نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: طی ۴۲ سال گذشته بخش خصوصی صرفا روی کاغذ در سیاست گذاری ها دخالت داده شده و در عمل هیچگونه جایگاهی برای آن تعریف و در نظر گرفته نشده است.

 بخش خصوصی جایگاهی در سیاست گذاری تولید ندارد /فعالیت کارخانه های روغن استان با ۲۵درصد ظرفیت

به گزارش قدس آنلاین، حسن حسینی در نشست خبری به مناسبت تشریح فعالیت های خانه صنعت، معدن و تجارت در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: اگرچه در طول چهار دهه اخیر دستاوردهای بزرگی در کشور بدست امده است اما هنوز در برخی موارد به انچه که در تراز انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران باشد فاصله های زیادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته سه مساله ویروس کرونا، تشدید و اعمال تحریم های ظالمانه و بی تدبیری برخی مسئولان در سیاست گذاری و اجرا،  حوزه تولید را با مشکلات زیادی مواجه کرد که البته تاثیر عامل سوم حتی  از دو مورد دیگری نیز بیشتر بود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  افزود: یکی از نگرانی های همیشگی کارفرمایان ، حوزه معیشت کارگران بوده است زیرا طبق آنچه اعلام شده است خط فقر در حال حاضر حدود ۱۰میلیون تومان می باشد و  حقوق ۲میلیون و  پانصد هزار تومان تنها ۲۵درصد معیشت و زندگی افراد را می توان جبران و کارگر برای تامین هزینه های دیگر زندگی خود با دغدغه درونی مواجه خواهد شد از این رو اینکه تنها جسم یک کارگر در محیط تولید حضور داشته باشد و روح و ذهن او درگیر مسائل دیگری باشد یک تهدید برای تولید محسوب می شود که نیاز است سیاست گذاران حوزه تولید و صنعت برای افزایش سطح حقوق کارگران و ارتقاء مزایای آنها تدبیر و تامل داشته باشند.

حسینی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث شده است حوزه تولید طی ۴۲سال گذشته همواره با مسائل و موانع زیادی مواجه باشد این است که بخش خصوصی صرفا روی کاغذ در سیاست گذاری ها دخالت داده شده و در عمل هیچگونه جایگاهی برای آن تعریف و در نظر گرفته نشده است.  از طرفی در برخی برهه های زمانی نیز که واگذاری های دولتی به بخش خصوصی صورت گرفته است صرفا به افراد خاص و اغلب آقازاده ها بوده است که مجموعه این عوامل سبب شده است مشکلات بخش خصوصی به صورت ریشه ای حل نشود و با تداوم این رویه نیز حل نخواهد شد زیرا حتی قانون هایی که درمورد بخش خصوصی تعریف وتصویب شده است نیز در اجرا معطل هستند.  

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار چند سال است که خاک می خورد، بیان داشت: اگرچه امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد اما با گذشت ۱۰ ماه از سال ، طبق شواهد اتفاق خاصی در حوزه تولید رخ نداده است  و آماری از اینکه تولید نسبت به سال قبل جهش واقعی داشته است وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه در شرایط فعلی ارتباط خوبی بین خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با دانشگاه وجود دارد و درهیچ دوره ای این سطح از تعامل و همکاری وجودنداشته است، افزود: با رفتن رزم حسینی از استان ، جلساتی که در مدت حضور وی در استان با حضور همه ارکان تصمیم گیری نظیر بخش دولتی، خصوصی، قضایی و حتی ائمه جمعه برگزار می شد کمرنگ شده است . از طرفی تمرکزگرایی تصمیم گیری در تهران برای استان ها، خراسان رضوی را به دلیل اینکه استانی زائر پذیر و وسیع است را با  مسائل زیادی مواجه کرده است.  

وی با بیان اینکه متاسفانه سود های نجومی و رانت های زیادی در زمینه واردات در کشور وجود دارد، افزود: در حالی که شکر توسط تولید کننده داخلی به قیمت ۶۸۰۰تومان تامین می شود اما متاسفانه تمایل برای واردات این کالا با ارز نیمایی و قیمت ۱۱۵۰۰تومان بیشتر است .

