کرونا که همه‌گیر شد خیلی از اماکنی که مردم به آنجا مراجعه داشتند با تعطیلی مواجه گردید تا زمینه کنترل این ویروس فراهم شود.

تعطیلی به دلیل نبود نیرو!

در کنار فهرست بلندبالای اماکنی که بسته شدند کتابخانه‌ها به خاطر اینکه مکانی هستند که اهالی کتاب گرد هم می‌آیند تا ضمن استفاده از امکانات آن از فرصتی که برای مطالعه ایجاد شده بهره ببرند، در زمره همان اماکنی آورده شد که مستلزم تعطیلی در شرایط کرونایی قرار گرفتند. گرچه فعالیت نیم‌بند کتابخانه‌ها در همین شرایط با توجه به قرمز، نارنجی یا زرد بودن شهری که در آن قرار داشتند کاملاً تعطیل نشد، اما تا همین اواخر عملاً شرایط برای حضور علاقه‌مندان در کتابخانه‌ها فراهم نبود و تنها به امانت گرفتن کتاب و برگرداندن آن‌ها خلاصه می‌شد. با بهتر شدن اوضاع شیوع کرونا و بازگشایی‌هایی که به دنبال داشت فعالیت کتابخانه‌ها نیز در شهرهایی از خراسان رضوی که شرایطشان ایجاب می‌کرد از سر گرفته شد و این فرصت برای علاقه‌مندان به وجود آمد تا تقریباً به همان روال پیش از کرونا از امکانات کتابخانه استفاده نمایند، البته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مد نظر. باوجوداین و با علم به اینکه کتابخانه شهید عباس غفرانی شهر فیض‌آباد به عنوان تنها کتابخانه مرکز شهرستان مه‌ولات سال‌هاست به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی در این شهر خدمات‌دهی می‌نماید، اما پس از اینکه محدودیت‌های موجود برای شهری مثل فیض‌آباد که شرایطی آبی دارد کمتر شد هنوز که هنوز است درهای کتابخانه شهید غفرانی به روی مردم باز نشده و عملاً در تعطیلی به سر می‌برد. هرچند امور مربوط به اداره کتابخانه‌های شهرستان مه‌ولات روال عادی خود را دارد، ولی به دلیل نداشتن نیرو تنها کتابخانه مرکز شهرستان همچنان تعطیل است!

گره بازگشایی در دست مدیران بالادستی

علی اکبری، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان مه‌ولات در این زمینه می‌گوید: آنچه می‌شود در این مورد گفت این است که ما برای راه‌اندازی مجدد کتابخانه شهید غفرانی پس از تعطیلات کرونایی نیروی لازم را نداریم به جز خودم، یک نفر دیگر از همکاران در مجموعه اداره کتابخانه‌ها حضور دارد که رسته فعالیت این همکارمان نیز کتابداری نیست و امکان بازگشایی کتابخانه با شرایط فعلی وجود ندارد.وی ادامه می‌دهد: البته در فراخوان جذب نیرویی که برای کتابخانه شده است مراحل ابتدایی کار انجام شده و یکی از نفراتی که شرایط لازم را داشته نیز مراحل استخدامش در حال پایان است، اما تا شروع به کار این افراد زمان می‌برد. در همین راستا برای اینکه کار سرعت بیشتری بگیرد پیگیری‌های مستمری از اداره‌کل کتابخانه‌های استان داریم که آن‌ها نیز اعلام کردند روال اداری این موضوع در حال انجام است.

پاسکاری میان مدیران!

موضوع تعطیلی طولانی مدت کتابخانه شهید غفرانی فیض‌آباد را دیروز از مدیران اداره کل کتابخانه‌های خراسان رضوی پیگیری کردیم، اما آنچه در نهایت عایدمان شد پاسکاری مدیران از مدیر امور کتابخانه‌ها گرفته تا مدیر روابط عمومی که قرار شد اظهار نظر مدیرکل کتابخانه را گرفته و برایمان ارسال کنند، چیز دیگری نبود! البته تنها جمله‌ای که عاقبتی، معاون امور کتابخانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ما به آن اشاره کرد این بود که پیگیری می‌کنیم و احتمال دارد تا آخر هفته این داستان به سرانجام برسد. جمله‌ای که بعد از آن به این نکته اشاره شد که باید با مدیرکل هماهنگ شود و پاسخ نهایی را او به این پرسش بدهد!

 تماس ما با سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های استان خراسان رضوی نیز در این مورد بی‌نتیجه ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.