محمود واعظی از تماس و رایزنی معاون جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ۱+۵ با عباس عراقچی و رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران خبر داد و گفت: اروپایی‌ها برای احیای توافق هسته‌ای فعالتر شده‌اند.

اروپایی‌ها برای احیای برجام فعال شده‌اند/تا جایی با تغییرات مجلس همراهی می‌کنیم که استدلال داشته باشند

قدس آنلاین: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امورز دولت در خصوص رد کلیات لایحه بودجه در مجلس با بیان اینکه مسئله لایحه بودجه امسال خیلی با سالهای گذشته متفاوت بود به دلیل اینکه از همان روهای اول در آذر ماه یک کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد، گفت: یک تعداد توییت‌ها و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی که علیه این بودجه کردند اصلا قابل مقایسه با هیچ سال دیگری نبوده است.

وی افزود: بودجه یک کار تخصصی است و متخصصین باید بنشینند و بحث کنند وتصمیم بگیرند. هیچ احتیاجی نیست که قبل از  تصمیم گیری ایقدر تهمت بزنند و بگویند بودجه برای این بوده که در کشور فروپاشی بشود. این روش نامناسبی است که هرکسی از زاویه دید سیاسی خودش به بودجه نگاه کند.

واعطی با اشاره به اینکه ما بارها اعلام کرده ایم که از آنجا که بودجه با زندگی مردم تجار بستگی دارد این حجم کار روانی و تبلیغاتی روی آن انجام نشود اماتوجه نشد، اظهار داشت: نمونه اش اینکه در مورد کالاهای  اساسی نظر دولت اینست که ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسب شد  و  فضای بین المللی فراهم شد آن زمان آرام آرام این ارز را برداریم که دچار شوک نشویم.

وی یادآور شد: اما در مجلس تصمیم گرفتند به یکباره این ارز را بردارند و نتیجه این شد که حجم عظیمی از کالاهای خریداری  شده که الان در انبارهای بخش خصوصی است یا باید در فروشگاه ها باشد  احتکار شود و به تذکرات ما توجه نشد تا اینکه کلیات بودجه رد شد.

رئیس دفتر روحانی تصریح کرد" ما باید از مجلس تشکر کنیم به دلیل این اقدام، زیرا کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را بر هم زده بود و بر خلاف ادعاهایی که می‌کرد که نباید بودجه رانتی شود خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند این خودش رانت است مالیات‌ها و  عوارضی ببندیم که ‌قابل وصول نباشد و برای فراورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد درست نیست.

واعظی  گفت: بودجه‌ای که بسته شد را حدود  ۱۳۰-۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش دادند در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه خیلی نسبت به سال گذشته بالا بسته شده است و بودجه بالای هزار هزار بستند. در صورتی که در ابتدا می‌گفتند این بودجه‌ای که داده شده زیاد است.

واعظی افزود: از طرفی دیگر هزینه‌هایی را اعلام کردند که حتماً باید دولت بدهد و خیلی برای دولت مشکل بود و اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود و در مجلس اصلاح نمی‌شد اجرای آن مشکل بود دولت هم با آن مخالف بود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه روز گذشته مجلس مخالفت کرد البته من فکر می‌کنم آن چیزی که مجلس رای داد به پیشنهاداتی بود که کمیسیون تلفیق آورده بود و باید به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند. این در اواخر سال ۹۷ برای بودجه سال ۹۸ هم انجام شد و بر اساس همین آیین نامه داخلی مجلس رییس مجلس به کمیسیون تلفیق برگرداند.

واعظی تصریح کرد: مسئله بودجه مسئله مردم، مسئله تولیدکنندگان و تاجران ما و زندگی آنهاست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مرود اینکه حالا در فرصت دوباره فراهم شده دولت تا کجار و چند درصد با اصلاحات مرود نظر مجلس و کمیسیون تلفیق همراهی و موافقت خواهد کرد، با تاکید بر اینکه رای ما بر این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم، گفت: جایی که اصلاحات منطقی باشد ما حتما نظرات مجلس را قبول داریم ولی جایی که خودشان هم برای پیشنهاداتشان هیچ استدلالی  یا محاسبات درستی نداشته باشند یا اینکه شاکله بودجه را به هم بزنند ما قبول نداریم و همراهی نمی‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: مثلا ما می‌گوییم می‌توانیم روزانه ۲ میلیون  و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم. من نمی‌دانم به چه دلیلی اصرار دارند آن را بکنند یک و نیم میلیون یا ما اصرار داریم علامتی که بودجه به خارج از کشور می‌دهد این باشد که ما سال  ۱۴۰۰ یک شرایط عادی خواهیم داشت و نمی‌دانم چرا  برخی اصرار دارند علامت دیگری داده شود. یا اینکه ما می‌خواهیم ارزش پول ملی تقویت شود اما برخی نمی‌پذیرند. تا جای که تغییرات منطقی باشد دولت می‌پذیرد.

وی درباره سفر وزیر خارجه عراق به تهران هم با اشاره به سطح بالای روابط دو کشور در همه ابعاد این گونه سفرها و رایزنی‌ها به منظور هماهنگی را طبیعی و معمول عنوان کرد و گفت: این دیدار هم بر اساس همان روند طبیعی همکاری‌های ایران و عراق صورت می‌گیرد. امشب با رییس جمهوری هم مذاکره خواهد داشت لذا ما بعد از اینکه مذاکرات آنها امشب تمام شد بتوانیم اطلاعات بیشتری را به مردم بدهیم.

