ساری- روزانه حدود ۳ هزار تن و در روزهای اوج مسافرت حدود ۷ هزار تن زباله در استان مازندران تولید و جمع‌آوری می‌شود که آثار و تبعات آن را به‌خوبی در جنگل‌ها، کناره نهرها و در کوهستان‌ها می‌توان مشاهده کرد.

طبیعت مازندران از نبود «دستگاه زباله سوز» هم چنان می سوزد و می سازد

قدس آنلاین-گروه استان ها: زباله‌های ساری پیش‌از این در محدوده پارک جنگلی شهید زارع  ذخیره می‌شد  و متأسفانه جنگل‌های هیرکانی را از این بابت خدشه‌دار کرده است تا اینکه با مخالفت سازمان محیط‌زیست با دفن زباله در جنگل مسئولان را واداشت که به‌جایی خیلی دورتر از شهر رو بیاورند.

آن زمان به نظر می‌رسید چند کیلومتر پس از تابلوی «به مازندران خوش‌آمدید» از مسیر سمنان، در منطقه‌ای که به «گویچاله» معروف است، برای این پنهان‌کاری مناسب باشد.

یکی از دلایلی که باعث شد مردم برای ادامه دپوی زباله در این منطقه رضایت دهند، وعده ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر بود. اوایل دهه۹۰ کلنگ ساخت زباله‌سوز ساری به زمین زده شد و قرار بود ظرف مدت ۲سال به سرانجام برسد و حتی برق تولیدی آن به وزارت نیرو فروخته شود.

مشکلات مالی دولت و تحریم‌های جهانی اما بهره‌برداری از زباله‌سوز ساری را به تأخیر انداخت. زمزمه‌هایی نیز از تخلفات مالی مجریان، توسط شورای شهر ساری به گوش مردم رسید. به گفته اهالی، حفر چاله‌ای به عمق ۲۵متر و مساحت ۲هزار مترمربع در کنار محل فعلی دپوی زباله نشان از دور بودن زمان افتتاح نیروگاه‌های زباله‌سوز و سامان دادن به موضوع پسماندهای این منطقه از شمال دارد.

چهار دانگه قربانی زباله‌ها

چهاردانگه به لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین بخش‌ استان است. ۸۰کیلومتر پس از چهاردانگه به منطقه کویری می‌رسید که روستاها به دلیل مهاجرت اهالی، کم‌سکنه تر از سایر بخش‌های شمال است. ازآنجاکه چهاردانگه با مناطق جنگلی فاصله بیشتری دارد، ۱۴سال پیش به نظر می‌رسید که بهترین نقطه برای دپوی زباله‌ها به‌صورت موقت باشد. اما حالا به خندق بلا تبدیل‌شده است.

مرگ یک چوپان و دام در حوضچه شیرابه و بروز سالک اهالی منطقه را به مرز تحصن و اعتراض رساند. اهالی چند روستای شهرستان «چهاردانگه» مازندران و «فولاد محله» مهدی‌شهر سمنان حتی برخی مراسم را به‌صورت نمادین در کنار محل دپو برگزار کردند.

حساسیت مردم و رسانه‌ها منجر به فنس‌کشی دور محل دپو و نصب دستگاه تصفیه شیرابه شد. حضور استاندار و فرماندار و وعده تکمیل زباله‌سوز ساری اعتراض‌ها را تا حدودی فرونشاند اما عده‌ای همچنان معتقدند که مافیای زباله نمی‌گذارد پروژه زباله‌سوز ساری به سرانجام برسد.

زباله‌های دپو شده در منطقه گویچاله ساری، آب‌های زیرزمینی منطقه‌ای با جمعیت حدود ۱۶هزار نفر را آلوده کرده است و متاسفانه نظارت بر کامیون‌ها و زباله‌هایشان از سوی هیچ نهادی انجام نمی‌شود.

به‌طوری‌که چندی قبل در میان زباله‌ها، پسماندهای بیمارستانی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی آمل نیز پیدا شد و این نشان می‌داد که  ممکن است از شهرهای جویبار، قائم‌شهر، نکا و... نیز زباله به این منطقه وارد شود.

شهادت اهالی منطقه به افزایش بیماری‌ها و پژوهش‌های چند مرکز تحقیقاتی در استان نشان می‌دهد که پساب این زباله‌ها روی دام و کشاورزی منطقه تأثیر مخرب گذاشته است.

شاید وقتی دیگر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران بابیان اینکه بیش از ۳ هزار تن زباله روزانه در مازندران تولید می‌شود در این رابطه می گوید:  ۴۳ درصد از این زباله‌ها معادل هزار و ۳۰۰ تن زباله در روستاهای استان تولید می‌شود و سهم باغشهرها نیز ۲۱ درصد است.

زرودی با بیان اینکه ساخت کارخانه زباله سوز که از ۷ سال قبل آغاز شده به دلیل مشکلات فراوان هنوز به اتمام نرسیده است توضیح می دهد: در حال حاضر به دلیل اضافه شدن ساختمان جدید و عدم تحقق تعهدات شرکت پیمانکار، زمان افتتاح کمی به تعویق افتاده است.

وی  می افزاید: ۵۵ درصد این طرح تاکنون در بخش ابنیه  و ۶۵ درصد در بخش تجهیزات پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث ابنیه جدید تقریبا دو تا سه ماه زمان می‌برد و پس از آن، دو تا سه ماه نیز زمان لازم است  تا مابقی تجهیزات نصب و راه اندازی شود می افزاید: بنا داریم تا ین کارخانه قبل از پایان کار دولت افتتاح شود.

زرودی بیان می کند:  قرارداد زباله سوز ساری ۳۰ میلیون دلار به اضافه قرارداد الحاقیه به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۱۵ میلیون دلار از مجموع ۱۹ میلیون دلار سهم شهرداری ساری به اضافه ۴۵ میلیارد تومان پرداخت شده و عدد باقیمانده ۴.۵ میلیون دلار به اضافه ۸۶ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به وجود ۲۸ مرکز دفن در استان بیان می کند: عمر بسیاری از مراکز دفن و دپوی زباله در مازندران به بیش از سه دهه می‌رسد که تبعات ناشی از این اتفاق نیز قابل تامل است.

زرودی می گوید: دولت در سال ۹۸ حدود ۲۶۵ میلیارد تومان به پنج استان تخصیص داد که سهم مازندران ۱۱۷ میلیارد تومان بود و در بودجه پیشنهادی امسال نیز میزان تخصیص به این ۵ استان ساحلی حدود ۳۴۰ میلیارد تومان  است که حدود ۱۴۲ میلیارد تومان آن سهم مازندران می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران اظهار می کند: غیر از این ۱۴۲ میلیارد تومان، طرح زباله سوز ساری ۶۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۹ اعتبار گرفت که رقم بسیار مطلوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.