امروز ۲۰ جمادی‌الثانی، سالروز ولات حضرت فاطمه(س) بزرگ بانوی تمام بانوان عالم است. بانویی که خداوند به او لقب کوثر عطا کرد چرا که او سرچشمه تمام خوبی‌های جهان است. روزی که به ابتکار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) روز زن و روز مادر نام گرفت. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) به این بانوی بهشتی بیشتر پرداختیم.

هنوز نتوانسته‌ایم حضرت فاطمه(س) را به جامعه معرفی کنیم

حجت‌الاسلام جعفری فراهانی در ابتدا به دلیل نامگذاری روز ولادت حضرت زهرا(س) به روز زن و بزرگداشت مقام مادر اشاره کرده و می‌گوید: همیشه انسان‌ها در طول زندگی خود به دنبال الگو و اسوه‌ای هستند که از سبک و سلوک زندگی آنها تبعیت و تمام رفتارها و سبک زندگی خود را با آن الگوها تطبیق دهند. بر همین اساس نیاز است که در هر جامعه‌ای الگوها و شخصیت‌های نمونه‌ای باشند که هم مردم در ابعاد مختلف زندگی خود و اجتماع و هم در چگونگی برخورد و رفتار با حکومت و نظام از الگوهای رفتاری آنها درس بگیرند. لذا نامگذاری ولادت این بانوی بزرگوار پیام‌آور این است که اگر بانوان گرامی می‌خواهند به سعادت اخروی و دنیوی دست یابند باید از شخصیت بزرگی همچون حضرت فاطمه(س) پیروی و الگوبرداری کنند.

او اضافه می‌کند: زندگی پاکیزه و سالم حضرت فاطمه(س) می‌تواند الگوی مهمی برای بانوان سرزمین‌مان در تربیت صحیح فرزندان و تشکیل یک خانواده پاکیزه، سالم و سایر رفتارها و کردارهای افراد جامعه باشد. به طور نمونه باید بانوان ما از تهمت زدن، غیبت کردن، گناه کردن، تفرج و دروغ گفتن و بدحجابی و بی‌عفتی دوری کنند. با توجه به اینکه رفتار والدین تاثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت فرزندان خود دارد لذا پدر و مادرهای جامعه ما می‌توانند با الگوگیری از رفتارها و گفتارهای پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه کبری(س) که دختری مانند حضرت فاطمه(س) را تربیت و تحویل جامعه دادند و خود حضرت نیز فرزندانی همانند امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و ام کلثوم را به عنوان انسان‌های نمونه بزرگ کردند در تربیت فرزندان خود الگوبرداری کنند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح می‌کند: متاسفانه با وجود اینکه بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد ما هنوز نتوانسته‌ایم الگوهای دینی مانند حضرت فاطمه(س) را به جامعه معرفی کنیم. شاید دلیل آن مشکلات فراوان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تحریم‌های غرب باشد که سبب شده خانواده‌ها و جامعه نتوانستند به طور کامل از الگوهای دینی و نمونه استفاده و پیروی کنند. هر چند نمی‌توان فقط تحریم‌ها را عاملی در عدم پیروی از این الگوها دانست. ولی به ویژه خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و دو شغله بودن بعضی از پدرها و شاغل بودن مادرها به دلیل کمک به معیشت خانواده هم در کوتاهی و کم کاری خانواده ها در تربیت صحیح و دینی فرزندان تاثیر گذار بودند. همچنین گسترش فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن نیز بی تاثیرگذار نبوده است.

حضرت زهرا(س) راز نزول سوره کوثر

این محقق و پژوهشگر دینی اظهار می‌کند: یکی دیگر از عوامل مهم در عدم معرفی و شناسایی الگوهای دینی در جامعه کوتاهی مراکز فرهنگی است. فیلم‌سازان می‌توانند فیلم‌هایی از شخصیت‌های دینی مانند حضرت فاطمه(س) و سایر ائمه معصومین(ع) بسازند که سرشار از الگوهای خوب رفتاری، خانوادگی و اجتماعی است. همچنین گنجاندن شخصیت و زندگی حضرت فاطمه(س) به عنوان یک الگو در متون درسی و دانشگاهی نیز در معرفی الگوهای دینی بسیار اثرگذار است. با توجه به اینکه این بانوی بزرگوار در تمام زمینه‌های رفتاری مانند عبادت، نجابت، حجاب، پاکی، امانت داری و همسرداری نمونه بودند لذا نه تنها برای بانوان ما بلکه برای مردهای جامعه ما نیز بهترین الگو محسوب می‌شوند. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم شخصیت این بانوی بزرگوار را به جامعه خود و جوامع دیگر شناسایی و معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه سوره کوثر برای تبیین مقام و منزلت حضرت فاطمه(س) نازل شده است، عنوان می‌کند: کوثر یکی از سوره‌های قرآن کریم است که مقام و منزلت حضرت فاطمه(س) را نشان می‌دهد. پیامبر اکرم(ص) از حضرت خدیجه کبری(س) دارای فرزند نشد و با توجه به اینکه در فرهنگ عرب، خانواده‌های بدون فرزند پسر را ابتر یا نسل قطع شده می‌نامیدند لذا دشمنان پیامبر اکرم(ص) هم نسبت ابتر به ایشان می‌دانند و می‌گفتند فردی که ادعای پیامبری می‌کند فرزند ندارد و بعد از فوت او نامی از دین و آیین وی، اسلام در بین مردم به جا نخواهد ماند. اما خداوند با نزول سوره کوثر فرمود: «ای پیامبر، ما به تو خیر و برکت فراوان (فاطمه) عطا کردیم. اکنون در برابر این نعمت بزرگ، برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. مسلما دشمن تو که می‌‏گوید صاحب فرزندی نخواهی شد خود او ابتر است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.