۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 738650

چرا آمریکا در قبال یمن تغییر موضع داد؟

دکتر علیرضا تقوی‌نیا؛ کارشناس مسائل منطقه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا در اظهاراتی درباره جنگ ۶ ساله یمن مدعی شده بود مسئله یمن و حوثی‌ها اولویت او بوده و ایالات متحده در حال بازنگری سیاست‌های دولت ترامپ در خصوص جنبش انصارالله است. در این میان، آنچه لازم به ذکر بوده، این است که جنگ همه‌جانبه ائتلاف عربستان با همراهی کشورهای امارات، سودان، بحرین، کویت، قطر، مصر، اردن و مراکش علیه ملت مظلوم یمن در دوره‌ای آغاز شد که باراک اوباما رئیس جمهور بوده و جو بایدن نیز معاون اولی او را بر عهده داشته است. در آن زمان و تا به امروز، راهبرد ایالات متحده آمریکا حمایت جدی از سعودی در نبرد علیه انصارالله بوده است. اکنون که بن‌بست سیاست‌های آل‌سعود علیه مقاومت عیان شده و نتیجه‌ای جز قتل عام یک ملت حاصل نشده، واشنگتن مترصد بیرون کشیدن مهم‌ترین متحد خود در خلیج فارس از این منجلاب و به شکلی آبرومندانه است. هنگام آغاز عملیات «توفان قاطعیت» برای تصرف یمن و خارج کردن شهرهای کلیدی از جمله صنعا از کنترل انصارالله و خلع سلاح این جنبش، محمد بن نایف، ولیعهد وقت عربستان بود که دولتمردان دموکرات ایالات متحده رابطه بسیار خوبی با وی برقرار و سرمایه‌گذاری زیادی روی او نموده بودند. اما امروز، بن نایف برکنار شده و توسط بن سلمان، در حبس خانگی به سر می‌برد. ولیعهد خام سعودی نیز با اقدامات خود پل‌های پشت سر را خراب کرده و بی‌شک دولت جدید آمریکا همه تخم‌مرغ خود را در سبد شاهزاده بد نام و جاهل نخواهد گذاشت. شاید به همین دلیل بود که از ابتدای تصدی امور توسط جو بایدن، فروش انواع تسلیحات تهاجمی به عربستان و امارات متحده عربی تعلیق شده است.

در همین راستا، محمدعلی الحوثی از رهبران عالی رتبه جنبش انصارالله یمن هم اعلام کرده بود این تعلیق بازدارنده نبوده و مانع انواع عملیات‌های وحشیانه آل‌سعود نمی‌شود و دوم نافی مسئولیت‌های ایالات متحده در همکاری با متجاوزان علیه ملت یمن نخواهد بود. حمید الرفیق، مسئول دولت نجات ملی یمن و مورد حمایت انصارالله هم به توقف فروش تسلیحات ایتالیا به عربستان واکنش نشان داد و در این باره اعلام کرد از این اقدام برای توقف فروش تسلیحاتی استقبال می‌کنیم، اما مهم‌تر از این کار توقف تجاوزگری و لغو محاصره یمن است. این سخنان مقام‌های رده بالای یمنی نشان می‌دهد انصارالله ارزشی برای این موضع گیری‌ها قائل نبوده و بی‌اعتمادی آن‌ها به آمریکا در دولت بایدن نیز استمرار خواهد داشت.

در مجموع، به نظر می‌رسد دولت جدید و رئیس جمهور چهل و ششم آمریکا ادامه یافتن جنگ یمن را به ضرر منافع خود و متحدان عرب می‌داند که در نهایت موجب گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این منطقه و گسترش تفکر مقاومت شده است. از همین رو، قصد دارد با یک تیر دو نشان زده و با حمایت نکردن از عربستان سعودی در جنگ، موجبات تضعیف موقعیت بن سلمان در مواجهه با افکار عمومی داخلی و شاهزاده‌های معترض سعودی و در نتیجه برکناری  و جایگزینی وی با گزینه مد نظر را مهیا ساخته و هم با به رسمیت شناختن انصارالله و تلاش ظاهری برای پایان جنگ، این جنبش را تحت رژیم‌های حقوقی و سیاسی بین‌المللی برده و سپس، آنجا این جنبش را مقید و محدود و قدرت عملیاتی‌اش را کنترل کند. سران جدید کاخ سفید به خوبی می‌دانند جنبش انصارالله با توجه به پشتیبانی عظیم مردمی و بالا بودن توان نظامی، نابود شدنی و حذف شدنی نیست. ذکر این نکته لازم است که استمرار تجاوز آل‌سعود علیه ملت یمن، زمینه را برای تجهیز بیشتر این جنبش به انواع تجهیزات و تسلیحات راهبردی دوربرد و اقدامات تهاجمی‌تر آن علیه متحدان آمریکا به خصوص رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. سپری شدن هرچه بیشتر زمان، فرصت غرب برای کنترل، تحدید و مقیدسازی انصارالله را از بین خواهد برد و به همین دلیل، شاهد تحرکات جدید ایالات متحده و این تغییر موضع از سوی کاخ سفید بوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.