رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد گفت: متاسفانه از یک ماه گذشته تا به امروز میزان تولید کارخانجات سیمان مشهد به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

تولید سیمان در مشهد به نصف رسید

 صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیرساخت های اقتصادی- اجتماعی کشورمان دارد. صنعتی که این روزها با ظرفیت بالا و بدون پیش بینی طبعات بعدی آن در بازار سال آینده مسکن صادر می شود.

در توضیح وضعیت فعلی بازار سیمان در مشهد غلامرضا سلطانی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر در بازار سیمان مشهد به دلیل مشکلاتی که کارخانجات در تامین سوخت و برق برایشان ایجاد شده است دچار دو مشکل شده اند و همین قضیه بازار را دچار بحران کرده است.

وی افزود: به همین دلیل در یک ماه گذشته تا به امروز متاسفانه میزان تولید کارخانجات سیمان مشهد به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: صادرات بی رویه ای که در این مدت اتفاق افتاده است هم مزید بر علت شده است و پیش بینی ما این است که اگر سازمان صمت نتواند فکری به حال این صادرات بی رویه بکند مطمئنا در سال آینده با بحران مواجه خواهیم شد.

سلطانی افزود: هر چند بازار سیمان هنوز به گرانی نرسیده است ولی با این وضعیت چشم انداز خوبی هم نمی توانیم برای آن متصور شویم. چون در حال حاضر و با توجه به فصل سرما که  سیمان مصرفی ندارد، با شروع سال جدید مطمئنا با این وضعیت قطعا دچار بازار سیاه خواهیم شد.

وی گفت: تا یک ماه پیش کارخانه سیمان در مشهد روزی حدود  ۷ هزار ظرفیت تن تولید سیمان داشت در حالیکه مصرف بازار روزانه ۵ هزار تن بود یعنی ما عملا در مشهد فقط روزی ۲ هزار تن مازارد بر تولید داشتیم. تولید کشوری سیمان هم چیزی حدود ۸۰ هزار تن در روز است که به صورت معمول در روز حدود ۲۰ هزار تن مازاد تولید داریم در صورتی که اگر درست برنامه ریزی شود با وجود صادرات هم هیچ مشکلی برای بازارداخلی بوجود نخواهد آمد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد بیان کرد: متاسفانه فضای رقابتی بنا به دلایلی که به آن اشاره کردم و دلایلی چون گرانی هزینه حمل بار سیمان از شهرستان های استان به مشهد و... از بین رفته است. تا یک ماه پیش تولیدات کارخانجات سیمان تربت، بجنورد، سبزوار و...به مشهد می آمد ولی متاسفانه در حال حاضر هیچ سیمانی از این کارخانه ها در بازار یافت نمی شود. بازار سیمان تا قبل از ۲۰ دی ماه وضعیت خوبی داشت حتی قیمت سیمان در بازار خیلی ارزان تر از سیمانی بود که  از کارخانه تهیه می کردیم ولی با توجه به بحث های برق و سوختی که برای کارخانه ها بوجود آمد در حال حاضر وضعیت نگران کننده ای دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.