۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 738728

مردم از مجلس انتظار «شفافیت» دارند

علی اکبر علیزاده برمی نماینده مجلس

در حالی که مردم و رسانه‌ها منتظر تصویب و موافقت نمایندگان مجلس یازدهم با کلیات طرح «شفافیت آرای نمایندگان» که منجر به علنی‌شدن رأی آن‌ها در جلسات مجلس می‌شد، بودند اما طرح رد شد و رسانه‌ها با عنوان مخالفت با شفاف‌سازی از آن یاد کردند، در حالی که در روز گذشته طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سه رأی مخالف از دستور کار خارج شد. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح برای تصویب نیاز به دو سوم آرا داشت و تنها با اختلاف سه رأی با کلیات آن مخالفت شد.

بی‌شک شفافیت نه تنها در آرای نمایندگان مجلس بلکه در عملکرد یکایک مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مجلس انقلابی به شمار می‌رود، بنابراین نباید عنوان مخالفت با پذیرش شفافیت به مجلس یازدهم داده شود.

اگر شفافیت دغدغه نمایندگان خانه ملت نبود، همانند مجلس دهم که طرح رد شد و نمایندگان دنبال بررسی مجدد طرح را نگرفتند، این موضوع نیز در مجلس یازدهم کلید نمی خورد، در حالی که براساس تقاضایی که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس داشتند، بررسی دوباره آرای شفافیت نظر و رأی نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

با وجود آمار بسیار بالای رأی دهندگان به طرح شفافیت آرا، هیچ گاه نمی‌توان و نباید قطع به یقین، عنوان «مخالفت با شفافیت» را به عنوان یک برچسب سیاسی به مجلس یازدهم زد. شرایط خاصی بر این موضوع دخیل نبوده و نمی‌توان هیچ عاملی غیر از عوامل سهوی که ممکن است در رفتار یا عملکرد به موقع نمایندگان باشد را بر رأی نیاوردن این طرح دخیل دانست. همین که طرح با نداشتن سه رأی رد شد، نشان دهنده اتفاق نظر نمایندگان بر تصویب و ایجاد شفافیت در کشور است که مجلسی‌ها مایل به برداشتن نخستین گام در این زمینه توسط خود هستند.

جمع‌آوری طوماری با امضای نمایندگان برای در دستور کار قرار دادن بررسی و طرح موضوع شفافیت، نشان دهنده عزم راسخ مجلس بر تصویب این طرح مهم است که می‌تواند در اداره کشور انقلابی ایجاد کند، انقلابی که با ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف مدیریتی اتفاق می‌افتد، نه تنها به ارکان نظام بلکه سبب پیشرفت در حوزه‌های مختلف اجتماعی تا اقتصادی و سبب تمیز دادن دوستان انقلاب و مردم از دشمنان انقلاب و مردم می‌شود.

قطعاً مردم از مجلس یازدهم که عنوان انقلابی دارد انتظار شفافیت دارند، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که به هر حال هیچ گاه نمی‌توان موضوعی را به نمایندگان مجلس برای رأی دادن تحمیل کرد، هر چند که این موضوع واقعاً موافق نظر اکثریت نمایندگان مجلس بود، اما به دلایل مختلف حتی خوش‌خیالی نسبت به رأی بالایی که طرح کسب می‌کند، ممکن است برخی از ۲۲۰ نماینده حاضر  در مجلس در این باب سهواً دچار خطایی در تصمیم‌گیری و نشان دادن واکنش به موقع شده باشند .

به هر حال نمایندگان مجلس نه تنها به دنبال جبران سه رأی رد شده هستند که طرح شفافیت را از دستور کار مجلس خارج کرد، بلکه تلاش می‌کنند تا دغدغه خود را نسبت به ایجاد شفافیت در مجلس، دولت و سایر ارکان نظام به عنوان یک مؤلفه پیش‌برنده و راهبر در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی وسیاسی را بروز و ظهور دهند.

مجلس به اینکه شفافیت داروی حیات بخش و شفا بخشی برای توسعه و پیشرفت کشور است، اینکه دست مفسدان اقتصادی و دشمنان نظام و ملت را از منابع این کشور کوتاه می‌کند، به شدت معتقد است؛ بنابراین در همه موضوعات اعم از اقتصادی تا اجتماعی و سیاسی بنای مجلس با مردم شفافیت است و مایل است این موضوع به همه ارکان نظام تسری بیابد.

امیدواریم هفته آینده موضوع دوباره مطرح شود و با آرای بالا مورد موافقت نمایندگان واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.