معاون اول رییس جمهور با اشاره به تشدید مشکلات اقتصادی کشور در سالهای اخیر گفت: همه همت می کنیم و اقتصاد کشور را در همین دولت به ریل برمی گردانیم.

در همین دولت "اقتصادِ کشور" را به ریل برمی‌گردانیم

قدس آنلاین: اسحاق جهانگیری در جلسه امروز (۱۸ بهمن) اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: در سالهای پس از انقلاب، اقتصاد کشور به واسطه تحریم ها با مشکلاتی مواجه شد و برخی مشکلات متاسفانه امروز به یک بیماری مزمن اقتصادی تبدیل شده که حل آنها نیازمند اصلاحات ساختاری جدی است.

وی یادآور شد: باید به یاد داشت که رفع مشکلات اقتصادی فقط نیازمند راهکارهای اقتصادی نیست و راهکارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می طلبد و همه قوا و نهادها باید برای رفع این مشکلات همکاری کنند

وی از رفع مشکلات اقتصادی به  عنوان یکی از مهمترین مولفه های اقتدار نظام یاد کرد وافزود: در نظامی که پشتوانه و قدرت آن مردم هستند باید به رفع مشکلات اقتصادی کشور توجه جدی شود.

جهانگیری با اشاره به رویکرد دولت در رفع مشکلات اقتصادی و رشد و توسعه اقتصاد گفت: تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم بزرگتر شدن اقتصاد کشور بود و تلاش داشتیم در کنار آن نرخ تورم تک رقمی شده و نیز اشتغالزایی گسترده داشته باشیم.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف در کنار تعامل با دنیا که یکی از  رویکردهای اقتصاد مقاومتی است، نیاز است که به توان داخلی هم اعتماد شود و باید به سمت دانش بنیان شدن اقتصاد هم حرکت کرد.

اقتصاد کشور را به ریل برمی گردانیم/ سیاست‌هایمان متناسبِ جنگ اقتصادی تغییر کرد

وی افزود: تمام اهداف اقتصادی را با تکیه بر چنین رویکردهایی پیگیری کردیم، اما متاسفانه در سه سال اخیر با دو پدیده تشدید تحریم‌ها و شیوع کرونا مواجه شدیم که اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دارد.

جهانگیری گفت: تحریم های اعمال شده علیه کشور در سه سال اخیر که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان جنگ اقتصادی علیه ایران یاد می کنند حقیقتا فشارهای بسیاری به اقتصاد کشور وارد کرد و حقیقتا این تحریم ها با هدف فروپاشی نظام اعمال شد.

وی افزود: در همان سالهای اعمال تحریم ها به دنبال راهکارهایی برای مقابله بااین تحریم ها بودیم که متاسفانه شیوع کرونا ضربه ای دیگری بر اقتصاد ایران و حتی تمام جهان وارد کرد، بطوری که برخی کشورها حتی کاهش ۲۰ درصدی رشد اقتصادی را تجربه کردند و اقتصاد ایران هم از این پدیده و معضل مصون نماند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد با توجه به این شرایط، سیاست های اقتصادی ما هم متناسب با این جنگ اقتصادی تغییر کرد و در سالهای اخیر حتی برخی تصمیمات گرفته شده خلاف سیاست های خود ما در ابتدای دولت یازدهم بود و تمام تلاش ما این بود که زندگی مردم دچار مختل نشود و حداقل معیشت مردم تامین شود.

وی به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا در مقابل ایران اشاره کرد و افزود: در سه سال اخیر که شدیدترین تحریم ها علیه ملت ایران اعمال شد، هم خود آمریکایی و هم اروپایی ها و هم تمام دنیا متوجه شدند که سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت عزتمند ایران شکست خورده است، اما آنقدر در داخل کشور با هم مشغولیم که این دستاورد بزرگ را که تحت راهکارهای دولت و سیاست های مدیریتی مقام معظم رهبری به دست آمده نادیده می‌گیریم.

جهانگیری تاکید کرد: در ماه های باقی مانده عمر دولت هم نشان می‌دهیم که این فشار حداکثری شکست خورده و در همین ماه های باقی مانده اقتصاد کشور را به ریل برمی‌گردانیم و آن را در ریل صحیح خودش قرار می دهیم.

