رفتار و شیوه سخن گفتن امام خمینی با مردم به قدری خوب بود که جوان‌های بسیاری در زمان ایشان با اسلام و سبک زندگی دینی آشنا شدند.

آموزه‌های سبک زندگی در کلاس امام خمینی(ره) / ضرورت ترویج اصول دینی میان جوانان

به گزارش قدس آنلاین، در بازار مکاره و داغ غربی‌ها در باره سبک زندگی، نشستن در کلاس درس سبک زندگی امام خمینی رحمه‌الله علیه که با رهبری هوشمندانه خود زمینه آشنایی بیشتر مردم با دین را فراهم کرد، ضروری به نظر می‌رسد. چراکه می‌دانیم سبک زندگی‌ای که از سیره امام خمینی در شرایط گوناگون سرچشمه گرفته، نه تنها تکراری نیست بلکه آنقدر قدرت دارد که در برابر بازار داغ نظریات روان‌شناسان غربی قد علم کند و یک بار دیگر یادمان بیندازد که چه شد مردم مسلمان کشورمان به رهبری این پیر فرزانه در مقابل توپ و تانک رژیم شاهنشاهی و رژیم بعث عراق ایستادند و مقاومت کردند.

 حجت‌الله جودکی، یکی از پژوهشگران تاریخ است که در گفتگو با خبرنگار ما به بررسی آموزه‌های سبک زندگی دینی از منظر امام خمینی رحمه الله علیه پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی شرح می دهد، بزرگترها باید سبک زندگی امام خمینی را به جوان‌های نسل امروز آموزش بدهند، نه اینکه با تبصره ساختن بی مورد در مورد حلال و حرام، آنها را از دین دور کنند و یا قیام و انقلاب اسلامی توسط ایشان را آنقدر بزرگ یا دور از ذهن جلوه بدهند که جوان‌ها فقط از دستاوردهای انقلاب اسلامی بهره ببرند و دین خود را در برابر آن فراموش کنند. چون کنار آمدن با مردم و به ویژه جوان‌ها یکی از ویژگی‌های بارز امام خمینی بوده است و ایشان با همین شیوه برخورد خود توانست عده بسیاری از جوان‌ها را با دین اسلام آشنا کند تا اندازه‌ای که همین قشر جامعه بودند که تحت رهبری امام تا پای جان از مرزهای کشور ما دفاع کردند. پس سبک دینی را باید تا حد امکان با نرمی و مدارا به جوان‌ها آموزش بدهیم تا زیبایی و ملاطفت دین اسلام را درک کنند. به عبارت دیگر در این مورد باید توجه داشت که رفتار و شیوه سخن گفتن امام خمینی تا اندازه ای با مردم خوب بود که جوان‌های بسیاری در زمان ایشان با اسلام آشنا شدند، این در حالی بود که رضاخان و به دنبال او پسرش، محمدرضا شاه، تلاش زیادی کرده بود تا دین و آموزه‌های دینی را در نظر مردم کمرنگ و دست و پا گیر جلوه بدهد. یکی از دلایل موفقیت امام خمینی هم این بود که سبک زندگی ایشان ایستادگی و مقاومت رد برابر دشمنان و مهربانی و مدارا با مردم مسلمان بود، و مردم این را می‌پسندیدند و دوست داشتند.

آموزه‌های سبک زندگی در مکتب امام(ره)

*قیام امام خمینی و بر پا کردن نهضت انقلاب اسلامی مهم‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت ایشان بوده است. در این زمینه چه دستوراتی در زمینه سبک زندگی می‌توان از ایشان آموخت؟

درست است. قیام امام خمینی رحمه‌الله علیه به این دلیل بود که مردم نیاز به آرامش، اعتماد و اعتدال در سایه اسلام داشته‌اند و به همین علت باید به رهبری مقام معظم رهبری اقتدا کرده و این مسیر را برای مردم هموار کنیم. رعایت این نکته برای پیشرفت کشور ما اهمیت زیادی دارد. چون همان طور که امام خمینی تأکید می‌فرمودند لازمه پیشرفت کشور اسلامی در رعایت این مسائل است.

