معاون حقوقی رئیس جمهور گفت پیش‌بینی ما اینست که رای دادگاه لاهه در مورد صلاحیتش برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا برای نقض پیمان مدت بین دو کشور به نفع ما صادر شود.

پیش‌بینی می‌کنیم حکم دادگاه لاهه در مورد صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران به نفع ما صادر شود

قدس آنلاین: دکتر لعیا جنیدی در حاشیه جلسه دولت به خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه امروز سوم فوریه قرار است در مورد شکایت ایان و موضوع صلاحیت دادگاه لاهه برای رسیدگی به این پرونده قرائت رای باشد، گفت: فکر می‌کنیم دادگاه دادگستری بین‌المللی لاهه فکر در گستره خوبی صلاحیت خود را برای ورود به این پرونده و دعوی بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه این این پیش بینی اولیه ماست، اظهار داشت: مرحله بعد رسیدگی به دعوی اصلی است. وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: ما تا کنون ثبت لایحه داشته‌ایم، مبادله لوایح متعددی صورت گرفته، همچنین  ما درخواست صدور دستور موقت (برای توقف اقدامات آمریکا) را داشتیم که در یک مرحله به نفع ما صادر شده و بعد به دعوای اصلی رسیدگی می‌شود که دو مرحله دارد. یکی مرحله صلاحیتی و شکلی و دیگری رسیدگی ماهوی.

جنیدی افزود: الان در مرحله اول به آستانه رای در مورد صلاحیت دادگاه رسیده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم دادگاه رای به پذیرش صلاحیت خودش در یک گستره قابل قبول خواهد داد.

آخرین جلسه استماع رسیدگی به اتهام نقض «پیمان مودت» سال ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا روز دوشنبه ۳۱ شهریور /(۲۱ سپتامبر) در  دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه برگزار شد.

وکلای دولت آمریکا با این ادعا که دیوان بین الملی صلاحیت ورود به موضوع شکایت ایران را ندارد  خواهان آن شدند تا دادگاه اعتراض اولیه ایالات متحده را تأیید و از قبول این پرونده خودداری کند.

جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۷ در واکنش به اقدام دولت آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه ایران، شکایتی را علیه این کشور با استناد به نقض مفاد عهدنامه ۱۹۵۵ مودت، روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی میان دو کشور نزد دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح و ثبت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.