۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 738559

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به موضوع لغو محدودیت ارتفاعی جماران گفت: جماران را باید از منظر ملی و جهانی و اینکه چه نگاهی در جهان نسبت به حفاظت از میراث رهبران وجود دارد، مورد ارزیابی قرار داد.

 تهران به «تونل وحشت» تبدیل شده‌است

قدس آنلاین؛ علی اعطا، روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در آستانه دهه فجر، یکی از خبرهای خوب در جهت حفاظت از حریم میراثی بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص لغو محدودیت ارتفاعی جماران بود.

وی گفت: موضوع لغو محدودیت ارتفاعی جماران، از زمان اختلاف بر سر طبقه مازاد نهاد ریاست جمهوری به جریان افتاد.

به گفته اعطا، مرجع تصویب چنین اموری، شورای عالی شهرسازی و معماری است، اما همواره قاعده بر این بوده که این شورا، از یک موضع کلی نگر کارشناسانه و چندتخصصی، در رابطه با طرح های توسعه شهری تصمیم گیری می کرد. 

وی افزود: تصمیم شورای عالی برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران با انتقاد جدی و کارشناسی ما در شورای شهر مواجه شد و حتی نظرات شهردار تهران و معاون شهرسازی که در این دوره روابط خوب و نزدیکی با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارند، چندان مورد اعتنا واقع نشد.

اعطا عنوان کرد: گفته می شود برخی اعضای شورای عالی هم با لغو محدودیت ها همراهی نداشته اند و این مصوبه حالت دستوری پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: با ساکن شدن حضرت امام در جماران، جماران به محل تصمیم گیری ها مهم سیاسی تبدیل شد و شهرت جهانی پیدا کرد و محل رفت و آمدها و جلسات مهمی شد.

سخنگوی شورای شهر تهران به نقل خاطره ای از «ادوارد شوارد نادزه» آخرین وزیر امور خارجه شوروی سابق پرداخت که گفته بود: «حیرت من از ورود به یک کوچه تنگ و باریک شروع شد. در ماشین منتظر بودم که این کوچه تنگ به باغی بزرگ منتهی شود و این مرد بزرگ و رهبر ایران را در سرسرایی مجلل ببینم. هیچ کس نمی تواند تعجب و حیرت مرا درک کند. وارد حیاط که شدم از شوک عرق کردم. به اطاقی کوچک شاید ۳ در ۴ وارد شدم.» 

اعطا اضافه کرد: خب، طبیعی است که این میراث، این کوچه باریک و تاریک که به آن خانه ساده و اتاق کوچک منتهی می شود، باید برای آیندگان حفظ شود و بماند. 

وی ادامه داد: همانطور که گذشته چراغ راه آینده است، آینده هم نباید ارزش های گذشته را پاک کند. به هر حال امیدواریم که صدور این دستور قضایی در آستانه دهه فجر که البته یک دستور موقت است، برای حفاظت از حریم میراثی جماران تأثیری دراز مدت داشته باشد.

پرونده ۲ شهردار در مرحله تحقیقات قضایی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در رابطه با شهرداران، مطلب جدیدی که می توان گفت این است که دو فرد مورد اشاره در حال حاضر در بازداشت هستند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

اعطا اعلام کرد: شورای شهر در مقام قضاوت نیست و اظهارنظر نهایی در رابطه نتیجه این پرونده در صلاحیت مقام قضایی است.  

وی ادامه داد: به طور کلی نیز باید گفت جهت گیری شورا در فسادستیزی بر کسی پوشیده نیست و وقتی سوء جریان و انحرافی پیش می آید، ما از هرگونه برخورد سریع، قاطع، و بدون تبعیض با فساد استقبال می‌کنیم.  

اعطا افزود: شورا در جهت فسادستیزی و ارتقاء سلامت اداری از اقدامات نظارتی، بازرسی و قضایی استقبال می‌کند چرا که به تعهدی که با مردم داشته، پایبند است.

