شهر مشهد به دلیل بضاعت‌های مذهبی، تاریخی و تفریحی، سالانه مقصد تفریحی، گردشگری و زیارتی بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است و این درحالی است که متأسفانه مسئولان ذی‌ربط به نخستین بحث که ورودی‌های شهرمان است، بی‌توجه‌اند.

قاب عکس مشهد بدون رنگ و نماد!

مبحثی که از زوایای مختلف شهرسازی، ترافیکی و زیباسازی می‌توان به آن پرداخت. ازاین رو در بحث زیبایی‌شناسی این موضوع، به سراغ تعدادی از هنرمندان شهرمان رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره بشنویم.

نمادسازی برای شهر امام مهربانی

یکی ازهنرمندان شهرمان درخصوص ورودی‌های مشهد می‌گوید: ورودی بسیاری از شهرهای مهم  دارای نشان‌هایی هستند که به نمادمشخص همان شهر مشهور شده‌اند، اما متأسفانه مشهد با توجه به وجود بارگاه مقدس امام هشتم(ع) از این موضوع بی‌بهره مانده است. استاد رضا زارع پور

می‌افزاید: هرازگاهی این مبحث مطرح می‌شود اما در عمل هنرمندان را در یک تنگنا می‌گذارند و همه پیشنهادها و نظریات به بن‌بست می‌رسد. این استاد نقاش، خطاط و مجسمه‌ساز اظهار می‌کند: در گذشته‌های دور نماد ورود و نزدیک شدن به شهرها کاروانسراهایی بود که می‌توان از این موضوع الگو گرفت و در نزدیکی شهر با طراحی ایرانی – اسلامی زائرسراهایی را ساخت تا پیش از ورود زائران به شهر، از این مکان برای راهنمایی و آشنا شدن با امکانات مذهبی، تاریخی و تفریحی بهره ببرند.  طراحی‌های زائرسراها می‌تواند با معماری منحصربه فردی نماد شهرمان شود و یادآور حس شهر امام مهربانی‌ها باشد. البته آستان قدس ساخت زائرسراهایی را انجام داده است که به اعتقاد من می‌تواند این زائرسراها در نزدیک ورودی‌های شهر با معماری اسلامی – ایرانی  با همان کارکرد معرفی مشهد باشد. 

 القای شادابی و آرامش در مشهد

حسین آسیایی از استادان حوزه نقاشی می‌افزاید: ما یک کشور اسلامی هستیم و مشهد شهری مذهبی با ظرفیت‌های خاص است، اما ورودی شهر هیچ نشانه‌ای از نماد مشهد که مضجع آقا علی‌بن موسی الرضا(ع) در آن است، دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به این نکته که اسلام دین زیبایی است و برخلاف تصور می‌توان از رنگ‌های خاص بهره برد، اظهار می‌کند: مشهد باید از شهرهای دیگر زیباتر و متفاوت‌تر باشد، زیرا علاوه بر ظرفیت خاص مذهبی بودن، دارای ویژگی‌های کامل گردشگری نیز هست، ازاین‌رو باید کشورهای عربی و دیگر کشورهایی که شهر ما را برای گردشگری انتخاب می‌کنند، همه ویژگی‌ها را در ابتدای ورود ببینند، زیرا این اتفاق روی دید گردشگر و زائر و شهروندان شهرمان اثرگذار است. آسیایی تأکید می‌کند: وارد حرم که می‌شویم  تلفیق زیبای رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای، سبز و طلایی و کاشی‌کاری ایرانی – اسلامی  حس خاص معنوی و زیبایی را در ذهن می‌گذارد، اما در شهر این زیبایی‌ها نیست و هنرمندان کشور و شهرمان می‌توانند حس معنوی و زیبایی را به افراد بدهند و درواقع زائر و مسافر حس خاص و شاخصی را در مشهد نسبت به سایر شهرها داشته باشد.

زیباسازی شهر برای زائر و مجاور

استاد مرتضی فریزی کرمانی مجسمه‌ساز و کارشناس ارشد مدیریت پروژه هم می‌گوید: زیباسازی شهر مشهد از دو منظر باید مورد بررسی قرار بگیرد یکی از نگاه ساکنان شهر و دیگری از نگاه زائر و مسافری که وارد این شهر می‌شود که ضمن توجه به ساکنان شهر و نیز فضاهای سبز و خانه‌های فرهنگ موجود، نحوه کاربری و استفاده بهینه از امکانات موجود حائز اهمیت است که می‌توان با برگزاری کلاس‌های آموزشی، هنری و نمایشگاه و اتفاق‌های هنری به آسایش ساکنان و زیبایی محلات و در نهایت شهر اقدام کرد و از طرفی با ساخت المان‌ها و معرفی افراد شاخص درهرمحله می‌توان به معرفی و بزرگداشت یاد مشاهیر شهر پرداخت. وی اظهار می‌کند: درخصوص معرفی شهر به گردشگران با توجه به نوع مبدأ سفر و مسیرها می‌توان کارهای متفاوتی انجام داد.

ضمن اینکه در تمام این مسیرها مشخصات محل‌های جذاب توریستی معرفی شود و به نمایش درآید و در نهایت در مسیرهای ورودی و خروجی شهر با ساخت و نصب المان‌ها، سردیس‌ها و مجسمه‌ها به زیباسازی و معرفی شهر اقدام کرد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.