مازندران- انتشار فیلم جنگ بین سگ‌ها در استان مازندران باوجوداینکه منجر به بازداشت برگزارکنندگان این مراسم شد اما هنوز بسیاری از کاربران فضای مجازی بر این موضوع تأکیددارند که باید به‌طورجدی در این رابطه ورود کرد و از برگزاری احتمالی این مراسم در آینده جلوگیری کرد.

حیوان آزاری به سبک گلادیاتور ها؛ دوستداران محیط زیست خواستار برخورد جدی شدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: مسابقات جنگ بین سگ‌ها ازجمله تفریحات قبیحی است که متأسفانه برخی افراد برای سرگرمی و یا شرط‌بندی به آن روی می‌آورند.

به‌رسم معمول این مسابقات دو سگ توسط صاحبانشان وارد میدان شده و سپس آزاد می‌شوند. دو سگ به جان هم می‌افتند و هرکدام از آن‌ها سعی می‌کند بر دیگری غلبه کند.

صاحبان سگ‌ها با فریادهای خود آن‌ها را برای ادامه جنگیدن تشویق می‌کنند و یک فیلم‌بردار در حال ضبط این مسابقه است. این جنگ هم همانند سایر جنگ‌ها در عرض چند دقیقه زمانی که یکی از سگ‌ها دیگری را مغلوب می‌کند به پایان می‌رسد درنهایت صاحبان سگ‌ها آن‌ها را از رینگ خارج می‌کنند.

باوجودی که در این‌گونه مسابقات سگی به‌عنوان پیروز تلقی می‌شود که در طول مسابقه برتری‌اش را نشان دهد یا در برخی از مواقع جنگ سگ‌ها تا زمان کشته شدن یکی از آن‌ها ادامه پیدا می‌کند  و این متأسفانه داستانی است که حالا تصاویر آن دریکی از استان‌های شمالی در صدر خبرها قرارگرفته است.

حیوان آزاری

این نخستین باری نیست که در مازندران شاهد برگزاری مراسمی با محوریت آزار و اذیت حیوانات هستیم، در این استان همه‌ساله مراسم مشابهی برای گاوهای نر بنام «جونکا جنگی» و خروس‌ها برگزار می‌شود که در جریان آن حیوانات آسیب می‌بینند اما سود سرشاری به سودجویان بابت شرط‌بندی روی این حیوانات بی‌گناه می‌رسد.

برپایی میدان جنگ خونین میان سگ‌ها که در برخی موارد نیز با شرط‌بندی و قمار توأمان می‌شود، علاوه بر ضدیت با اصول مسلم قانونی و عرفی کشور، نقض آشکار حقوق حیوانات و آزار و اذیت این مخلوقات خداوند است.

 علاوه بر این‌ها چنین مراسم خارج از عرفی به لحاظ روانی نیز واجد آثار سوء برای تماشاچیان به‌ویژه تماشاچیان فاقد سن قانونی است؛ به همه این‌ها باید نقض پروتکل‌های بهداشتی را نیز با برپایی چنین مراسمی افزود!

انتشار فیلم مسابقه جنگ بین ۱۰۰ سگ در نوار ساحلی بین شهرهای بهشهر و گلوگاه مازندران واکنش‌های زیادی را در بین مردم داشته است

اما مردم بومی مازندران می‌گویند مدتی است برگزاری چنین مراسم دل‌خراشی با ردوبدل شدن سریع اطلاعات در فضای مجازی سریع شکل می‌گیرد و تعداد مراسم مشابه بیشتر شده است و ظاهراً افراد حرفه‌ای مانند لیدر این مراسم‌ها را در فاصله زمانی نیم ساعت پس از  اعلام، ساماندهی می‌کنند که جای نگرانی دارد.

جرم انگاری برای سگ آزاری

عارف شادکام، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تالش که ماه گذشته در همین رابطه حوزه استحفاظی وی شاهد یکی از همین مراسم و آزار دهند بود اظهار می‌کند:  نیت برگزارکنندگان نزاع سگ‌ها در حاشیه طرح سالم‌سازی گلسار شهر حویق سرگرمی، قمار و گریز از بیکاری بود و تصاویر نزاع سگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده بود.

وی بابیان اینکه حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست‌محیطی را تشکیل می‌دهند و در توازن نظام طبیعت نقش غیرقابل‌انکار دارند و از حق حیات، درمان، آرامش و ایمنی از خشونت و نسل‌کشی برخوردارند امی افزاید:  تضییع حقوق حیوانات، طبق قانون مجازات اسلامی جرم و ترویج خشونت محسوب می‌شود.

رئیس اداره محیط‌زیست تالش می‌گوید: قانون‌گذار برای سگ آزاری جرم انگاری نکرده و باید لایحه ممانعت از حیوان آزاری که از چند سال قبل در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، تصویب شود تا با تخلفات مربوطه به‌راحتی برخورد صورت گیرد.

غافلگیری مسئولان

 در همین حال «حجر عسگری»، معاون سیاسی فرماندار گلوگاه هم  اظهار کرده است: اتفاقی که رخ داد و گردهمایی‌ای که صورت گرفت به‌نوعی باعث غافلگیری همه شد.

وی توضیح می‌دهد: متأسفانه افرادی در ظرف ۱۰ دقیقه این گردهمایی را ترتیب دادند که در حال حاضر این افراد شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی‌شده‌اند اما مهم‌ترین کاری که باید انجام شود فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از اپیدمی شدن این مسئله در مازندران است.

 وی می‌افزاید: این اتفاق از چند جنبه قابل‌بررسی است؛ نخست، از باب حیوان آزاری؛ دوم، شرایط کرونایی و سوم اینکه در شرایطی که مراسم تدفین و عروسی و حتی نماز جمعه را به خاطر رعایت پروتکل‌ها برگزار نمی‌کنیم چرا این مراسم شکل می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.