عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: وقتی که هنوز بحث تحریم ها حل نشده و هنوز نمی دانیم موضوع لغو تحریم ها و فروش نفت در سال آینده به کجا می کشد و چه می شود دولت نباید تا این حد خوشبینانه بار بودجه را به فروش نفت گره بزند

توسعه اقتصادی کشور در بودجه بیشتر دکوری است تا واقعی!

آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با قدس آنلاین ایرادات لایحه بودجه 1400 را اینگونه عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه ای که دولت به مجلس تقدیم کرد بسیار خوش بینانه و بلند پروازانه نوشته شده بود در حالی که براساس واقعیت های اقتصادی و مسائل تحریمی بودجه باید به صورت منطقی تدوین می گردید. یکی از مواردی که مصداق واقعی خوش بینی لایحه بودجه است موضوع فروش نفت است که دولت مبنای فروش نفت را در لایحه بودجه بیش از 2 میلیون بشکه قرار داده بود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: موضوع دیگر نرخ ارز است که در بودجه توسط دولت 11 هزار و 500 تومان و توسط مجلس هم 17 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شد، به هر حال هر چند دولت و مجلس معتقد است با مابه التفاوت نرخ ارز دولتی به نرخ ارز با قیمت های جدید دولت می تواند از گروه ها و دهک های ضعیف جامعه حمایت کند اما مسلما به تورم بالا و رها شدگی نرخ ها منتهی می شود.

بغزیان نظر خود را درباره افزایش یارانه نقدی در لایحه بودجه نیز اینگونه عنوان کرد: هر چه قدر هم که یارانه اضافه شود دو برابر یا دو و نیم برابر شود یا حتی تجمیع شود نسبت به نرخ تورم و کسری 320 هزار میلیارد تومانی بودجه که حتما سال آینده تورم بالایی را بر مردم تحمیل می کند یارانه های نقدی کمک و حمایت چندانی به شمار نمی رود ضمن اینکه تزریق نقدینگی به اقتصاد باز هم منجر به افزایش و رها شدگی قیمت ها می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: به هر حال برای مردم فرقی نمی کند که یارانه آن ها 45 تا 100 هزار تومان اضافه شود چرا که قیمت ها چند برابر می شود واثر یارانه را از بین می برد. از سوی دیگر به نظر می رسد چون عمر دولت آقای روحانی به پایان رسیده و قرار نیست دولت اجرا کننده بوجه 1400 باشد روی  این  مساله چندان توجهی ندارد و حساسیت لازم را برای واقعی کردن آن به خرج نمی دهد چرا که بار تورم هر چه باشد بر دوش دولت بعدی می افتد لذا دولت بعدی مقصر نشان داده می شود.

 آلبرت بغزیان خاطر نشان کرد: وقتی که هنوز بحث تحریم ها حل نشده و هنوز نمی دانیم موضوع لغو تحریم ها و فروش نفت در سال آینده به کجا می کشد و چه می شود دولت نباید تا این حد خوشبینانه بار بودجه را به فروش نفت گره بزند! در حالی که مشخص است موضوع اف ای تی اف به دلیل مسائل سیاسی رد می شود و منابع مالی و دلارهای ایران به کشور بازگردانده نمی شود مشخص نیست چرا دولت لایحه بودجه 1400 را تا این اندازه خوش بینانه نوشته است؟

وی دراین باره توضیح داد: به هر حال این موضوع را باید جدی گرفت که چون دولت آقای روحانی سال آینده پاسخگوی ارقام درآمدی بودجه نیست چندان به اصلاح بودجه تمایلی ندارد هر چند که مجلس هم باید به صورت تک تک و ریز موارد اصلاحی را از دولت بخواهد و تقاضای اصلاح آن را داشته باشد تا از نظر بودجه ریزی دخل و خرج سال آینده با هم بخواند موضوعی که متاسفانه در سند مالی سال آینده به هیچ وجه دیده نمی شود.

آلبرت بغزیان در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه به نظر می رسد لایحه بودجه دولت فقط بیش از هر موضوعی به توسعه کشور دقت نکرده یا بهتر است عنوان شود که برنامه توسعه کشور فقط یک اسم و یک دکور است که گویا از نظر دولت به بودجه هیچ دخل و خرجی  ندارد در حالی که بودجه باید یک ششم برنامه توسعه و یک بیستم سند چشم انداز باشد اما متاسفانه مسائل همیشه سیاسی و جناحی دیده می شود تا اقتصادی و تنها موضوعی که تحت الشعاع قرار می گیرد منافع ملی است که متاسفانه به صورت کامل دیده نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.