معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از طراحی سامانه تشخیص و بررسی ویژگی های ظاهری زعفران با استفاده از هوش مصنوعی در مشهد خبر داد.

طراحی سامانه هوش مصنوعی تشخیص کیفیت زعفران در مراحل پایانی است

به گزارش قدس آنلاین، سید احسان مصطفوی  گفت: به منظور پیاده‌سازی طرح بررسی خواص ظاهری زعفران با استفاده از هوش مصنوعی، جلسه‌ای با حضور نخبگان دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

وی افزود: با نهایی شدن این طرح که مراحل اجرای آن تاکنون با موفقیت روبرو بوده است، تشخیص این سامانه ملاک قیمت‌گذاری زعفران خواهد بود و به این ترتیب میزان اشتباه و خطا در این زمینه به حداقل خواهد رسید.

معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: در این سامانه ابعاد زعفران، دو رنگ بودن، میزان پیچیدگی، میزان گرد، تیرگی یا روشنی رنگ، سرمازده بودن، میزان خامه، میزان زعفران سوخته، پرسی یا اتویی بودن، رشته‌های خمیده داشتن، پارسالی یا امسالی بودن، خشک یا تر بودن و سایر خصوصیات زعفران قابل سنجش و کمیت است.

وی گفت: در پروژه دیگری که پیوست این سامانه خواهد بود، عطر زعفران با کمک شامه و بینی الکترونیکی سنجیده و اندازه‌گیری می‌شود.

مصطفوی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده سامانه هوش مصنوعی تشخیص کیفیت زعفران اردیبهشت سال آینده رونمایی می‌شود.

پارسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۹۰۰ هکتار بود که از این سطح بیش از ۳۲۰ تُن محصول برداشت شد. امسال نیز ۹۲ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که بیش از ۳۳۰ تن محصول از این سطح برداشت شد.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.