کرمان- سال گذشته رسیدن قیمت پیاز به نرخ هر کیلو ۲۰ هزار تومن اشک بسیاری از مصرف کنندگان را درآورد اما این روز ها متاسفانه انباشت بیش از حد این محصول در مزارع شرق و جنوب شرق کشور موجب شده اشک تولید کنندگان در بیاید.

اشک پیازکاران کرمان و هرمزگان در آمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: طبق آمار رسمی بیش از ۲ میلیون و ۴۰ هزار تُن محصول پیازِ مازاد بر نیاز داخل در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان  بر روی دست تولید کنندگان  مانده است و پیازکاران این سه استان نیز چشم امیدشان بعد از خدا به اقدام انقلابی مسوولان در بحث فروش و همچنین صادرات این تولیدات است.

آنطور که مسوولان گفته‌اند و در خبرها آمده در کشور ما آن هم در زمستان بیش از ۸۰۰ هزار تن پیاز تولید می‌شود اما امسال حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن پیاز در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تولید شده است.

در همین راستا پیازکاران جنوب کرمان اذعان می کنند در حالی قیمت پیاز به خداقل قیمت خود در بازار رسیده است که قیمت کاشت به بیش از سه برابر سال قبل افزایش داشته است.

کشاورزان جنوب کرمان در این رابطه اذعان می کنند: پیاز، محصولی تک فصل است. یک بار کاشته و برداشته می‌شود.

آن ها می افزایند: هزینه کاشت یک هکتار پیاز، امسال برای کشاورزان جنوب کرمان تا حدود ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت در حالی که این میزان در ۲ سال گذشته کمتر از ۸۰ میلیون تومان بود  لذا اگر پیاز صادر و یا از طرف دولت حمایت نشود ورشکستگی تولید کنندگان حتمی است.

انباشت محصول پیاز
سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  با بیان اینکه صادرات محصول پیاز در حال انجام بوده ولی با توجه به حجم بالای پیاز شاهد کاهش قیمت این محصول هستیم به ما می گوید: در این راستا  پیگیر جذب بازارهای جدید هستیم.

وی با بیان اینکه بازار های آسیا مورد هدف برای صادرات پیاز است ادامه می دهد: امسال در مناطق سردسیر کشور نیز حجم قابل توجهی پیاز انبار شده که این موضوع هم سبب افزایش حجم پیاز در داخل شده است.

وی عنوان می کند: از آن جا که تمامی دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و مجلس شورای اسلامی پیگیر موضوع صادرات هستند امیدواریم که هر چه ز.دتر این مشکل حل شود.

تشکیل کارگروه پیاز
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در سفر به جنوب کرمان به خبرنگاران گفت: برای حل فوری مشکل پیازکاران، کارگروه ملی پایش پیاز تشکیل خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بحث مازاد محصول پیاز را از چند بُعد در قالب کارگروه ملی یاد شده  پیگیری می‌کنیم و استاندار کرمان عضو ثابت این کارگروه خواهد بود تا به ساماندهی این وضعیت بپردازیم که کشاورزان در این بخش لطمه نبینند و تعرفه‌ها را با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد به حداقل خواهیم رساند. «البته با  پیگیری نمایندگان مجلس و حمایت دولت، امروز تعرفه صادرات پیاز، صفر است»

وی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و افزود: توزیع شبکه مویرگی پیاز را مطرح و اجرا خواهیم کرد و پیاز را به سراسر کشور عرضه می‌کنیم و سازمان تعاون روستایی موظف است که عرضه مستقیم این کار را در انواع کلان شهرها اجرایی کند.

ولی پیازکاران که امسال با افزایش چشمگیر هزینه‌های کاشت مواجه شده بودند انتظار دارند که محصولشان در محل مزرعه کمتر از هر کیلو چهار هزار تومان قیمت نخورد چون این، پول صرفا پاسخگوی بخشی از هزینه‌های آن‌ها است به عنوان مثال، آن‌ها هر بسته کود ۵۰ هزارتومانیِ سال گذشته را امسال حدود ۵۵۰ هزار تومان خریداری کرده‌اند و این موضوع، حمایت ویژه سازمان تعاون روستایی را در بحث خرید حمایتی پیاز می‌طلبد.

خاوازی با اشاره به موضوع صادرات و فروش پیاز تصریح کرد: تصمیم‌های خوبی در حوزه صادرات  از جمله خرید تضمینی گرفته شد که به طور جدی این بحث را پیگیری خواهیم کرد و موضوع را در وزارت جهاد کشاورزی دنبال خواهیم کرد و مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ... ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    مگه کشاورزبیکاره که یکسال عمرخودشوخانوادشوبذاره براکاشت پیازبااین همه بدبختی و غربت بعدپیازوکیلویی4هزاربفروشه..گناه اون چیه که باید تاوان بده..
  • مجید ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    4هزارتومان جوابگوی این همه هزینه نیست..