سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هر زمان دولت آمریکا به تعهداتش برگرد ما هم تعهداتمان را کامل اجرا می‌کنیم، به قدس آنلاین گفت: پیشنهاد آقای ظریف به اروپایی‌ها برای ایجاد سازوکار بازگشت همزمان ما و آمریکا به برجام به معنای تغییر موضع ایران نیست.

پیشنهاد ظریف برای بازگشت همزمان ما و آمریکا به برجام به معنای تغییر موضع ایران نیست/ سخنان مکرون غیر مسئولانه بود

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد اینکه پیشنهاد روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به کشورهای اروپایی برای اقدام و ایجاد مکانیزم بازگشت همزمان ما و آمرییکا به برجام در حالی که تا به امروز تاکید بر این بود که آمریکا ابتدا باید تحریم ها را به صورت عملی بردارد و این موضوع عملی و قابل راستی آزمایی باشد، آیا تغییری در موضع دولت در مورد روند بازگشت آمریکا به رجام رخ داده، گفت: این موضع ماست که بدون فاصله زمانی، هر گاه دولت آمریکا به تعهداتش بازگشت،ما هم به تعهداتمان باز خواهیم گشت.

وی تصریح کرد: پیشنهاد آقای ظریف به اروپایی ها برای ایجاد سازوکار بازگشت همزنان ما و آمریکا به برجام به معنای تغییر موضع ما نیست. قطعا اگر این موضع تغییری کرده باشد وزیر امور خارجه اعلام خواهد کرد ولی م وضع امروز ما همین است.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه اگر امریکا به تعهدات خودش پایبند مانده بود و از برجام خارج نمی شد امروز با این وضعیت و مشکلات آن مواجه نبودیم، افزود: این ما بودیم که بخاطر صلح و آرامش جهانی و منطقه و و اعتقاد به گفتگو و دیپلماسی در مقابل نقض‌های آمریکا و فشارها و تحریم پایداری کردیم و مردم مان دچار سختی شدند و امروز وظیفه آنهاست که جبران و به تعهداتشان عمل کنند.

ما بخاطر صلح و امنیت جهان و اعتقاد به گفتگو در برجام ماندیم

وی با اشاره به سخنان اآتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن و و تاکید او بر لزوم پیشگام شدن ایران در بازگشت به تعهدات برجامی، گفت: آنها نه تنها از برجام خارج شدند که قطعنامه 2231 را هم نقض کردند و ما در مقابل بعد از یکسال صبر و خویشتنداری فقط ماده 36 برجام را اجرا و برخی از تعهداتمان را کاهش دادیم. 

دستار رئیس جمهور تصریح کرد:  دولت آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و قانون علت و معلول را معکوس کند و تنها شرط ما بازگشت آمریکا به تعهدات است و به محض آن ما هم به تعهداتمان باز خواهیم گشت.

ضرب الاجل نداریم اما زمان به ضرر برجام می‌گذرد

وی در پاسخ به این سوال که ایران تاکید دارد فرصت آمریکا محدود است، ایران تا چه مدت به بایدن فرصت خواهد داد؟ گفت: مسئله تعیین ضرب الاجال از سوی ما نیست. به دلیل شرایط تکنیکی، عدم پایبندی آمریکا است که شرایط را برای برگشتن به برجام سخت کرده است. گذشت زمان به ضرر برجام خواهد بود.

ربیعی در مورد تیم سیاست خارجی بایدن و مواضع متناقض آنها هم تصریح کرد: ما نظری در رابطه با انتصاب افراد در دولت آمریکا نداریم اما متوجه این هستیم که دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به آن باورد داشته باشند به نتیجه نمی‌رسد. ما نه به حرف ها که به عملکردها توجه داریم. رایزنی ما با همه اعضای برجام ادامه دارد و بازگشت آمریکا به برجام تابع هیچ اتفاق پیچیده ای نیست.

مواضع مکرون غیر مسئولانه است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره مواضع منفی و کارشکنانه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و شرط گذاری های او در برابر ایران برای بازگشت آمریکا به برجام اززجمله اقدام پیشدستانه و پیوستن کشورهای عرب منطقه به مذاکرات هسته‌ای گفت: این اظهارات غیر مسئولانه است و در آن دوراندیشی وجود ندارد.

وی افزود: قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی در مورد برجام صورت بگیرد و اضافه شدن کشورهای جدید هم منتفی است. ما قبلا درباره برجام مذاکره کرده‌ایم و این پیشنهادها بجز اینکه مسئله را پیچیده تر کند و کار را به تاخیر بیندازد چیزی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته ما در گفتگو با کشورهای منطقه همچنان پیشتاز بوده‌ایم و معتقدیم تنها کشورهای منطقه هستند که در مورد حل مسائل منطقه می‌توانند تصمیم‌بگیرند و اولویت دارند.

می‌خواستیم مطمئن شویم طالبان به صلح و کاهش خشونت پایبند است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل دیدار ظریف با هیئت طالبان و ملا برادر که انتقادها و واکنش هایی را در پی داشت و اینکه دست از این مسیر برای کشور حاصل شد؟ گفت: برای روشن شدن افکار عمومی باید یادآوری کنم که سفر هیئت طالبان به ایران اولا با هماهنگی دولت افغانستان و در تدوام این سیاست همیشگی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور صورت گرفته است.

وی افزود: افغانستان برای ما مهم است لذا نمی‌توانیم در مورد مسائل این کشور بی‌تفاوت باشیم اما این به معنای رابطه  ویژه ما با افغانستان نیست .