*از سایر جنبه‌های زندگی امام خمینی چه راهکارهای عملی برای زندگی می‌توان نتیجه گرفت؟

بزرگترها باید سبک زندگی امام خمینی را به جوان‌های نسل امروز آموزش بدهند، نه اینکه با تبصره ساختن بی مورد در مورد حلال و حرام، آنها را از دین دور کنند و یا قیام و انقلاب اسلامی توسط ایشان را آنقدر بزرگ یا دور از ذهن جلوه بدهند که جوان‌ها فقط از دستاوردهای انقلاب اسلامی بهره ببرند و دین خود را در برابر آن فراموش کنند.

چون کنار آمدن با مردم و به ویژه جوان‌ها یکی از ویژگی‌های بارز امام خمینی بوده است و آن حضرت با همین شیوه برخورد خود توانست عده بسیاری از جوان‌ها را با دین اسلام آشنا کند تا اندازه‌ای که همین قشر جامعه بودند که تحت رهبری امام تا پای جان از مرزهای کشور ما دفاع کردند.

*پس سبک دینی را باید تا حد امکان با نرمی و مدارا به جوان‌ها آموزش بدهیم تا زیبایی و ملاطفت دین اسلام را درک کنند.

به عبارت دیگر در این مورد باید توجه داشت که رفتار و شیوه سخن گفتن امام خمینی تا اندازه ای با مردم خوب بود که جوان‌های بسیاری در زمان ایشان با اسلام آشنا شدند، این در حالی بود که رضاخان و به دنبال او پسرش، محمدرضا شاه، تلاش زیادی کرده بود تا دین و آموزه‌های دینی را در نظر مردم کمرنگ و دست و پا گیر جلوه بدهد.

یکی از دلایل موفقیت امام خمینی هم این بود که سبک زندگی ایشان ایستادگی و مقاومت رد برابر دشمنان و مهربانی و مدارا با مردم مسلمان بود، و مردم این را می‌پسندیدند و دوست داشتند.

  

ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی از منظر امام خمینی

*چرا با وجود تلاش‌های امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی که تا این اندازه بر عقل و فطرت انسان‌ها منطبق است، بعضی افراد از تمکین به این آ موزه‌ها ابا داشته‌اند؟

این ذات بعضی از افراد است که دوست دارند در هر شرایطی منطبق بر میل و خواسته خودشان رفتار کنند. آنها در مورد مسائل پزشکی و درمانی هم نمی‌خواهند مانند دستور پزشک رفتار کنند و به میل و سلیقه خودشان کار می‌کنند. این کار برای آنها خطرناک است چون منفعت را بر مصلحت ترجیح می‌دهند و باعث می‌شود که از دایره اسلام بیرون می‌روند.

امام خمینی هم تلاش می‌کرد تا همه مردم در مسیر وطن پرستی قرار بگیرند اما باز هم هر چند کم، اما بودند مردمی که منافع شخصی و خانوادگی خودشان را بر مصلحت کل جامعه ترجیح می‌دادند.

*راه‌حل این مشکل در کجاست؟

راه‌حل این مشکل آن است که دین اسلام را به طور صحیح به مردم معرفی کنیم، یعنی همان کاری که امام خمینی کردند. درواقع امام خمینی تلاش کرد تا دین اسلام را از تمام جنبه‌های دشمن ستیزی، مبارزه، استقلال، خودکفایی و ... به مردم معرفی کند. آن موقع بود که مردم متوجه شدند رژیم طاغوت تا چه اندازه به آنها ظلم می‌کند و به این ترتیب مسیر برای پذیرش انقلاب اسلامی هموار شد.

امروز هم اگر مردم به رهنمودها و دستورات مقام معظم رهبری توجه کامل داشته و از ایشان تبعیت کنند، همین اتفاق مبارک خواهد افتاد. اگر دین اسلام به این صورت به مردم و به خصوص جوان‌ها معرفی شده و در فعالیت‌های دینی از آنها کمک گرفته شود، زمینه آشنایی بیشتر آنها با دین فراهم می‌شود.