واعظی درباره پیشنهاد ظریف برای اقدام اروپا به منظور بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات برجامی و همچنین این سؤال خبرنگار قدس آنلاین که آیا با فعالتر شدن طرفهای برجام رد روزهای اخیر علاوه بر موضع‌گیری های رسانه ای پیام مستقیم یا با واسطه ای از دولت بایدن به تهران رسیده یا نه؟ هم با اشاره به اینکه آقای ظریف هیچ گاه در مصاحبه اخیر خود با سی‌ان‌ان از واژه  بازگشت همزمان استفاده نکرده است و این برداشت مصاحبه کننده بود، اظهار داشت: اعتقاد ما اینست که ما در برجام بوده و هستیم و آنکه رفته باید برگردد. ما متعهد به توافقیم و در مقابل نقض تعهد طرف مقابل برخی اقدامات پیش‌بینی شده را اجرا کردیم و با بازگشت طرف مقابل اقدامات ما هم باز خواهد گشت.

رئیس رفتر روحانی تصریح کردک موضع ما تغیر نکرده و این آمریکاست که آنگونه که خودشان اعلام کردند باید برگردد و وقتی ما اقدامات آنها را راستی آزمایی کردیم تعهدات ما هم قابل بازگشت خواهد بود.

وی افزود: پیام‌ها همانهایی است که در رسانه‌ها گفته‌اند و غیر از آن ما ارتباط دوجانبه‌ای با آمریکا نداشته و نداریم. البته در هفته های گذشته کشورهای اروپایی فعال شده‌اند و کارهایی را می‌کنند.

واعظی اظهار داشت: آقای بورل هماهنگ کننده برجام هم فعال شده و معاون ایشان با آقای دکتر عراقچی و راب مالی نماینده ویژه آقای بایدن در امور ایران صحبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد الان که دولت بایدن شکل گرفته اروپایی‌ها هم نسبت به هفته‌ای گذشته فعالتر شده‌اند.  

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به خرید واکسن روسی گفت: من متاسفم که در این هفته گذشته شاهد برخی اظهارنظرهای غیرعلمی در ارتباط با مسئله واکسن بودم. الان یکسال است که هم راجع به دارو و راجع به معالجه کرونا، وزارت بهداشت اثبات کرده که توانایی بسیار خوبی دارد برای اینکه این مشکل کرونا را بتواند مدیریت کند.

واعظی گفت: ما از مراحل خوبی عبور کردیم و الان به مرحله واکسن رسیدیم. مردم ما باید به متخصصان پزشکی ما اعتماد کنند. آنها هم از نظر علمی و ملی متعهد هستند که ملاحظات علمی واکسن را انجام دهند. این کار نه فقط برای واکسن روسی که برای واکسن چینی و هندی هم مدت هاست انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات و تعاملات با طرف مقابل در مورد یکی از این واکسن‌ها با سرعت عمل بیشتری انجام و قرارداد آن هم امضا شده و اولین محموله هم تا روزهای آینده وارد تهران شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: بنای ما براین است که در ایران یک سبد درست کنیم که در این سبد واکسن هایی که در قالب کواکس که حدود ۱۶.۸ میلیون دوز است، باشد.

واعظی ادامه داد: قراردادی که با روسیه بستیم، باشد، واکسن های چینی و هندی هم باشد. واکسن پاستور هم که زودتر از بقیه بدست می‌آید، در این سبد باشد. البته زمانی که واکسن داخلی ما تولید شود، دیگر از خارج کشور واکسن وارد نمی‌کنیم.

وی گفت: الان حدود ۱۰ تا ۱۵ کشور هستند که از واکسن روسی برای واکسیناسیون خود استفاده می‌کنند، از طرفی روسیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز با ۴۵ کشور واکسن قرارداد بسته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: ما حتی به مراکز معتبر بهداشت جهانی هم که مراجعه کردیم، دیدیم آنها هم واکسن روسی را ثبت کردند و جزو واکسن‌هایی است که در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود. این اولین واکسنی بود که تولیدش در دنیا اعلام شد. در داخل روسیه با سرعت زیاد واکسیناسیون می‌کنند. اگر منظورشان این است که این واکسن صد درصد نیست، خب هیچکسی تا الان ادعا نکرده واکسن کرونای صد درصد دارد زیرا هنوز زمان نگذشته است. امیداورم این سبدی که وزارت بهداشت ما در ایران تشکیل داده است، که همه واکسن ها در آن وجود دارد، آرامش را به مردم ما بدهد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در پایان سال برنامه‌ای برای حذف یارانه ثروتمندان دارد، گفت: دو سال قبل بنای ما اینطور شد که هر اطلاعاتی، نه گروهی بلکه فردی، دریافت کنیم که فردی مستحق دریافت یارانه نیست، بدون اینکه سر وصدا بشود حذف می‌کنیم. وقتی آمار روی ۷۸ میلیون جمعیت کشور می‌رود، حذف ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار نفر حذف شوند، زیاد نیست. الان هم بنا نداریم که در این شرایط اقتصادی کشور یک موج جدید از این مسائل بوجود بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.