علی ربیعی با بیان اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، از نمایندگان بخاطر رد کلیات این لایحه تشکر کرد تا رضایت دولت از این اتفاق را نشان دهد.

تشکر سخنگوی دولت برای رد کلیات بودجه در مجلس

به گزارش قدس آنلاین: ربیعی  که در آغز نشست خبری خود از رد کلیات بودجه در مجلس مطلع شد، در مورد موضع دولت نسبت به این اتفاق و همچنین ادبیات تند منتقدان لایحه دولت گفت: تغییرات زیادی در بودجه اعمال شده بود که ما با آن موافق نبودیم، اما دولت آماده است حالاکه کلیات مصوبه کمیسیون تلفیق در مجلس رد شده با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش بینی کنیم، انجام دهد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تغییرات زیادی شاکله بودجه را بهم ریخته بود و به اعتقاد ما غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، تصریح کرد: محورهای اصلی لایحه دولت که مورد تاکید کا بود تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقی مالیات، تامین معیشت و کالاهای اساسی برای مردم  و  جلوگیری از ایجاد رانت بود. اما بودجه ارائه شده به مجلس با تغییرات کمیسیون تلفیق هر جور که ضرب و تقسیم کنیم بدون دلار ۱۷۵۰۰ تومانی اجرایی نمی‌شد و  تغییر نرخ ارز به ۱۷۵۰۰ تومان موجب افزایش تورم و نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ ارز باید به قیمت واقعی خودش برگردد، خاطرنشان کرد:  افزایش نرخ ارز در برخی موارد برای تولید مفید است اما سرجمع برای معیشت و اقتصاد کشور مضر است و علامت خوبی نمی‌دهد.

ربیعی گفت: : مشکل دیگر ما افزایش سقف بودجه بدون در نظر گرفتن منابع حقیقی بود که منجر به چاپ اسکناس می‌شد. درآمدهای واهی موجب نقدینگی می شد. مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد قطعا رانت زا است و در اجرا هم مشکلات زیادی برای ما فراهم می کرد.

سیاسی‌ترین عبارات را در نقد بودجه شنیدیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ادبیات تند منتقدان لایحه بودجه دولت هم  گفت: در این روزها سیاسی ترین و بی ارتباط ترین عبارات و کلمات در مورد اقتصاد و بودجه را شنیدیم. از بحث کوبیدن بودجه به دیوار تا فروپاشی کشور از جمله عباراتی بود که شنیده شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از انتقادات این بود که وابستگی بودجه به نفت زیاد است و برخی گفتند این میزان فروش نفت خائنانه است، افزود: اما با تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه  ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت افزایش پیدا کرد و از طرفی سهم ما از بازار و تولید ما کم شد. در حالی که ما باید سهم خودمان را از بازارهای جهانی بگیریم و هرطور خواستیم مصرف کنیم.

ربیعی با بیان اینکه در مرود انتقادها از تورم زا بودن بودجه و افزایش حجم آن  ما اعلام کردیم شما هرکجا می‌توانید هزینه ها را کم کنید، اقدام کنید و هزینه های اضافی را کاهش دهید، گفت: اما نه تنها هزینه ها کاهش پیدا نکرد بلکه ۳۵ درصد به آن افزوده شدو بودجه ای که ادعا می‌شد دچار کسری است در کمیسیون تلفیق 130 هزار میلیارد تومان به سقف آن اضافه شد. اضافه شد.

.وی با اشاره به افزایش 41 هزار میلیاردی سقف درآمد مالیاتی در بودجه اظهار داشت: بهم زدن ساختار مالیاتی کشور بدون فشار بر کسب و کارها مورد نظر ما بود و کارشناسان مالیاتی ما افزایش مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس زیاد شد را درست نمی‌دانستند. یا گفتند در بودجه شرکت های دولتی چه خبر است؟ دولت از یک ماه زودتر به مجلس فرستاد و حتی یک ریال آن تغییر پیدا نکرد.

طبقه محرو جامعه با این بودجه دچار رنج می‌شد

ربیعی گفت: طبقه محروم جامعه با تصمیمات عجولانه مثل حذف ۸ میلیارد دلار از کالاهای اساسی دچار رنج می‌شدند. خب ۵.۵ میلیارد دلار را ضرب در ۱۷۵۰۰ تومان کردند و گفتند به مردم از این طریق کمک می‌کنیم. مطالعات نشان می داد که اینگونه حذف بدون برنامه و شیب منطقی و سیاست های جایگزین مناسب، مشکل ایجاد می‌کرد.

وی تصریح کرد: دوستان می گفتند در مورد شکر و قند ارز ترجیحی را حذف کردید و اتفاقی نیفتاد، خب در آنجا سیاست های بازرگانی و تجاری ملحوظ شد تا حذف ارز موجب افزایش قیمت نشود.

سخنگوی دولت گفت: هیچکس آثار این اظهارات در مورد بودجه را در سرمایه اجتماعی محاسبه نمی‌کند. متاسفانه تبعاتی که این حرف ها به اعتماد مردم می‌زند، دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.