جای تاسف است کرمانشاهِ پُرظرفیت در رتبه های اول بیکاری باشد

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به پتانسیل های فراوان استان کرمانشاه گفت: جای تاسف است که استانی با چنین پتانسیل ها و موقعیت در رتبه های اول بیکاری کشور قرار داشته باشد.

جهانگیری گفت: متاسفانه این استان در کنار تمام مشکلاتی که دیگر استانها با آن دست و پنجه نرم می کند، حادثه بزرگی را هم پشت سرگذاشت و زلزله سال ۹۶ خسارت های بسیاری به این استان وارد کرد.

وی افزود: خوشبختانه همت بزرگی در کشور و استان شکل گرفت و بازسازی مناطق زلزله زده با سرعت بسیار انجام شد و درکنار بازسازی امروز شاهد اجرای طرح های بزرگی در این استان هستیم که از جمله آن طرح راه اندازی یک پتروشیمی با سرمایه گذاری ۵۴۵ میلیون دلاری است که می‌تواند مواد اولیه بسیاری واحدهای صنعتی استان را تولید کند.

جهانگیری تصریح کرد: پیدا کردن میادین گازی در استان و بهره برداری از آنها هم با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری در این استان در دستور کار قرار دارد که نوید خوبی برای آینده اقتصادی این استان است.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم راه اندازی و توسعه صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه نیز تاکید کرد وافزود: باید متناسب با ظرفیت های کشاورزی استان تمام صنایع تبدیلی مورد نیاز در آن راه اندازی شود.

جهانگیری با بیان اینکه کشور توانایی خودکفایی در تولید شکر را دارد، گفت: یکی از محصولاتی که واردات بالایی دارد شکر است، درحالیکه به لحاظ تولید نیشکر و چغندرقند ظرفیت های خوبی در کشور داریم و باید پیگیر بهره برداری از این ظرفیت ها باشیم.

وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های استان کرمانشاه در بحث چغندرقند باید پیگیری جدی تری برای راه اندازی کارخانه های قند در این استان شود و در این زمینه حمایت لازم را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات منابع بانکی استان در پرداخت تسهیلات هم استاندار حتما باید جلسه با رییس کل بانک مرکزی داشته و برای رفع این مشکل هم حتما کمک خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور به ظرفیت های استان کرمانشاه در حوزه گردشگری هم اشاره کرد وافزود: کرونا خسارت های فراوانی به این حوزه وارد کرد اما در این شرایط هم هیچ وقت گردشگری از اولویت کار ما خارج نمی شود و در این زمینه هم حمایت های لازم را از استان خواهیم داشت.

قرارگاه خاتم پای کار بیاید "پالایشگاه آناهیتا" اجرایی می شود/ دلیلی برای تصویب نکردن "منطقه آزاد قصرشیرین" نیست

جهانگیری به اجرایی نشدن پالایشگاه آناهیتا هم اشاره کرد وافزود: اگر قرارگاه خاتم (ص) محکم پای کار بیاید، مابقی سهامداران و دولت هم پای کار آمده و این پروژه راه اندازی می شود.

وی افزود: قرارگاه مجموعه توانمندی است و اگر پای کار بیاید و کار را تا ۱۰ تا ۱۵ درصد پیش ببرد قطعا همه پای کار خواهند آمد و این پروژه از این حالت توقف خارج می شود و مردم کرمانشاه به حقی که سالها منتظر آن هستند، خواهند رسید.

وی به مزیت برتر استان در داشتن ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق اشاره کردوافزود: در شرایط بسیار سخت این مرزهای استان کرمانشاه بود که مشکلات کشور را حل می کرد، بویژه مرز پرویز خان و باید از ظرفیت این مرزها به خوبی بهره گرفت.

جهانگیری بر پیگیری ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین هم تاکید کرد وافزود: دولت و مجلس این موضوع را تصویب کردند و دلیلی نیست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشود و امیدواریم راه اندازی این منطقه هم منشا خیری برای استان شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.