رئیس اداره سرقت پلیس آگاهی خراسان‌رضوی گفت: در چند ماه اخیر 300 مورد انواع کالای سرقتی که روی سامانه«نما» قرار گرفته بود، از سوی مالباخته‌ها شناسایی و تحویل آن‌ها شده است.

سامانه «نما» راهکار مناسبی برای شناسایی اموال مسروقه

سرهنگ قنبری در تشریح هدف ایجاد نمایشگاه مجازی لوازم سرقتی بیان کرد: مقوله علمی‌محوری اقدام‌های پلیس و در راستای آن ارائه خدمات بیشتر پلیس به مردم عزیز موجب شده تا برای رسیدن به این هدف با سرعت و دقت بالا از روش‌های نوین استفاده شود و هدف این کارهم کم کردن هزینه‌های تردد شهروندان و گرفتاری‌های وابسته است.

رئیس اداره سرقت پلیس آگاهی خراسان‌رضوی تصریح کرد: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب هم بر استرداد حداکثری لوازم سرقت شده به مالکان تأکید داشتند که این موضوع برای ما بسیار مهم است و به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

شناسایی اموال سرقتی از هر کجای ایران

سرهنگ قنبری افزود: با توجه به موضوع‌های مطرح شده سایت شناسایی اموال سرقتی با نام «نما» طراحی و در دسترس مردم قرار گرفت. فضای سایبری هم محدود به مکان و زمان نیست و اگر از یک فرد لوازمی در آن سوی کشور سرقت شده باشد و توسط پلیس آگاهی خراسان‌رضوی کشف شود، مالباخته می‌تواند لوازم سرقتی را شناسایی و پیگیری استرداد آن را بکند. سایت شناسایی اموال کشف شده از باندهای سرقت هم به هیچ عنوان محدودیت مراجعه ندارد و به صورت 24 ساعته در دسترس مردم عزیز است.

وی در مورد بیشتری کالاهای مسروقه‌ای که در این سایت مورد شناسایی مردم قرار گرفته، بیان کرد: با توجه به اینکه پلیس آگاهی کالاهای مکشوفه تمامی عناوین مجرمانه را در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار می‌دهد، در این میان انواع قطعات سرقتی خودرو مانند باتری، محتویات داخلی، موتوری و...، انواع تلفن‌های همراه، انواع لپ‌تاپ، طلا وجواهر، دوچرخه، سیستم‌های صوتی و تصویری که توسط مأموران پلیس آگاهی از ید باندهای سرقت خارج و کشف شده است، به نمایش درمی‌آید.

این مقام‌انتظامی ادامه داد: در برخی موارد افراد مجرم در ارکان هویتی اموال سرقتی مانند انواع خودرو و موتورسیکلت‌ها دست می‌برند که پس از کشف اموال به واسطه اینکه باید اقدام‌های فنی دقیقی روی ماجرا صورت بگیرد، شناسایی هویت اصلی این وسایل و در پی آن مشخص شدن مالک آن وسایل زمان بیشتری نیاز دارد؛درغیر از این نوع لوازم که دلیل طولانی‌ترشدن اقدامات هم بیان شد، با انباشت لوازم سرقتی مواجه هستیم که تصاویر آن‌ها هم در سایت مذکور منتشر و منتظر شناسایی آن‌ها از سوی مالباخته‌ها و ... می‌مانیم.

دردسرهایی که از بین رفت

رئیس اداره سرقت پلیس آگاهی استان بیان کرد: درگذشته که این بستر فراهم نبود اگر سارقی اموال مسروقه را از یک استان به استانی دیگر منتقل می‌کرد، پس از دستگیری مشکلات فراوانی برای شناسایی اموال پیش می‌آمد و مالک درگیر رفت و آمدهای فراوان می‌شد.

متأسفانه بارها نیروی‌انتظامی از مراجع مربوط درخواست کرده که هنگام فروش لوازم صوتی و تصویری شماره سریال اموال در سامانه‌ای درج شود تا در مورد سرقت‌های احتمالی مشکلات کمتری ایجاد شود، اما با توجه به عدم‌همکاری موجود کاری از پیش نرفت.

پس از آن نیروی‌انتظامی دست به کار شد و این سایت را راه‌اندازی کرد. در این سامانه هم نخست افراد با تصاویر کالاهای مکشوفه مواجه و در ادامه مشخصات هم در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد.

سرهنگ قنبری گفت: راحت‌ترین راه دسترسی به این سایت هم این‌گونه است که کاربران باید در مرحله نخست به سایت پلیس مراجعه کنند و پس از آن وارد قسمت سامانه اموال مکشوفه شده و از میان تصاویر ارائه شده کالای خود را شناسایی کنند. اگر هم کالایی از سوی فردی شناسایی شد باید به پلیس آگاهی آن شهر مراجعه و اسناد مالکیت خود را ارائه کند تا دیگر فرایند کار هم طی شود. تا زمانی هم که مالکیت آن‌ها به اثبات کامل نرسیده نیازی نیست به پلیس آگاهی مراجعه شود و در صورتی که نتیجه بررسی‌ها مثبت اعلام شود، پلیس با مالک کالای مکشوفه تماس خواهد گرفت و او را برای تحویل کالا دعوت خواهد کرد.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: در این چند ماهه اخیر بیش از 300 مورد انواع کالای سرقتی که تصاویر آن روی سایت بارگذاری شده بود توسط شهروندان شناسایی شد که تمامی اموال هم به آن‌ها تحویل داده شده است.

در حالت عادی که کرونا نبود ما نمایشگاه‌های عمومی هم در محل پلیس آگاهی برگزار می‌کردیم و از شهروندانی که از آن‌ها لوازمی سرقت شده درخواست می‌شد برای شناسایی اقلام به صورت حضوری مراجعه کنند. 

دستگیری یک باند حرفه‌ای

وی اشاره‌ای هم به دستگیری یک باند سرقت حرفه‌ای کرده و بیان کرد: در آخرین اقدام هم چند باند سرقت موبایل که در سراسر کشور فعالیت و اموال را برای خارج کردن از مرزها به مشهد منتقل کرده بودند، متلاشی و اعضای آن دستگیر شدند و از سوی آن‌ها تعداد زیادی گوشی تلفن‌همراه کشف شد که در حال شناسایی مالکان آن‌ها هستیم. تصاویر این گوشی‌ها هم به زودی روی سامانه«نما» قرار داده خواهد شد و مالباختگان می‌توانند برای شناسایی آن‌ها اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.