مشارکت نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی در شش ماه نخست کاری آن‌ها شاید نشانه‌ای از عمل آنان به وعده‌های خود باشد، در یک بررسی آماری این عملکرد را زیر ذره‌بین برده‌ایم.

نمایندگان مشهد در بهارستان چه کردند؟ / دو نماینده‌ای که نه سوال داشتند و نه تذکر

به گزارش قدس آنلاین، واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده مجلس به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارچوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. از این جهت هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی‌اش اقدام می‌کند.

 نماینده مجلس شورای اسلامی اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه‌اش نظارتی است، مانند نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می‌تواند ضعف مسؤولان بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردم یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب می‌کنند تا حرف، مشکلات و کاستی‌ها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برساند و در کنار آن پیگیر خواسته‌های مردم و منطقه باشد.

شاید هیچ کجا نوشته نشده باشد اما نماینده مجلس باید فریاد مردم مقابل بی‌عدالتی‌ها و پیگیری احقاق حقوق مردم باشد. این انتظار نه در سطح ملی بلکه در حوزه انتخابیه نیز از نمایندگان وجود دارد.

این‌ها تنها بخشی از وظایف و جایگاه مهم نماینده مجلس شورای اسلامی است. در این میان نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی چه کرده‌اند؟ در ادامه گزارش آمار مشارکت نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی در شش ماه نخست کاری آن‌ها را به صورت جدول آورده‌ایم تا با یک بررسی اجمالی میزان فعالیت و نحوه کارکرد نمایندگان در صحن علنی مجلس بررسی کرده و ببینیم نمایندگان منتخب حوزه انتخابیه مشهد و کلات که بر کرسی بهارستان تکیه زده‌اند تاکنون چه فعالیت‌های داشته‌اند.

نماینده اول: حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، فعال‌ترین نماینده  

پژمانفر که اکنون رییس کمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است با عدد ۲۲۵ بیشترین آمار را در مشارکت فعالیت‌های تقنینی «قانون گذاری» بین چهار نماینده دیگر کسب کرده، همچنین با ۵۸ تذکر بازهم از سایر نمایندگان حوزه انتخابیه مشهد و کلات جلوتر است.

وی در شش ماه نخست ۲۰۳ بار مشارکت در رأی‌گیری صحن علنی مجلس شرکت کرده و ۱۰ سوال را مطرح کرده است.

«چرا استاندار خراسان رضوی جانبداری از متخلفین و دلالان پروژه در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را در پیش گرفته است و همچنین حقوق و مصالح واقعی مردم و شهر مشهدالرضا را نادیده می‌گیرد؟ این عملکرد مشکوک و غیر قابل توجیه چه معنی دارد؟»، «چرا وزیر امور خارجه کشورمان ابتدایی‌ترین مناسبات سیاسی را رعایت نمی‌کند و با مقام دست سوم سابق آمریکا در مورد آزادی دانشمندان ایرانی مذاکره می‌کند؟» و «چرا وزارت ارشاد تمهیدات لازم را نسبت به توسعه فرهنگ کتابخوانی با اولویت کتابخانه‌های روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، براساس طرح آمایش سرزمین و نیازهای منطقه‌ای با رویکرد تشویق و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در تولید کتاب و محصولات فرهنگی و سایر کالاهای فرهنگی و هنری فراهم نمی‌کند؟» چند نمونه از سوالات پژمانفر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

نماینده دوم: حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی، نماینده‌ بدون سوال و تذکر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با عدد ۲۰۶ بیشترین مشارکت را در رأی‌گیری صحن علنی مجلس داشته و ۲۶ لایحه را به صحن علنی مجلس تقدیم کرده است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که از سمت وی تاکنون هیچ سوال و یا تذکری مطرح نشده است!

لایحه اصلاح ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، لایحه میزان و نحوه جریمه نقدی و توقف دارندگان وسایل نقلیه و واحدهای مشمول متمرد موضوع تبصره یک ماده، لایحه شفافیت و لایحه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان‌یافته در دریای خزر الحاقی به موافقت‌نامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر جزو فعالیت‌های تقنینی بحرینی در این مدت است.

نماینده سوم: جواد کریمی قدوسی؛ کمترین مشارکت کننده در رای‌گیری

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تنها ۱۳۸ بار در مشارکت در رأی گیری صحن علنی مجلس شرکت کرده و کم‌ترین میزان مشارکت را در این حوزه به نسبت چهار نماینده دیگر دارد.

میزان مشارکت وی در فعالیت‌های تقنینی، سوال و تذکر به ترتیب ۵۹، ۱۴ و صفر است. علت متوقف نمودن طرح مصوب بافت ثامن شهر مقدس مشهد چه بوده است؟ و لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و لایحه موافقت‌نامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه به ترتیب بخشی از سوال‌ها و فعالیت‌های تقنینی قدوسی در این مدت است.

نماینده چهارم: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ بدون سوال، بدون تذکر

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز تاکنون ۲۰۰ بار در رأی گیری صحن علنی مجلس شرکت کرده و ۸۶ لایحه را ارائه کرده است.

وی در اجلاسیه اول مانند بحرینی بدون هیچ سوال و تذکری بوده‌است و این نکته جای تأمل دارد.

نماینده پنجم: فاطمه رحمانی؛ کمترین فعالیت در حوزه قانون‌گذاری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ۱۹۲ بار مشارکت در رأی گیری صحن علنی مجلس فعالیت داشته و با عدد ۱۴ کمترین فعالیت‌ را در حوزه فعالیت‌های تقنینی به نسبت چهار نماینده دیگر داشته است.وی در این مدت سه سوال مطرح کرده و همچنین سه تذکر داده است.

چرا برنج هندی که واردات آن در انحصار شرکت سهامی دولتی ایران و خوراک اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر است هفته گذشته ۲۰ درصد گران شده است؟ و تدابیر وزیر محترم مسکن و شهرسازی در مورد پیامدهای وام مسکن نمونه‌ای از تذکر و سوال‌ها فاطمه رحمانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

چند سوال مهم!

با وجود اینکه اختلاف‌نظرهایی مبنی بر درجه اهمیت فعالیت‌های تقنینی یا نظارتی وجود دارد جای یک سوال باقی می‌ماند؛ چرا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که جایگاه مهمی برای پیگیر، تذکر و سوال درباره مشکلات مردم دارند، هیچگونه سوالی در شش ماهه نخست کاری مجلس مطرح نکرده و حتی هیچ تذکری هم نداده‌اند. آیا این دو نماینده از عملکرد دولت و مسؤولانی که برای ارائه گزارش عملکرد و توضیح در صحن علنی حاضر می‌شوند رضایت کامل دارند یا تذکری نسبت به آنان ندارند؟ طبیعی است که مردم انتظار دارند در شرایط اقتصادی کنونی و مشکلاتی که پیش روی معیشت آنان است نمایندگان‌شان بیش از پیش در راستای مطالبات آنان فعالیت کنند، این تنها بخش اقتصادی مسائل مردم است و نباید از ابعاد دیگر نیز غافل شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.