مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار ، نوزادان و کودکان شیرخوار بعد از انقلاب، پیشرفت‌های حوزه سلامت را دلیل افزایش امید به زندگی کشور از ۵۵ در ابتدای انقلاب به ۷۵ در سال جاری دانست.

کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار ، نوزادان  و کودکان شیرخوار بعد از انقلاب/تکامل بهتر کودکان مهمترین برنامه آینده دفتر سلامت جمعیت و خانواده

قدس آنلاین؛ انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید، در دهه پنجم و در چهل و دومین سالگرد پیروزی خود نه‌تنها در برابر براندازی‌های سخت، نرم و هوشمند دشمنان مقاومت کرده، بلکه توانسته است به دستاوردهای قابل‌توجهی در عرصه‌های مختلف دست یابد؛ از جمله دستاوردهای قابل اعتنای انقلاب اسلامی می‌توان به توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد.

«سید حامد برکاتی» مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با برخی دستاوردهای کشور در حوزه بهداشت و سلامت کودکان و زنان باردار گفت: البته آنچه که به حوزه بنده مربوط می‌شود درواقع تمامی حوزه های وزارت بهداشت را دربرمی‌گیرد چرا که دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت درواقع شامل تمامی گروه‌های سنی ازجمله اداره سلامت نوزادان، کودکان ،جوانان، میان سالان، سالمندان، مادران و باروری می شود یعنی شما کسی را در جامعه پیدا نمی‌کنید که به حوزه ما مربوط نباشد.

کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار ، نوزادان  و کودکان شیرخوار بعد از انقلاب

برکاتی با اشاره به اظهارنظر اخیر دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت و درمان به برخی موفقیت‌ها در حوزه کودکان، اظهار داشت:در شرایط کنونی و بر اساس زمانی که داریم اجازه بدهید به جزئیاتی در رابطه با اداره سلامت مادران و کودکان اشاره کنیم. در بحث سلامت مادر و کودک، یکی از شاخص‌های بسیار مهم، میزان مرگ و میر کودکان است؛ در سالهای ابتدایی انقلاب یعنی بعد از پیروزی انقلاب در سالهای آغازین دهه ۶۰ ، به ازای هر ۱۰۰۰ کودکی که به دنیا می آمدند تا ۵ سال بعد ۱۴۰ کودک فوت می‌کردند؛ شاخص مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال کشور در آن سالها ۱۴۰ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بوده است که این شاخص در حال حاضر به ۱۴ رسیده است؛ مرگ کودکان شیرخوار یعنی کودکان زیر ۱ سال در آن سالها ۱۱۰ بوده که به عدد ۱۲ رسیده است و مرگ نوزادانمان در ابتدای دهه ۶۰ بین ۹۰ تا ۱۰۰ بوده که در حال حاضر به عدد ۹ رسیده است. به همین ترتیب مرگ و میر مادران باردار به علت عدم دستیابی به امکانات و سیستم ضعیف بهداشتی حدودا ۱۴۰ به ازای ۱۰۰ هزار تولد زنده بوده است که این عدد برای سال ۹۸ منهای بحث آنفلوآنزا و کرونا به عدد ۲۱.۸ رسیده است.

پیشرفت‌های حوزه سلامت کشور امید به زندگی را از ۵۵ به ۷۵ سال افزایش داده است

به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، همین کاهش‌ها در مرگ و میر کودکان باعث شده است که ارتقای سطح زندگی امید به زندگی ما که در ابتدای دهه ۶۰ حدود ۵۵ سال بود به بالای ۷۵ سال افزایش یابد. یعنی کودکی که در سال ۹۹ به دنیا می آید انشاالله تا سال ۱۴۷۵ امید به زندگی دارد درحالی که کودکی که در سال ۱۳۶۰ به دنیا می‌آمد تا سال ۱۴۱۵ به طور متوسط امید به زندگی می‌شد برایش متصور باشیم. افزایش امید به زندگی حاصل اقداماتی است که در حوزه سلامت و البته توسعه بوده است ایجاد راه‌های روستایی بحث دسترسی به ابزار و لوازم ارتباطی هم در این رابط مؤثر بوده‌اند اما کارهایی که در حوزه بهداشت انجام شده برنامه های اساسی که حداقل در حوزه کودکان می‌توان به آنها اشاره کرد بحث پیشگیری از بیماری‌های اسهالی و پیشگیری از عفونت‌های تنفسی و جلوگیری از مرگ و میر به واسطه این موارد بوده است.

