینک استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر خورشیدی و بادی نیز برای تولید برق در خراسان رضوی در حال انجام است.

وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی میزان برخورداری شهرهای خراسان رضوی از سوخت پاک گاز کمتر از ۳۰ درصد و برای روستاها هیچ بود اما اکنون ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۳ درصد روستاهای این استان از مزایای شبکه سراسری گاز برخوردار هستند.

گسترش خدمات بهداشتی درمانی 

معاون استاندار خراسان رضوی به توسعه بهداشت و درمان هم اشاره و بیان کرد: تعداد تختهای بیمارستانی این استان از هزار و ۱۰۰ دستگاه پیش از پیروزی انقلاب ظرف چهار دهه مدیریت نظام جمهوری اسلامی هم‌اینک به ۱۲ هزار دستگاه تخت بیمارستانی افزایش یافته است.

وی افزود: در حالی ۱۸۹ مرکز بهداشتی در شهرها و ۲۲۸ خانه بهداشت در روستاهای خراسان رضوی ظرف این مدت ایجاد و فعال شده‌اند که میزان برخورداری شهرها و روستاهای استان از مراکز بهداشتی پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی صفر بود.

توسعه ورزش

میرجعفریان ادامه داد: تعداد اماکن ورزشی روباز در خراسان رضوی از هفت مکان پیش از انقلاب اسلامی هم‌اینک به ۳۷۱ مکان ورزشی روباز و تعداد اماکن ورزشی مسقف از ۱۰ مکان به ۴۵۰ فضای ورزشی مسقف افزایش یافته است.

وی همچنین توسعه مکانهای ورزشی به ویژه فضای روباز ورزشی را در خراسان رضوی از جمله حاشیه شهر مشهد از برنامه‌های در دست اجرای دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش امکانات روبنایی در این استان اعلام کرد. 

توسعه روستایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در مورد شاخصهای توسعه روستایی ظرف سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: تا بهمن ۱۳۵۷ زیرساختهای خدمات آب، برق، گاز، فضاهای آموزشی و درمانی در روستاهای این استان نزدیک به صفر بود و مدارس موجود در روستاها هم به هیچوجه استاندارد نبودند. 

وی افزود: اکنون بیش از ۷۵ درصد از روستاهای استان از فضای آموزشی استاندارد برخوردار هستند و برای روستاهای دارای ۱۰ یا کمتر از دانش آموز که در کانکس ها مشغول به تحصیل هستند، مدارس ثابت یک یا دو کلاسه در حال ساخت است.

میرجعفریان ادامه داد: هم اینک ۷۴ درصد از روستاهای خراسان رضوی از آب آشامیدنی پایدار و ۲۳۰ روستا از آب رسانی سیار برخوردار هستند و ۳۵۰ روستا با وجود داشتن شبکه آبرسانی، تنش آب دارند، به همین منظور در دیدار اخیر استاندار خراسان رضوی با وزیر نیرو طرحهایی با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال برای تامین آب شرب پایدار روستایی تعریف شد که توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا می‌شود.

وی گفت: کل آب مصرفی خراسان رضوی در سال نزدیک ۶ میلیارد مترمکعب است که ۵۵۰ میلیون مترمکعب از این میزان به آب شرب اختصاص دارد، ظرفیت سدهای موجود استان نیز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر در خراسان رضوی، عمده تامین آب استان از محل چاه‌های عمیق و نیمه عمیق است که این موضوع سطح سفره‌های آب زیرزمینی استان را کاهش داده است، لذا این موضوع در قالب طرح "سند سازگاری با کم ابی" و ایجاد سازه‌هایی که بتواند تغذیه های مصنوعی را انجام دهد و مانع از هدررفت روان آبها و تبدیل آنها به آب مناسب بهداشتی شود، مدیریت خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه جامع تامین و تخصیص آب طی دیدار استاندار خراسان رضوی با وزیر نیرو تدوین و مقرر شد منابع مالی آن از محل بازچرخانی آب برای صنایع، جمع آوری روان آبها برای تامین آب کشاورزی و اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی تامین گردد.

میرجعفریان گفت: بیش از ۸۵ درصد آب مصرفی خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی استان است و برای تامین آب بخش صنایع نیز از محل انتقال آب از دریای عمان برنامه ریزی‌های صورت گرفته است.

طرح‌های دهه فجر

وی به برنامه‌های عمرانی پیش‌بینی شده برای دهه فجر انقلاب اسلامی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: همزمان با دهه فجر امسال هزار و ۴۹۰ طرح با هزینه ۶۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره برداری می‌رسد یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود که از این تعداد هزار و ۴۵۰ طرح مربوط به زیرساختهای عمرانی با هزینه ۴۶ هزار میلیارد ریال و ۴۰ طرح مربوط به حوزه اقتصادی با هزینه ۲۲ هزار میلیارد ریال است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: این طرحها مربوط به حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات، توسعه شهری، کشاورزی و منابع طبیعی، آب و فاضلاب، مسکن، گازرسانی، بهداشت و درمان، توسعه روستایی، حمل و نقل و انرژی است که بسیاری از آنها با حضور استاندار و مسوولان کشوری افتتاح می‌شود.

وی بر رویکرد استاندار خراسان رضوی مبنی بر تکمیل طرحهای نیمه‌تمام تا پیش از پایان فعالیت دولت دوازدهم اشاره و بیان کرد: سه هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام در استان وجود دارد که اولویت استان تکمیل اجرای این طرحها است.

میرجعفریان ادامه داد: از کل این طرحها عملیات اجرایی ۱۳۸ طرح با اعتبار ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در استان آغاز می‌شود که از این تعداد چهار طرح با اعتبار ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه اقتصادی، ۱۳۴ طرح با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه عمرانی است.

وی به تفکیک دستگاهی طرحهای دهه فجر اشاره کرد و گفت: کل طرحها مربوط به ۸۵ دستگاه اجرایی است که مهمترین آنها شامل ۴۰ طرح با هزینه ۲۲ هزار میلیارد ریال مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت، یک طرح با هزینه ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال مربوط به حوزه ارتباطات و مخابرات، ۲۴۷ طرح عمران شهری با هزینه هفت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال، ۲۱۸ طرح مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی با هزینه سه هزار و ۳۰ میلیارد ریال، ۴۲ طرح با هزینه ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال مربوط به آب و فاضلاب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: هشت هزار و ۵۱۹ طرح گازرسانی با هزینه هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال، ۹۴ طرح آموزشی با هزینه هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال، ۱۸۸ طرح محرومیت زدایی و ۲۵۷ طرح عمران روستایی، افتتاح هزار و ۴۹۱ واحد مسکن مهر و آغاز عملیات ۲۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن از دیگر طرحهای این استان در دهه فجر است. 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.