رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: در مناسبتهایی مانند روز مادر، گلهای شاخه بریده بویژه گل رز مشتری بیشتر دارند که امسال افزایش قیمت گلهای شاخه بریده در سطوح مختلف بین ۱۸ تا ۲۵ درصد است.

حداکثر افزایش قیمت در گل‌های شاخه بریده ۲۵ درصد است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی سمنگانی افزود: دلیل افزایش قیمت گل، افزایش هزینه‌های تولید و تاثیر آن بر قیمت تمام شده پرورش گل‌ می‌باشد که این افزایش در شاخه گل رز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید گل و گیاه در سال جاری ادامه داد: امسال قیمت کود شیمیایی ۶۵ درصد و انواع سموم ۹۰ درصد افزایش یافته است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: هم اکنون قیمت گل در رده کلاس "A" به طول ۷۵ سانتی متر هر شاخه ۲۵۰ هزار ریال در عمده فروشی و ۳۰۰ هزار ریال در خرده فروشی، در رده کلاس "B" هر شاخه به طول ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر در عمده فروشی ۲۰۰ هزار ریال و در خرده فروشی ۲۶۰ هزار ریال، در رده کلاس "C" با طول ۴۰ سانتی متر در عمده فروشی ۱۵۰ هزار ریال و در خرده فروشی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار ریال، در رده کلاس "D" به طول ۲۰ سانتی متر در عمده فروشی ۱۰۰ هزار ریال و در خرده فروشی ۱۳۰ هزار ریال است.

وی افزود: گل رز در کلاس D پرمصرف ترین نوع گل رز در رسته گلهای شاخه بریده است و خرده فروش باید با احتساب ۳۰ درصد سود قانونی خود، هر شاخه این گل را به قیمت ۱۳۰ هزار ریال بفروشد اما گاهی از این قیمت بالاتر عرضه می‌شود.

سمنگانی ادامه داد: گل‌های رز در کلاسهای ممتاز و فوق ممتاز که ارتفاع شاخه آنها به ۷۰ سانتی متر می‌رسد، از نوع صادراتی هستند که فروشندگان گل به عرضه آنها تمایلی ندارند، این نوع گلها افزایش قیمت قابل توجهی در سال جاری داشتند که جنبه صادراتی دارند و در بازار استان عرضه نمی‌شوند.

وی گفت: کمیته نرخ گذاری گل که با حضور نماینده سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تشکیل می‌شود، امسال نرخ‌ انواع گل را برای تولیدکننده مشخص کرده و نرخ نامه تنظیمی را به تولیدکنندگان ارایه داده است، اما اتحادیه خرده فروشان گل به رغم توصیه تعزیرات حکومتی، مبنی بر ارایه نرخ نامه و رویت آن برای مشتری، نرخ نامه‌ای ارایه نداده است.

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گل تکذیب شد

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد مطالب برخی رسانه‌ها مبنی بر افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گل به مناسبت روز زن در بازار این شهر را رد کرد و گفت: گل‌های شاخه بریده که در مناسبتهای مختلف مانند روز مادر فروش بیشتر دارند، به گفته تولیدکنندگان ۲۵ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشته است.

امیر دلداری افزود: گل فروشان در طول سال تنها در مناسبتها و اعیاد و مراسم، از فروش خوبی برخوردار هستند زیرا تقاضا برای گل در این ایام افزایش می‌یابد که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: واحد صنفی گل فروشی از عمده فروشان، یک دسته گل ۲۰ شاخه‌ای خریداری کرده و فاکتور خرید خود را دریافت می‌کند، در صورتی که فاکتور رسمی در اختیار داشته باشد، طبق قانون می‌تواند با احتساب سود ۳۵ تا ۴۰ درصدی، گل خود را به فروش برساند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: برخی واحدهای صنفی در کنار فروش گل خدماتی مانند تاج گل یا مواردی از این دست نیز به مشتری ارایه می‌دهند که نرخ آن توافقی بین فروشنده و مشتری است اما ملاک نظارت بر قیمت برای بازرسان همان فاکتور خرید گل از عمده فروشی است.

وی با بیان اینکه گل در کلاسهای مختلف به فروش می‌رسد و قیمت گل در هر کلاس متفاوت است، افزود: بیشترین افزایش قیمت در رسته گل مربوط به گلهای صادراتی با کلاسهای ممتاز و فوق ممتاز است که در بازار برای عرضه به مردم وجود ندارد و بلافاصله صادر می‌شود، آنچه در بازار برای فروش گذاشته می‌شود مربوط به کلاس‌های سوپر، معمولی و بی نشان است.

دلداری ادامه داد: فروشندگان خرده فروشی در رسته گل معتقدند سود مجاز را در عرضه گل رعایت می‌کنند و اگر برخی از گلها قیمت نامتعارفی دارد به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالها است.

وی گفت: برای کنترل بازار گل در هفته زن، نشستی در اداره تعزیرات حکومتی با حضور روسای اتحادیه های تولیدکنندگان و فروشندگان گل برگزار شد و شرکت کنندگان نسبت به رعایت قیمت و اجتناب از گران فروشی توجیه شدند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.