همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان لندن و پکن بر سر طیفی از موضوعات رسانه‌ای، مشخص شده که انگلیس سال گذشته بی سرو صدا سه "جاسوس چینی" را که تاکید دارد خود را به عنوان روزنامه‌نگار جا زده بودند، از کشور اخراج کرد.

اقدام بی‌سروصدای انگلیس درباره جاسوس‌های چینی

قدس آنلاین: به نوشته روزنامه گاردین، آژانس اطلاعاتی ام آی ۵ به این نتیجه رسیده بود که این سه تن برای وزارت اطلاعات چین کار می‌کردند اما خود را به عنوان روزنامه‌نگارانی که برای خبرگزاری‌های چین کار می‌کنند، جا زده بودند.

منابع دفتر نخست وزیری انگلیس تائید کردند که به دنبال یکی از گزارشات روزنامه "دیلی تلگراف"، از این سه تن درخواست شد تا انگلیس را ترک کنند اما جزئیات بیشتری هنوز در دسترس نیست.

عصبانیت انگلیسی نسبت به روابط با چین بدان معناست که هر جا انگلیس باور کند که چین در اقدامات جاسوسی علیه آن مشارکت دارد، ترجیح می‌دهد بدون سرو صدا وارد عمل شود تا از وقوع یک رویداد دیپلماتیک اجتناب کند.

در نتیجه علی‌رغم هشدارهای اداره اطلاعات انگلیس دال بر اینکه تهدید جاسوسی چینی به خوبی درک نشده است، تعیین مقیاس و ماهیت واقعی این تهدید غیرممکن است.

استفاده از هویت‌ روزنامه‌نگاری به عنوان پوشش از مدت‌ها پیش در جاسوسی بکار رفته و روشی است که پکن برای پیگیری اطلاعات سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان به آن علاقه داشته است.

سال گذشته آژنس اطلاعات بلژیک با شرکای انگلیسی خود تحقیقاتی را درخصوص ادعاهایی مبنی بر اینکه "فراسر کامرون"، یک تاجر انگلیسی و عضو سابق ام‌آی ۶ اطلاعاتی را درباره اتحادیه اروپا به دو جاسوس که خود را به عنوان روزنامه‌نگار در بروکسل جا زده بودند، فروخته، آغاز کردند. این در حالی است که کامرون این اتهامات را رد می‌کند.

ام‌آی۵ در دایره‌های سیاسی برای افزایش تمرکزش بر چین در بحبوحه این باور که این تهدید از سوی تروریسم افراطگرا رو به افزایش است، تحت فشار قرار گرفته است.

وزاری انگلیس قصد دارند در بهار سال جاری میلادی لایحه جاسوسی را معرفی کنند که نسخه به‌روز شده قانون "اسرار رسمی" انگلیس که به سال ۱۹۱۱ برمی‌گردد، است.

انتظار می‌رود این لایحه تعاریف جاسوسی را به‌روز رسانی کند و آنها را بسط دهد تا تحت پیگرد قرار دادن جاسوس‌های خارجی برای فعالیت‌هایی چون جاسوسی اقتصادی را آسان‌تر کند.

به دنبال افشاگری‌ها درباره "نسل‌کشی چین علیه مسلمانان اویغور" و اعمال قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ، بسیاری از محافظه‌کاران می‌خواهند انگلیس موضع سفت و سخت‌تری را نسبت به پکن اتخاذ کند.

"باب سیلی"، یکی از قانون‌گذاران محافظه‌کار گفت: این فعالیت‌های جاسوسی نشان دادند که انگلیس درباره پکن بسیار ساده‌لوح است. ما به دیدگاه جامع‌تری نسبت به چین و روسیه نیاز داریم و باید به درک جامع و شفافی درباره چگونگی فعالیت کشورهای خودکامه و تک حزبی در عصر دیجیتال دست یابیم.

این در حالی است که سفارت چین در انگلیس هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است اما در اختلافی جداگانه در روز جمعه به دنبال تصمیم "‏آفکام"، نهاد نظارت بر رسانه‌های تصویری انگلیس برای لغو امتیاز پخش شبکه سی‌جی‌تی‌ان در بریتانیا به شدت از لندن انتقاد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.