ربیعی اظهار داشت: ما با گروه هایی که در آینده افغانستان ننقش دارند گفتگو می‌کنیم و هدف رسیدن به اطمینان در مورد تحکیم صلح و ثبات در افغانستان بوده و اطمینان پیدا کنیم طالبان در تحکیم صلح و پرهیز از خشونت جدی است .

وی تاکید کرد: دیدار با هیئت طالبان بیش از هر چیزی نشانه این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش‌های امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد در عین سیاست اصولی ما کماکان تابع این قاعده بینادی است که صلح افغانستان باید بدون دخالت کشورهای فرامنطقه ای و با مشارکت همه گروه ها و اقوام افغانستان محقق شود.

مجمع در مورد FATF مسئولانه تصمیم می‌گیرد

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره غیبت نمایندگان دولت در جلسات مجمع برای دفاع از لوایح FATF نیز با رد این ادعا گفت: دولت صریح اعلام کرده است که هر وقت مجمع دعوت کند برای ادای توضیحات و پاسخ به سوالات آمادگی حضور در مجمع را دارد و قبلا هم در جلسات متعددی ما آثار اقتصادی این تصمیم را توسط وزرای مختلف برای اعضای مجمع تشریح  کردیم.

وی افزود: در دور جدید بررسی لوایح مذکور هم با توجه به اینکه کانون مساله مورد بحث، یک امر حقوقی بوده است، خانم جنیدی به عنوان نماینده محوری دولت در جلسات بررسی آن معرفی شدند و در صورت لزوم وزرا هم به ایشان خواهند پیوست.

سخنگوی دولت اظهار داشت:یقین داریم افرادی که در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیرنده هستند از افراد متشخص و متعهد هستند که قطعا مسئولانه تصمیمی لازم را اتخاذ خواهند کرد.

صدای آژیر در غرب تهران ربطی به پرواز ترکیش ایر نداشت

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مرود ماجرای تغییر مسیر هواپیمای ترکیش ایرلاین و خودداری از نشستن شبانه در فرودگاه امام خمینی همزمان با شنیده شدن صدای آژیر در تهران و مشابه سازی آن با حادثه هواپیمای اوکراینی در رسانه های خارجی با تاکید بر اینکه این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی ندارد.گفت:این موضوع در جلسه اخیر دولت بحث و وزیر راه درباره آن گزارش داد که در  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هم منتشر شده است.

وی افزود:  صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال سیم‌ها بوده و بنابر نظر کارشناسان هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازهای شبانه نداشته است.

در هیچ دوره‌ای مخالفان داخلی، این‌چنین دستاوردهای دولت را به چالش نکشیدند

ربیعی درباره ضعف ارتباط دولت با مردم هم با اشاره به تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر توقف سفرهای مقامات و وزرا و تماس رودررو با مردم گفت: من معتقدم در هیچ دوره ای این چنین و به طور گسترده رسانه‌های خارجی علیه دولتی نتاخته اند و در هیچ دوره ای هم مخالفان دولت در داخل این چنین بی پروا و با حجم بالای منابع مالی، دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکرده اند.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره ای هم دولت این چنین مورد بی مهری برخی از رسانه ها قرار نگرفت و شاید رسانه ها بیشتر در اختیار کسانی بود که نقد می کردند، اظهار داشت:  این روزها تخریب دولت و اتهام زنی به او هزینه ای برای هیچکس ندارد و به رغم اینکه دولت می‌داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او صورت می‌گیرد اما بازهم برای گشودگی فضای نقد در جامعه از آن استقبال می‌کند.

اطمینان از واکسن نباید فدای سرعت عجله در خرید آن شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که خرید واکسن و انجام واکسیناسیون چه زمانی انجام می‌شود؟ هم با تاکید بر اینکه از زمان شروع بحران کرونا تا به امروز به رغم همه موانع و ترحیم ها ما به دنبال خرید واکسن و تامین ارز برای تولید داخل بودیم. تاخیری با توجه به شرایط نداشته ایم، گفت: ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که نمی توانستیم مانند سایر کشورها برخورد کنیم. در همان کواکس و در ابتدا با دولت وقت آمریکا با مشکلاتی روبرو شدیم و بانک‌ها حاضر نبودند برای ما پول جابجا کنند اما این مشکل را برطرف کردیم.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر فرآیند بررسی و حصول اطمینان از ایمنی و اثربخشی واکسن نباید فدای سرعت عمل شود. ما در ابتدا حاضر نشدیم ایران مورد مطالعه قرار گیرد. این تصمیم درست وزارت بهداشت بود.

شرط ایران برای استفاده از واکسن تزریق عمومی در کشور سازنده است

ربیعی با یادآوری اینکه واکسن‌های در دسترس محدود هستند اما از چند کانال چین، هند، روسیه و مشترکا با کوبا اقدامات خوب و موثری انجام دادیم و از واریز پول تا قرارداد ما جلو رفتیم و بسیاری از کارها انجام شده است. تاکنون برخی از مدارک فنی واکسن های وصول شده بررسی و تایید شده و برخی در انتظار تایید هستند. اجازه دهیم معاونت غذا و دارو تحت امنیت روانی کار خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها برای واکسن کرونا مجوز اضطراری صادر کرده‌اند گفت: برای ما علاوه بر مجوز کشور مبدأ، استفاده عمومی از واکسن‌ها در کشور مبدأ یا کشورهای دیگری که از واکسن استفاده کرده اند هم  اهمیت دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.