کرمان- سرمازدگی گسترده در شهرستانهای جنوب کرمان خسارتهای سنگینی به کشاورزان وارد کرد به طوریکه برآوردهای اولیه از ۱۶۴ میلیارد تومان خسارت خبر می دهد.

سرمازدگی محصولات کرمان اقدامات دلگرم کننده می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: جنوب استان کرمان اقلیمی گرمسیر دارد و در سردترین فصل سال دمای این مناطق به زیر صفر نمی رسد اما در آخرین روز های دی ماه امسال دمای منفی ۴ درجه خسارت های قابل توجهی به کشاورزان وارد شد و محصولاتی که قرار بود نیاز کشور طی ماههای سرد زمستان را تامین کنند به کلی نابود شدند.

نخستین مطالبه کشاورزان بحث جبران خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی بود که در پی سرمای کم‌سابقه‌ای که به گفته بسیاری از کهن‌سالان جنوب کرمان، طی ۵۰ سال گذشته چنین سرمایی در این دیار تجربه نشده است.

بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خسارت های روی داده نه تنها موجب افت تولید محصول در مقطع فعلی می شود بلکه  ۳ هزار و ۲۵۲ هکتار از مزارع و باغ ها و گلخانه ها را دچار آسیب کرده و برآوردهای اولیه از خسارتی معادل ۱۶۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون تومان حکایت دارد.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کشاورزان مانده اند و دست خالی . سفره ای خالی از نان!

وعده های دلگرم کننده

اگر سرمازدگی و هم چنین طوفان های شن بخش اعظمی از مزارع مردم این دیار را از بین برده است اما مردم محنت کشیده دیار کریمان هنوز هم به وعده های مسئولان دلگرم هستند.

وزیر جهاد کشاورزی که به همین منظور هفته گذشته به جنوب کرمان سفر کرده بود قول داد تا برای مردم خسران دیده قدمی بردارد.

کاظم خاوازی در این سفر گفت: وقتی یک وزیر، طرح موضوعی را به هیات وزیران می‌کشاند یعنی آن موضوع برایش از اهمیت بالایی برخوردار است»

خاوازی در خصوص نحوه طرح مشکلات ذکر شده بیان داشت: کار مهمی که انجام خواهیم داد این است که موارد مطروحه را سریعا به تصویب برسانیم تا کشاورزان خود را برای کشت بعدی آماده کنند. و این یعنی تداوم تولید محصولات کشاورزی در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی و هیات دولت است، با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهوری هم پیگیر حل مشکلات حوزه کشاورزی است.

 پرداخت تسهیلات بانکی

فرماندار جیرفت در خصوص موضوع سرمازدگی محصولات کشاورزی و تصمیم‌هایی که نسبت به این مقوله گرفته شد بیان می کند: مزارعی که سرمازدگی داشتند و با آسیب و خسارت روبرو شدند از طریق کمک‌های فنی و اعتباری که در اختیار سازمان جهادکشاورزی است برای دریافت تسهیلات مناسب به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

عطاپور می افزاید: در این بین بسیاری از باغ‌های مرکبات هم دچار سرمازدگی شده بودند که در راستای جبران خسارات وارده، در بحث نهالِ جایگزین به آنها کمک می‌شود و نهال جدید، جایگزین درخت آسیب دیده خواهد شد و این نهال‌ها در وقت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

ضرورت انجام اقدام فوری

در همین حال عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت : انتظار داریم جهاد کشاورزی برای جبران خسارت محصولات کشاورزی بر اثر سرمازدگی در جنوب استان کرمان و دیگر نقاط کشور برنامه فوری ارائه دهد.

 ذبیح‌الله اعظمی افزود: مردم جنوب کرمان خصوصاً کشاورزان تقاضای بررسی و مساعدت دولت را برای سرعت بخشی در پرداخت خسارت های مزارع سرمازده سیب‌زمینی و سایر مزارع خود دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است بیان داشت: ما هم به عنوان نمایندگان مردم انتظار داریم زیرساخت‌های وابسته به کشاورزی اعم از صنایع بسته بندی و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و همینطور بحث درجه‌بندی محصولات جنوب کرمان به نحو مطلوبی دیده شده و بدین منظور اعتبارات مکفی و لازم درنظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.