گسترش فقر و بیکاری در حالی شهروندان سعودی را به خیابان‌ها و اعتراض علیه حکومت کشاند که آنها از سیاست سرکوبگری رژیم آل سعود آگاهند و این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز موج گسترده اعتراضات مردمی باشد.

عربستان آبستن اعتراضات مردمی؛ آینده تاریک اقتصادی ریاض

قدس آنلاین: به دنبال گسترش فقر و بیکاری در میان شهروندان سعودی و به طور خاص جوانان این کشور، تحرکات اخیر این افراد علیه حکومت سعودی و اعتراض به سیاست‌های رژیم آل سعود در سایه حکمرانی «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان این کشور حاکی از وجود زمینه‌ای برای آغاز شورش‌های مدنی در این کشور بود.

هفته‌های گذشته جوانان سعودی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «تجمع افراد بیکار» بر سوء مدیریت مقامات سعودی تاکید کردند و گفتند: عربستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی و بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است که این مسئله بر بیکاری افراد تاثیری نداشته است.

فعالان تأکید کردند که با وجود «اصلاحات اقتصادی» که بیش از دو سال پیش آغاز شده و آنگونه که ولیعهد سعودی در خصوص چشم‌انداز خود تبلیغ می‌کرد، فرصت‌های شغلی یا توسعه سایر صنایع غیر نفتی توفیق چشمگیری ایجاد نشده است. بازنشر هشتگ «انجمن بیکاران» از سوی فعالان موجب شد این هشتگ در صدر قرار گیرد. این هشتگ پیش از این نیز در آگوست ۲۰۲۰ در محکومیت برخورد دولت با بحران بیکاری و درخواست اشتغال زایی در عربستان منتشر شده بود.

اداره کل آمار عربستان گزارشی را طی دو هفته گذشته منتشر کرد که نرخ بیکاری در بین سعودی‌ها در پایان سه ماهه دوم سال گذشته ۱۵.۴ درصد بوده است.

طبق آخرین آمار ۴میلیون از شهروندان سعودی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. ۲ میلیون کارمند حقوق مکفی ندارند. ۲ میلیون شهروند واجد الشرایط، بیکار هستند. بدهی عمومی عربستان نیز ۸۵۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

نکته جالب توجه آنجاست که به فاصله چند روز از آغاز اعتراضات رسمی شهروندان سعودی به افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان و نیز گسترش فقر، محمد بن سلمان درحالی که کُتی به ارزش ۵۴۰۰ یورو معادل ۲۴.۶۵۸.۲۹ ریال سعودی و شالی که سوژه رسانه‌ها شد و بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ ریال قیمت داشت در نشست شورای صندوق سرمایه‌گذاری‌ عمومی عربستان حاضر شد. شرکت‌های بزرگ دولتی هم مدتی است که دستمزد کارمندانشان را پرداخت نکرده‌اند و شرکت‌های بخش خصوصی در حال تعدیل نیرو و کاهش دستمزدها هستند.

این امر خشم بسیاری از سعودی‌ها را برانگیخت. در این زمینه صفحه کاربری «به سمت آزادی» در توئیتر نوشت: به خدا قسم آیا این شخص به بحران‌های شهروندان، وضعیت بیکاری و کسری بودجه فکر می کند؟

«ترکی الشلهوبی» روزنامه‌نگار معارض سعودی نیز در این زمینه به کسانی که اقدامات بن سلمان را در خودنمایی با اموال مردم ستایش و گمان می کنند که با این کار درجه بن سلمان را بالا میبرند گفت که شما در واقع او را به عنوان یک مدل به تصویر می‌کشید.

حزب تجمع ملی عربستان که مخالف سیاست‌های آل سعود است با ابراز نگرانی درباره افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان سعودی اعلام کرد: وعده‌های مقامات آل سعود با آنچه که در واقعیت انجام می‌دهند هیچ تطابقی ندارد و این بیانگر شکست رژیم سعودی در پرونده استخدام جوانان و به معنی بی‌توجهی کامل به رنج ملت است. وعده‌های حکومت عربستان صرفاً برای تبلیغات رسانه‌ای جهت جلب توجه غربی‌ها بوده است. همه این وعده‌ها تنها برای مهار خشم شهروندان و سرگرم کردن آنها با راه حل‌های موقتی و جزئی است. واقعیت آن است که رژیم سعودی در کاهش نرخ بیکاری به شکل بی‌سابقه شکست خورده است.

خشم سعودی‌ها از حکومت به خیابان‌ها کشیده شد

اما ادامه بی‌توجهی‌های حکومت آل سعود به خواسته مردم موجب شد تا اعتراضات ملت خشمگین عربستان از فضای مجازی به خیابان‌ها منتقل شود.

در همین زمینه دوشنبه شب اهالی شهر «بریده» استان القصیم در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت سعودی در خصوص محدودیت‌های کرونایی و اوضاع اقتصادی و بیکاری ناشی از آن به خیابان‌ها آمده و خواستار رفع این محدودیت‌ها شدند.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در تظاهرات با سر دادن شعارهایی دریافت هرگونه مالیات در ایام کرونا و افزایش فقر و بیکاری در عربستان را محکوم کردند.

این تظاهرات که با حضور و تجمع صدها جوان همراه است منجر به درگیری با نیروهای امنیتی سعودی شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.