*در زمینه نظامی و سیاسی چطور؟ شیوه برخورد و فعالیت‌های امام خمینی را از این لحاظ چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی از خصلت‌های بارز امام خمینی که آن را از جدش رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله آموخته بود و از آن حضرت پیروی می‌کردند، روحیه مقاومتی ایشان است که به خصوص در انقلاب اسلامی و تبعیدهای مکرر ایشان نمود پیدا کرده است. این روحیه در تمام مردان بزرگ در طول تاریخ و به خصوص در پیامبران الهی هم وجود داشته، همان طور که حضرت موسی علیه السلام با شجاعت در برابر فرعون مقاومت کرد تا دین خدا را ابلاغ کند. و یا حضرت ابراهیم علیه السلام در برابر ظلم و سرکشی‌های نمرود ایستادگی کرد.

خوشبختانه چنین خصلتی در مردم کشور ما و به خصوص جوانان ما هم وجود دارد که توانستند با پیروی از امام خمینی در مدت هشت سال جنگ تحمیلی مقاومت کرده و از کشورمان دفاع کنند. این در حالی است که دنیا از لحاظ فکری پیشرفت کرده و تأسی مردم ما به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و تمکین به رهبری امام خمینی نشان می‌دهد که روش زندگی و افکار آن حضرت به اندازه‌ای کامل بوده که مردم در دوران‌های مختلف تاریخ می‌توانند از ایشان الگو بگیرند.

حفظ دین در کنار تمدن و پیشرفت

*به پیشرفت‌های فکری و علمی اشاره کردید. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا تمدن می‌تواند با دین همگام باشد؟ چون امام خمینی هم در حین مبارزات بارها بر تلاش برای خودکفایی مردم ایران تأکید می‌کردند تا مردم در زمان‌های مختلف ضمن بهره‌مند شدن از تکنولوژی‌های پیشرفته، دین خود را هم حفظ کنند؟

بله؛ لباس تمدن با لباس دینی هیچ تناقضی ندارد و دوتایی در کار نیست. درواقع خودکفایی و تکیه نکردن به دستاوردها و پیشرفت‌های غربی یکی از ضرورت‌های جامعه مسلمانان است و امام خمینی هم به این اصل مهم توجه داشته و بر آن تأکید می‌کردند.

چون وقتی مردم مجبور باشند از دستاوردها و آموزه‌های غربی استفاده کنند، به طور ناخودآگاه به آنها محتاج می‌شوند و خودشان از یادگیری علم و دانش بی بهره می‌مانند. درنهایت هم در تمام امور خود به غریبه‌ها محتاج می‌شوند و به این ترتیب راه تسلط آنها بر کشور ما و بر افکار مردم باز می‌شود. به این صورت است که دین داری مردم هم در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

ورود جوانان در فعالیت‌های دینی

*خوب است در مورد کمک گرفتن از جوان‌ها و وارد کردن آنها در فعالیت‌های دینی بیشتر بدانیم. چون در شیوه عملکرد امام خمینی هم بارها دیده‌ایم که به جوانان اعتماد می‌کرده‌اند.

همین طور است. البته در مورد جوان گرایی باید دقت داشت که در این مسیر زیاده روی یا کوتاهی نشود، چون این کار باعث می‌شود که احتمال خطا در کارها بالا برود. به این دلیل که سپردن امور و کارها به جوان‌ها دارای چندین بعد است و باید از زوایای مختلف بررسی شود.

باید بدانیم که جوان‌ها دارای روحیه اجرایی خوبی هستند و به همین دلیل بوده که امام خمینی در زمینه اجرایی از آن‌ها استفاده می‌کرد. درواقع ایشان به عنوان رهبر انقلاب اسلامی از بزرگانی مانند آیت الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی در زمینه مشاوره‌ای بهره می‌بردند و امور اجرایی را به جوان‌ها می‌سپردند.

بنابراین مشورت کردن به معنی نظرخواهی و نوعی احترام گذاشتن است، همان طور که امام خمین یهم چنینروشی داشتند. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که مشورت کردن با جوان‌ها باعث رشد فکری آنها می‌شود و می‌توانند نقاط ضعف و قوت نظرات خود را متوجه شوند. اما این دلیلی برای اجرای حتمی نظرات آنها نیست.

چون در نهایت باید ایده‌ای به مرحله اجرا درآید که از همه نظرات و راه‌های پیش رو کامل تر و جامع تر باشد. به همین دلیل بوده که امام خمینی هم با افراد در سن‌های گوناگون صحبت و مشورت می‌کردند و این طور نبوده که هم صحبت و مخاطب ایشان تنها افراد مسن و یا فقط جوان‌ها باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.