شرایط کرونا شکننده و ناپایدار است 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث کرونا، در حال حاضر در شرایط شکننده و ناپایداری هستیم، اضافه کرد: مطابق رنگ بندی هایی که نمایانگر وضعیت شهرهاست امروز تهران در وضعیت زرد قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از فروکش موج سوم طبق آمار اعلامی میزان بیماران سرپایی بیمارستان های استان تهران به زیر یکهزار و ۸۰۰ نفر رسیده بود که اکنون با شیب ملایم به بالای ۲ هزار نفر رسیده که مطابق نظر مسئولان و کارشناسان اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت تهران پیچیده تر می شود و دیگر زرد نخواهند ماند.  

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در هر حال وضعیت کاهش فوتی ها در شهر تهران و یا کاهش بستری و مراجعات به بیمارستان نمایانگر ثبات در کنترل پاندمی کرونا نیست، افزود: مدیریت شهری از ابتدای کرونا در حوزه های خدمات شهری و ارائه خدمت در حوزه سلامت عملکرد خوبی داشته است.

اعطا اضافه کرد: در حال حاضر هم بیش از ٨٠ خانه سلامت و سرای محله ما در طرح ملی شهید سلیمانی در مشارکت و همکاری کامل با وزارت بهداشت و بسیج و سپاه هستند اما مطابق آمارها و گزارش ها بستری و مراجعه حضوری به بیمارستان ها در تهران افزایش یافته است.  

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در الگوی فوت شهروندان مبتلا دیده می‌شود که شرایط مشابه خردادماه است که حدودا یک ماه آمار فوتی های تهران در حدود ۲۰ نفر بود اما با افزایش نابهنگام درگذشتگان روبه رو شدیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با حفظ سیاست های موجود و اجتناب از تعجیل در بازگشایی ها و رفع محدودیت ها بتوانیم به شرایط بهتری در شهر تهران دست یابیم.  

 تهران به «شهر خاموش» و «تونل وحشت» تبدیل شده‌است 

اعطا با اشاره به بحث خاموشی شهر گفت: چندی پیش درباره پل های عابر پیاده تاریک نا امن برای شهروندان طرحی با عنوان "عبور ایمن شهروندان از پل های عابر پیاده شهر تهران" تصویب شد و در دفاع طرح مذکور از عبارت "تونل وحشت" برای پل های عابر تاریک و محصور در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کردم و اکنون با اجرای طرح خاموشی شبانه، تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است.  

وی با بیان اینکه اما در حوزه شهر تهران باید این هشدار را داد که طولانی شدن تاریکی تهران و استمرار شهر خاموش به ناامنی معابر منجر می شود، اضافه کرد: در مجموع خاموشی های بلند مدت در تهران هر چند به مسئله تامین انرژی باز میگردد اما باید در نظر داشت که نباید امنیت عمومی شهر اولین جایی باشد که به عنوان تیررس تهران را به شهر خاموش تبدیل می کند.  

اعطا ادامه داد: در ایامی که محدودیت های رفت و آمد وجود دارد مردم برای اندکی پیاده روی در اطراف منزل خود نباید در شهر خاموش با چراغ قوه از منزل خود بیرون بیایند هر چند این خاموشی به بعد از ساعت ۹ خلاصه نمی شود و از غروب تا صبح فردا ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در این رابطه انتظار می رود دستگاه های مسئول دولتی بی تفاوت نمانند و نسبت به این مطالبه مهم شهروندی حساسیت لازم را به خرج دهند، چرا که نمایندگان مردم در شورا موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کنند.

مازاد تراکم به معنی تراکم مازاد بر طرح تفصیلی نیست

اعطا در توضیح موضوع مازاد تراکم اظهار داشت: این موضوع مورد سوء تفاهم واقع شده و باید آن را توضیح داد.

وی با بیان اینکه مازاد تراکم به معنی  مازاد تراکم بر طرح تفصیلی نیست، گفت: ما تراکم پایه مالی داریم که برای آن هیچ عوارضی دریافت نمی شود و اصطلاح مازاد تراکم به معنای تراکم فروشی نیست.

اعطا تاکید کرد: مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، تلاش کرد که به ساخت و ساز فراتر از سقف مجاز طرح‌تفصیلی پروانه داده نشود.

وی با بیان اینکه این در حالی است که این موضوع و ساخت و ساز بیشتر از سقف مجاز طرح تفصیلی در دوره‌های قبل مدیریت شهری روال بوده است، گفت: اگر موردی را پیدا می‌کنید که یک یا ۲ طبقه اضافه ساخته است این موضوع تخلف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.