مدتی است که قیمت حبوبات در بازار خراسان جنوبی، روند صعودی به خود گرفته است؛ آن طور که مسئولان می‌گویند، قیمت حبوبات این هفته نسبت به هفته گذشته افزایش بیش از ۲ هزارتومانی به ازای هر کیلوگرم داشته است.

دیگ گرانی حبوبات به جوش آمد!

ساعت‌ها در بازار قدم می‌زند و از این فروشگاه به آن فروشگاه می‌رود؛ قیمت‌ها را جویا می‌شود تا بتواند خریدهایش را با کمترین هزینه انجام دهد. پس از گشت و گذار چندساعته در بازار و سرک کشیدن به فروشگاه‌های شهر، با سبد خالی به خانه بازمی‌گردد؛ چراکه با تعقیب و گریز قیمت‌ها نتوانسته است حبوبات مناسب را خریداری کند؛ او معتقد است در هر کدام از فروشگاه‌های شهر قیمت‌ها متفاوت با دیگری است و هر فروشگاه قیمت‌های دلخواه خود را برای کالاهایشان تعیین کرده‌اند.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هر چقدر در بازار نظارت باشد، باز هم راه‌هایی برای تخلف و

دور زدن قانون وجود دارد، در حالی که این روزها نظارت‌ها بر بازار تشدید شده اما قیمت کالاها در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

جای خالی ناظر

به گزارش خبرنگار ما، اگر گشتی در برخی فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌های مختلف بیرجند زده باشید، متوجه این تفاوت قیمت‌ها که درد مشترک این روزهای شهروندان است، خواهید شد.

بیشتر شهروندانی که برای خرید مایحتاج روزانه خود به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کرده‌اند، می‌گویند: نبود کنترل و نظارت بر واحدهای صنفی، موجب شده است تفاوت قیمت‌ها و گرانی و گران‌فروشی افسار گسیخته‌ای را شاهد باشیم.

از سوی دیگر با شیوع کرونا، تب خرید و ذخیره‌سازی اقلام مصرفی و کالاهای اساسی در ماه پایانی سال گذشته بالا رفت؛ اما با وجود افزایش حجم خریدها و تلاش مسئولان، هر چند برای تأمین برخی نیازهای اساسی کمبودی به وجود نیامد اما از همان روزهای آغازین شیوع کرونا شاهد افزایش قیمت چراغ خاموش و چندباره برخی کالاها در بازار مواد غذایی به ویژه در مورد حبوبات بوده‌ایم. به تعبیری، حبوبات در حالی که بازار پرمصرفی دارد اما همچنان در دیگ گرانی و افزایش قیمت می‌جوشد.

یکی از شهروندان بیرجندی در این باره به خبرنگار ما گفت: امروز لوبیا قرمز با قیمت ۲۷ هزار تومان، لوبیا رشتی ۳۷ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ۳۸ هزار تومان، عدس ۲۷ هزار تومان، لپه ۳۹ هزار تومان و نخود ۲۷ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: چرا باید قیمت یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی به ۳۷۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برسد؟ علاوه بر این قیمت هر کیسه برنج پاکستانی ۲۷۰هزار تومان، برنج هندی ۲۲۰هزار تومان و یا یک بسته قند ۷۵ هزار تومان، قابل تأمل است.

در این میان برخی فروشندگان نظری برخلاف شهروندان دارند و می‌گویند: مقصر گران‌فروشی و تفاوت قیمت‌ها، فروشندگان نیستند بلکه کارخانه‌ها و شرکت‌های پخش هستند که در هر مرحله از خرید، قیمت متفاوتی را اعلام می‌کنند و گاهی برخی از آن‌ها برای اینکه کالای بدون طرفدارشان را بفروشند، کسبه را به خرید آن کالا همراه با کالاهای پرفروش و مورد نیاز مردم مثل روغن، ملزم و مجبور می‌کنند در غیر این صورت، محصول مورد نظرشان را با قیمت بالاتری تحویل می‌دهند که کسبه ناگزیر به فروش محصول با قیمت‌های اعلامی از سوی آن‌ها می‌شوند.

فروش بدون سود

وی که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، می‌گوید: قدرت خرید مردم به اندازه‌ای کم شده است که اگر در گذشته یک کارتن چای می‌خریدم، اکنون توان خرید نصف آن را دارم و متأسفانه در این شرایط متضرر می‌شوم؛ چون در مرحله بعدی خرید، با قیمت‌های بالاتری مواجه می‌شوم و هر چقدر سود قانونی‌ام را کم می‌کنم، باز هم قیمت‌ها بالاست و موجبات گلایه‌مندی شهروندان را فراهم می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی در بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: بسیاری از حبوبات در هفته‌های گذشته افزایش قیمت ۲هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم را تجربه کرده و قیمت هر کیلوگرم نخود، لوبیا، لپه، عدس و... نه تنها با کاهش نرخ دلار کم نشده بلکه افزایش نیز داشته است.

شریف افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم لپه، لوبیا چیتی و قرمز، نخود و عدس درجه یک در بازار بیرجند، به ترتیب ۳۸ تا ۳۹، ۳۳ و ۲۷، ۲۶ و ۲۷ هزار تومان است.

به گفته وی، در مقابل برخی اجناس نیز اندکی کاهش قیمت داشته‌اند که چندان محسوس نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.