کاهش مرگ و میر به دلیل اسهال از ۴۰ هزار به کمتر از ۱۰۰

برکاتی با اشاره به اینکه عمده مرگ و میر ما در ابتدای دهه ۶۰ (سال۶۳ ) به دلیل ابتلا به اسهال بوده است؛ تصریح کرد: یعنی ما فقط ۴۰ هزار مرگ و میر به دلیل اسهال داشتیم که در سالهای اخیر این عدد بسیار بسیار کم شده و به کمتر از ۱۰۰ رسیده که همین عدد هم قابل پذیرش نیست و باید به صفر برسد. در کنار این برنامه‌های کشوری ازجمله بحث واکسیناسیون کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر و توسعه دانش مادران در رابطه با تغذیه تکمیلی و بالابردن استانداردهای مراقبتی را داشتیم که همین ها باعث شده است که  مرگ و میر کودکانمان بسیار کاهش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر در رابطه با استانداردهای مراقبتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بچه های زیر ۵ سال از انتهای دهه ۷۰ تا به امروز، ۱۶ بار مراقبت در مراکز بهداشتی طی ۵ سال نخست را داریم که این میزان مراقبت و کیفیت مراقبت در کشورهایی مثل ما و حتی کشورهای توسعه یافته بی‌بدیل است. در کنار موارد یادشده ما برنامه‌های بسیار گسترده و کاملی را در سایر حوزه های بهداشت و سلامت جامعه طی این سالها داشته‌ایم که امیدواریم ماحصل این برنامه‌ها سلامت و بهداشت را برای جامعه و مردم کشورمان بیش از گذشته به همراه داشته باشد.

کمترین میزان سوء تغذیه کودکان زیر ۵ سال منطقه را داریم

برکاتی با اشاره به اینکه امروز به گواه سازمان بهداشت جهانی در بحث سوء تغذیه در میان کشورهای منطقه در کودکان زیر ۵ سال کمترین میزان سوء تغذیه را علی رغم تمام تحریم هایی که طی این سالها مواجه بودیم، داریم.

برنامه های آتی دفتر سلامت جمعیت و خانواده

وی در رابطه با برنامه‌های آتی دفتر سلامت جمعیت و خانواده نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما در ابتدای دهه ۶۰ تا میانه دهه ۷۰ این بود که بچه هایمان زنده بمانند؛ یعنی دغدغه اصلی وزارت بهداشت ما حفظ و زنده نگهداشتن کودکانمان بود.بعد از اینکه در این مسیر به توفیقات نسبی رسیدیم وارد عرصه بعدی شدیم یعنی اینکه کودکانمان بتوانند رشد خوبی داشته باشند که برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، تغذیه تکمیلی کودکان، بحث مکمل یاری کودکان، دریافت ویتامین های A و E را داشتیم؛ و در بحث حمایت از رشد کودکان، برنامه پایش رشد کودکان را اجرایی کردیم.

تکامل بهتر کودکان مهمترین برنامه دفتر سلامت جمعیت و خانواده

برکاتی ادامه داد: برای آینده یعنی امروز که کودکانمان زنده می مانند و از رشد خوبی هم برخوردار هستند باید وارد عرصه جدیدتری می‌شدیم. اقدامی که طراحی کرده‌ایم و طی چند سال گذشته در حال اجرای آن هستیم و انشالله طی دهه آینده عمق بیشتری به آن خواهیم بخشید، تکامل بهتر کودکان است یعنی کودکانی که بتوانند بهتر فکر صحبت و حرکت کنند و بتوانند تعامل بیشتری داشته باشند و جدا از رشد فیزیکی و جسمی از رشد ذهنی بهتری برخوردار باشند و نقش مثبت تری را در جامعه فردای ما ایفا کنند. درواقع بحث تکامل و ارتقای تکامل کودکان برنامه عمده‌ای خواهد بود که در سالهای آینده باید در کنار برنامه های گذشته عمق بیشتری به آن ببخشیم.

کارویژه‌های دفتر سلامت جمعیت و خانواده در دوران شیوع کرونا

به گفته برکاتی، در تمام گروه‌های سنی بخصوص در مادران باردار، نوزادان و کودکان و مدارس، برنامه‌های ویژه و دستورالعمل‌های بسیار به روزی را برای حفاظت از نوزادان، کودکان، مادران و دانش آموزان کشور به دانشگاه‌ها و استان های مختلف کشور ارسال کردیم و پایش کردیم و دستورالعمل‌ها در خدماتی که در بخش‌های سرپایی و بستری به مادران نوزادان و کودکان کشور ارائه می‌دهیم منطبق با استاندارهای جهانی و با حداکثر حفاظت ممکن در حال انجام است.

وی تأکید کرد: ‌در بحث کرونا مهم این است که مادران و نوزادان ما حفط و حراست شوند. طبیعتاً به لحاظ ایمنی اقداماتی که از قبل بوده از جمله مکمل یاری بحث وینتامین E, A , D همچنان پرقدرت ادامه دارد و مهم این است که بحث های آموزشی و مراقبتی در حال حاضر در بهترین شرایط قرار دارند و هرجا که احیاناً با مادر یا کودک پرخطری از لحاظ کرونا مواجه شویم، مراقبت‌های کامل توسط شبکه‌های بهداشتی درمانی و مراکز خدمات جامعه سلامت انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.