وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه سود شرکتهای بورسی در ۹ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر شده، گفت: شاخص بورس نباید ملاک سرمایه گذاران و سهامداران باشد.

سود  شرکت‌های بورسی امسال سه برابر شده/ بهره بین بانکی ۱۸ درصد پالس مثبت به بازار بود

قدس آنلاین: فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره تدابیر دولت برای تامین کسری بودجه و تحقق درآمدهای آن با اشاره به اینکه در سال جاری درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافت و  ما باید آنرا جایگزین میکردیم، گفت: اما شرایط طوری نبود که بتوان هزینه های جاری را کاهش دهیم. لذا  یکی از درآمدهای جایگزین مالیات بود.

وی افزود: ما سعی کردیم درشرایط جنگ اقتصادی و کرونا هم رعایت مودیان را کنیم و نمی‌توانستیم آنها را تحت فشار قرار دهیم اما از آنطرف نمی توانستیم مالیات را انجام ندهیم لذا به سمت سازوکارهای تشویقی رفتیم و امروز می‌توانیم این خبر خوش را بدهیم که. در ده ماهه امسال ۱۰۱ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافت.

وزیر اقتصاد افزود: یکی دیگر از فعالیتها تامین مالی از طریق اوراق بوده است اما سعی کردیم تا اوراق را با جدول زمان بندی منظم و در دامنه مشخص به کار بگیریم.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات که از تامین مالی در بازار سرمایه صحبت می‌شود برخی به اشتباه تصور می‌کنند که تامین سرمایه فقط از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود، اظهار داشت: در حالی که بازار بدهی یکی از منابع مهم برای تامین مالی تلقی می‌شود. بنگاه های خصوصی هم در بازار بدهی با فروش اوراق برای تامین مالی اقدام به فروش اوراق می‌کنند.

وی تاکید کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه تنوع دارد و کمتر از ۱۰ درصد از تامین مالی از طریق خصوصی سازی انجام می‌شود و خصوصی‌سازی‌هایی که تاکنون انجام شده از طریق واگذاری سهام بوده است.

هیچ برداشتی از بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: از طریق خصوصی‌سازی، مالیات و اوراق سعی کردیم تا دولت دیگر نیازی به تامین مالی از طریق بانک مرکزی نداشته باشد و سیاستی که دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون داشته، به درستی اجرا شده است و هیچ برداشتی از بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم.

دژپسند با اشاره به انتخاب دهقان دهنوی به عنوان رییس سازمان بورس اظهار کرد: دهقان دهنوی که عهده دار معاونت امور وزرات اقتصاد و دارایی بود، به زودی با اصحاب رسانه نشست خبری خواهد داشت و برنامه‌های خود را برای بازار سرمایه توضیح خواهد داد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برنامه ما حذف مسئولان قدیمی نیست و همچنان در حال استفاده از روسای سابق و اسبق در قالب گروه های مشاوره هستیم و یک هم‌جمعی برای تجربه را داریم.

شرایط فراهم شود عرضه سهام یکی از دو باشگاه سرخابی ها را داریم

وی  درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای عرضه سهام استقلال و پرسپولیس، گفت: در خصوص سهام استقلال و پرسپولیس دو بحث مطرح  است، بارها اعلام کرده‌ایم که اگر  شرایط فراهم شود آماده عرضه هستیم، اما این شرایط باید ایجاد شود، از جملع پایداری بازار 

ما برنامه  مفصلی داریم، ادامه داد: حتی تبدیل اساسنامه سهامی خاص به سهامی عام هم توسط مجمع امضا شده است و در اولین فرصت اگر شرایط فراهم باشد سهام سرخابی‌ها به بورس عرضه می‌شود مگر اینکه شرایط خاصی رخ دهد.

دژپسند در مورد احتمال عرضه این سهام در دهه فجر نیز گفت: اگر شرایط فراهم شود الان می‌توانیم سهام یکی از باشگاه‌ها را عرضه کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا دولت تدبیری برای بهبود وضعیت بازار ندارد؟، گفت: از همان ابتدا و از زمانی که ترجیح بازار سرمایه را به سایر بازارها مانند بازار سکه و ارز بیان می‌کردیم در ادامه اعلام کردیم که بازار سرمایه یک بازار محاسباتی مبتنی بر عقلانیت و همراه با ریسک است؛ بنابراین افرادی که وارد بازار می شوند باید این موضوع را برای سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنند.

سود ۹ ماهه شرکتهای بورسی امسال ۳ برابر سال قبل بوده

وی با بیان اینکه افراد با امید دریافت سود وارد بازار سرمایه می شوند و یکی از شاخص‌هایی که مبنای تحلیل و انتخاب سهام شرکت‌ها است شاخص P/E است، اظهار کرد: اکنون آمار سود ۹ ماه امسال شرکت‌های بورسی نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته سه‌برابر شده است، ما با این زبان سخن می‌گوییم اما در این میان ممکن است شاخص کل تابع شرایط دیگری باشد که تحت مدیریت ما نیست.

فرهاد دژپسند اظهار داشت: اقداماتی که در بورس تحت مدیریت ما است را به خوبی انجام داده‌ایم و در ابتدای امسال یعنی فروردین ماه تعداد کل شرکت‌های بازارگردان، ۱۷۵ شرکت بود در حالی که اکنون این تعداد به ۵۳۱ شرکت رسیده است.

وی افزود: تلاش ما در بازار افزایش تعداد و تنوع بازگردان، به کارگیری اوراق اختیار تبعی و اسناد اوراق خزانه بوده است که آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

تغییر مدیر بورس به معنای  اشکال در مدیریت دولت نبود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه تغییر رئیس سازمان بورس به این معناست که دولت ضعف مدیریت خودش در این بازار را پذیرفته؟ گفت: نه من که بسیاری از صاحب نظرات معتقدند که چنین چیزی نبوده و تغییر در مدیریت بورس به دلیل اصرار قالیباف اصل برای کناره‌گیری از مدیریت بوده است و ایشان مدت زیادی بود که بر این امر اصرار داشتند.در استعفای آخر هم به استعفای آذر ماه خود اشاره کرده بود.

دژپسند خاطرنشان کرد: نمی توانیم به این سادگی چنین چیزی را بگوییم و بازار  سرمایه تحولاتش متاثر از عوامل متعددی است.

وی در پاسخ به این پرشسش خبرنگار ما که چرا در این صورت بازار واکنش مثبت و همسویی را به اقدامات و تصمیمات دولن نشان نمی‌دهد و شاخص کماکان نزولی است، اظهار داشت: نمی‌توانی اینر بگوییم . شاخص بورس نباید ملاک سهامداران قرار گیرد، مثلا شنبه شاخص  رشد خوبی داشت و شاخص تابع دو متغیر است، یکی مدیریت بنگاه و دیگری شرایط پیرامونی. بنابر این متناسب با آن باید تغییراتش تحلیل شود.

الان خوشبختانه تصمیمی دیگری که ما دنبال می کردیم عملی شد و در چند روز اخیر هم رییس بانک مرکزی آن را اعلام کرد تلاش برای تعیین نرخ بهره بین بانکی ۱۸ درصدی است که می توان آن را به عنوان علامتی مثبت در بازار تلقی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.