فاطمه‌ زهرا(س) «سَیِّدَةُ نِسَاءِ اَهلِ‌ الجَنَّة» و دارای مقام والایی است. شجاعت، فداکاری، زهد در دنیا و... تنها بخشی از درس‌هایی است که می‌شود از این بانوی بزرگوار گرفت.

حضرت زهرا (ع) سرور همه زنان جهان در تمام دوران‌ها است

در سالروز ولادت ام‌ابیها قدس آنلاین با آیت‌الله محمد قائنی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله قائنی با اشاره به افضلیت حضرت زهرا(س) بر تمام زنان عالم می‌گوید: احادیث بسیاری در این مورد ذکر شده، به عنوان نمونه بخاری در کتاب خود می‌گوید که فاطمه(س) بزرگ و سرور زنان اهل‌بهشت است. حضرت زهرا(س) بانویی است که بر اساس متون دینی در فضیلت نه تنها با زنان دیگر قابل مقایسه نیست و افضل از آنان است بلکه از مردان عالم تا ابدیت، بعد از پیامبر اکرم(ص) اشرف کائنات و امیرالمؤمنین(ع) که قرین پیغمبر اکرم(ص) بود نیز افضل‌تر است.

او با اشاره به سید النساء العالمین حضرت(س) بیان می‌کند: این تعبیر به طور مستقیم در قرآن نیامده و برگرفته از آیه 43 سوره آل عمران است. خداوند در این آیه خطاب به حضرت مریم(س) می‌فرماید و اصطفاک علی نساء العالمین یعنی خداوند تو را از بین زنان عالم برگزید. مراد از این آیه این است که خداوند حضرت مریم(س) را از بین زنان عصرش برگزید، اما بنا بر آنچه از پیشوایان دین رسیده است، حضرت زهرا (ع) سرور همه زنان جهان در تمام دوران‌ها است. برترین زن عالم بودن یکی از القاب حضرت زهرا(س) است و با مراجعه به روایات می‌یابیم که مورد استفاده این لفظ در موارد ذکر شده متفاوت است به همین دلیل منافاتی با هم ندارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به روایتی از امام صادق(ع) نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: مفضل گفته است که به امام صادق(ع) عرض کردم مرا از سخن پیغمبر خدا(ص) درباره حضرت فاطمه(س) که فرمود قطعاً او بزرگ زنان جهانیان است آگاه فرما. آیا او بزرگ‌ترین بانوان زمان خویش است؟ فرمود: این مقام برای حضرت مریم(س) است که بزرگ زنان زمانه خویش بود، اما حضرت فاطمه(س) سرور و پیشوای بانوان سراسر جهان هستی از آغاز تا پایان است.

او با تاکید بر اینکه فاطمه(س) افضل از تمام مردان و زنان عالم است، اظهار می‌کند: حضرت زهرا(س) کسی است که خداوند در شأن او، پدر، شوهر و فرزندانش آیه تطهیر را نازل کرد و او را در آیه مباهله شریک در رسالت شمرده و تنها مصداق نسائنا معرفی کرده و پیامبر(ص) نیز در تفسیر این آیات، او را از خود و پاره تن خود خوانده است. پس همان طور که رسول خدا(ص) افضل برگزیدگان به طور مطلق است، پاره تنش نیز که با او در تطهیر، مباهله و... شریک است، افضل برگزیدگان می باشد. پس افضل بودن حضرت زهرا با استناد به خود آیات قرآن و روایات مؤید آیات است.

آیت‌الله قائنی در پایان می‌گوید: روایات بسیاری از افضلیت حضرت زهرا(س) در کتب معتبر شیعه و سنی وارد شده است. از جمله این روایات آمده است که رسول خدا(ص) فرمود فاطمه بضعه منی؛ یعنی فاطمه پاره تن من است. صدیقه هم تعبیری است که از قرآن مجید برداشت شده و مفاد آن عصمت حضرت زهرا(س) حضرت است. در آیه 119 سوره توبه آمده است ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید. در تفسیر این حدیث آمده است که مراد از صادقین، علی(ع) یا علی و اصحاب او یا علی و اهل بیتش یا محمد(ص) و اهل بیتش هستند. در عین حال بسیاری از روایات شیعه، صادقین را به اهل بیت(ع) تفسیر کرده‌اند. راستگویی‌های که به عمل و طاعت مربوط می‌شود. حضرت زهرا(س) نیز همانطور که از ائمه(ع) به صدیق تعبیر شده، صدیقه هستند. معنای صدق عملی و همان عصمت است. آن حضرت راستگو در عمل و رفتار بود. ظاهر، باطن، گفتار، عمل، فکر، نیت و اندیشه حضرت زهرا(س) الهی بود و تفاوتی در گفتار و فعل او و باطن و ظاهرش دیده نمی‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.