۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 738744

پیکر علی انصاریان بازیکن سابق فوتبال کشور در حالی امروز در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد که هنوز چند روز از تدفین دیگر بازیکن خاطره ساز تیم ملی فوتبال، مهرداد میناوند نمی‌گذرد.

اقتدار؛ عنصر گم شده در مبارزه ملی با کرونا

قدس آنلاین: درگذشت این دو چهرۀ ملی در حالی اتفاق افتاد که گمانه زنی‌ها دربارۀ دلیل ابتلای این دو نفر به بیماری کرونا، معطوف به حضور آنان در یک برنامۀ ورزشی در روز شهرآورد پایتخت است. در ویدیویی از این برنامه، میناوند در حالی از بی حالی و کسالت خود صحبت می‌کند که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به انصاریان نشسته است و هر دو نفر ماسک به صورت ندارند. تاکنون خبری دربارۀ تحقیق رسمی‌و احتمالاً برخورد با عوامل تولید این برنامه برای اپلیکیشن باشگاه پرسپولیس منتشر نشده است. درحالیکه باید این تحقیق به سرعت انجام و مشخص می‌شد که آیا شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تولید این برنامه رعایت شده است یا خیر. اگر این امر اتفاق نیفتاده است باید به سرعت و با شفافیت با عوامل تولید برنامه یاد شده برخورد شود.

نکتۀ مهم در مبارزۀ ملی با بیماری کرونا همین نبود عنصر اقتدار است. شل کن، سفت‌کن‌ها، تعارف‌ها و بی‌توجهی‌ها به رعایت شیوه نامه‌ها باعث شده است شاهد باشیم به رغم توصیه‌ها و سخنرانی‌های مقامات دولتی، با کسانی که این شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند، برخوردی صورت نمی‌گیرد و همین امر به ایجاد موج‌های جدید و شدید بیماری دامن می‌زند.

کم توجهی به برخورد مقتدارانه و سخت گیرانه با برخی مراسم و تجمعات، این پیام را به مردم عادی می‌دهد که می‌توان از برخی شیوه نامه‌ها تخطی کرد. برگزاری مراسم تشییع و یادبود برای برخی چهره‌های ملی با حضور گروه‌های زیادی از مردم، نمونه‌هایی از این بی توجهی‌هاست. عدم پیگیری رعایت قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها برای افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، باعث شده است در موارد زیادی افراد با وجود اطلاع از ابتلا به میان مردم بیایند و قرنطینه را بشکنند و دیگران را مبتلا کنند و کسی هم با آنان برخورد نکند. البته همه این جمله قصار را به خاطر داریم که: «قرنطینه مربوط به دوران جنگ جهانی اول است» اما مسأله این است که جایگزینی برای آن ارائه نشده است و دولت نیز برای کاستن از شدت بیماری گاه سختگیری‌های نصفه و نیمه‌ای را اجرا کرده و باز بعد از مدتی خود، همۀ این محدودیت‌ها را کاسته است و با شدت گرفتن دوبارۀ بیماری، از بی توجهی مردم گلایه کرده است.

مقامات دولتی باید یکبار برای همیشه از این شیوۀ کج دار و مریز دست بکشند. باید مقتدرانه عمل کنند و جلوی هر مراسمی‌به هر اسمی‌ را بگیرند. اینکه خودشان جشنواره و سوگواره برگزار کنند و بعد از مردم انتظار داشته باشند، دست از زندگی عادی بشویند؛ انتظار بی جایی است. برای شروع همین امروز از ردگیری ابتلای انصاریان و میناوند (که خداوند هردو را مشمول رحمت خود کند) شروع کنند و بعد از آن به برخورد با برگزارکنندگان مراسم رسمی‌ و نیمه رسمی ‌بپردازند و زنجیرۀ ابتلا را ردگیری و نتیجه را به مردم اعلام کنند. در این صورت است که می‌توان گفت مبارزۀ واقعی با کرونا صورت گرفته است. سخنرانی و وعدۀ «از شنبه همه چیز عادی می‌شود»، کافی است، عمل کنید، آن هم جدی، سختگیرانه و با اقتدار.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.