چابهار- سواحل راهبردی مکران در جنوب شرق ایران، سواحلی اقیانوسی متصل به اقیانوس هند از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی شرق، سواحلی که به گواه بسیاری اکسیژن توسعه ایران است.

سواحل مکران حکم اکسیژن برای توسعه ایران را دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است سال های متمادی دولتمردان درراستای توسعه این سواحل و به ویژه تجهیز و توسعه بنادر این ممتطق از جمله چابهار در حال تلاش هستند اما به نظر بسیاری از کارشناسان این تلاش ها با سرعت کندی پیشرفته  و در  مقابل بندر رقیبی مانند گوادر پاکستان سرعت کمی دارد.

سواحل سیستان و بلوچستان که به سواحل مکران شهرت دارد و به دلیل اهمیت آن رهبر معظم انقلاب نیز بر آبادسازی و توسعه مناطق ساحلی این محدوده در بخش‌های مختلف تاکید فرموده‌اند از منطقه پسابندر و گواتر آغاز و تا زرآباد در انتهای حوزه ساحلی این استان ادامه دارد.

بندراشتغال

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان در این رابطه با بیان اینکه اشتغال و تجارت در ۵۴۱ کیلومتر سواحل این استان رونق خوبی دارد و توجه بیشتر به این مناطق ساحلی موجب توسعه پایدار و کمک به جوامع محلی می‌شود اظهار می کند: در محدوده ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان ۹ بندر ماهیگیری شامل «تیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پزم، هفت تیر چابهار، بریس، تنگ و پسابندر» و ۲ جایگاه تخلیه صید جٌد و گواتر فعال هستند.

بهروز آقایی با بیان اینکه وجود سواحل در دنیا به جذب میلیون‌ها گردشگر منجر شده و علاوه‌بر رونق صید و صیادی و توسعه ترانزیت کالا و تجارت نقش مهمی در جذب توریست دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه مسوولان بتوانند قوانین را برای جذب گردشگر آسانتر و بروکراسی اداری را کمتر کنند می‌توان انتظار داشت رونق گردشگری، تجارت و شیلات از وضع موجود بیش از پیش بهتر شود.


وی معتقد است وجود سواحل در هر کشوری موجب اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار می‌شود. لذا برای هر متر ساحل سیستان و بلوچستان باید برنامه‌ریزی و طرح‌هایی اجرا کرد که نفع آن برای مردم بومی و کشور ایران اسلامی مشهود باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان  با بیان اینکه ایجاد ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار توانسته موجب رونق اقتصادی، ترانزیتی و اشتغال شود.  بیان می کند: بندر شهید بهشتی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن علاوه‌بر توسعه اقتصادی این استان نقش مهمی در ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.

وی تصریح  می کند: ورود هر کشتی می‌تواند بیش‌از یکهزار و ۳۰۰ شغل ایجاد کند و به نوعی هر یک میلیون تن کالا چند میلیارد تومان گردش مالی در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند.

تلاش برای تقویت زیر ساخت ها

به گزارش قدس آنلاین در همین راستا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آخرین سفر خود در بهمن ماه سال جاری به این بندر با بیان اینکه علاوه‌بر توجه ویژه به بندر چابهار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی توجه به نوار ساحلی و ظرفیت‌های گردشگری دریایی سواحل مکران مدنظر قرار دارد اظهار کرد: زیرساخت‌ها از سوی این سازمان فراهم و تسهیلات مناسب به بومیان جهت فعالیت با کمترین میزان آورده و ارائه بیشترین یارانه اعطا می‌شود تا از طرفیت‌های گردشگری دریایی به بهترین شکل استفاده کرد.

محمد راستاد در این رابطه گفت:  سواحل مکران از گواتر دشتیاری تا زرآباد کنارک فرصتی مهم برای ایجاد اشتغال در زمینه تجارت، بازرگانی،گردشگری و کشاورزی است و می‌تواند به توسعه کشور بویژه سیستان و بلوچستان کمک کند.

وی اظهارداشت:سواحل مکران دریای فرصت‌هاست و خوشبختانه طی سال‌های اخیر اتفاقات خوب و فعالیت‌های مثبتی در راستای ایجاد اشتغال و بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم منطقه رخ داده است. 

وی افزود: فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی منطقه، نیازمند لجستیک و زیرساخت‌های مناسب است و خوشبختانه زون کانتینر یخچالی در چابهار برای صادرات وجود دارد و بندر صیادی شهیدرجایی ظرفیت ویژه‌ای برای صادرات دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بخش جدید تجهیزات وارد شده به بندر چابهار،افزود: ۲ دستگاه جرثقیل ١٤٠ تنی به ارزش ۸.۵ میلیون دلار به عنوان بخشی از ٨٥ میلیون دلار تجهیزاتی است که از سوی هندی‌ها به این بندر وارد می‌شود و مکمل سایر تجهیزات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.