وی با اشاره به اینکه یک تولید کننده حتی قادر به برنامه ریزی کوتاه مدت برای خود نیز نمی باشد، افزود: در حالی که صادرات مواد شوینده ممنوع شده است اما صادرات مواد اولیه آنها در حال انجام است که این موضوع باعث شده است ظرفیت کارخانه های تولید مواد شوینده بسیار کاهش پیدا کند و از طرفی کشورهایی که از محصولات ما استفاده می کردند با دریافت مواد اولیه و تامین تکنولوژی ، خود اقدام به تولید این محصولات نمایند که این مساله در اینده تهدید های جدی برای صنایع مربط با این محصولات ایجادخواهد کرد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره واحدهای تولیدی استان که تعطیل هستند ، نیز گفت: هیچ گونه اعتقادی به ارائه آمار و حتی به صورت حدس و گمان نیز ندارم زیرا برای  تهیه آمار ابتدا باید پایه و اساس آن به صورت کارشناسی شده وجود داشته باشد از این رو هیچ دستگاهی در این باره نمی تواند آمار دقیقی ارائه کند و اگر مجموعه ای در این زمینه اظهاری داشته باشد قطعا به آن شک کنید .

وی در مورد برخی مشکلات نانوایی های استان در تامین آرد و مسائل دیگری که در این صنف وجود دارد، افزود: درباره آرد ، ذخائر استراتژیک به اندازه کافی در استان وجود دارد ولی به دلیل برخی مداخلات بی موقع و نا به هنگام از سوی برخی از مجموعه ها و تصمیم های خلع الساعه ،  باعث بروز مسائلی در این حوزه شده است، از طرفی هزینه یک نانوایی تنها در موضوع آرد نیست بلکه مواردی نظیر آب؛ برق و هزینه های نیروی انسانی نیز طی یک سال اخیر ، هزینه تهیه نان را افزایش داده اند.

حسینی با اشاره به وجود مافیا در زمینه حمل و نقل ریلی در استان نیز گفت: طی روزهای اینده کلینیک خانه داوری با سه شعبه و براساس  یک تفاهم نامه ملی در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افتتاح خواهد شد.

*کالاهای اساسی

وی در پاسخ به قدس آنلاین درباره  وضعیت کالاهای اساسی در بازار نظیر روغن  و برخی کمبود ها نیز گفت: رسانه ها باید با مطالبه گری و پیگیری مشخص کنند که مقصر اصلی در این موضوع چه دستگاه هایی هستند زیرا برای بخش خصوصی در زمینه اجرا هیچ گونه سهمی در نظر گرفته نشده است و  اهرم قانونی نیز برای فشار در اختیار ندارد از طرفی وقتی تامین نهاده های دامی کشور تنها در اختیار ۳نفر باشد چه انتظاری  در نوسان قیمت آنها و محصولاتی نظیر روغن می توان داشت .

حسینی با بیان اینکه مثلا کارخانه روغن کاشمر به صورت نیمه تعطیل رها شده است،  افزود: متاسفانه بخش زیادی از سهمیه فرآوری روغن استان به جای اینکه به کارخانه های خراسان رضوی تخصیص پیدا کند تا در تولید و هزینه های جانبی آن مسائل کمتری وجود داشته باشد به کارخانه های خارج استان داده می شود که این موضوع باعث شده است کارخانه های روغن استان با ظرفیت ۲۵درصد فعالیت داشته باشند که دراین باره مکاتبات زیادی با وزارت صمت داشته ایم اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در زمینه مسائلی نظیر روغن در حال حاضر وجود دارد این است که قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی در کشور ما بسیار دیر اعلام می شود که این مساله سبب می گردد سطح کشت افت داشته باشد به طوری که مثلا اگرچه کشت گندم در فصل پاییز صورت می گیرد اما قیمت تضمینی خرید ان در اواخر اسفند ماه مشخص می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.