به محض اینکه موعود بنیادی فر سوت پایان بازی استقلال – نساجی را به نشانه پیروزی استقلال به صدا درآورد خیلی از هواداران تصور می‌کردند استقلال با حفظ جایگاه خود در صدر جدول با چالشی مواجه نخواهد شد، اما انگار بازیکنان استقلال بر خلاف پیش‌بینی‌ها از این پیروزی برای یک آتش بازی بزرگ استفاده کردند، مصاحبه‌های آتشین بازیکنان استقلال بابت مشکلات مالی همه معادلات را به هم زد تا یک حاشیه بزرگ در استقلال شکل بگیرد.

۹ بازیکنی که کمر استقلال را شکستند

اتاق فرمان

البته بروز این اتفاقات قابل پیش بینی بود؛ چون بازیکنان از شب قبل از بازی به واسطه اتفاقات داخل هتل و مشکلات بابت اسکان و پذیرایی در اردو به شدت عصبانی بودند، به همین دلیل با چراغ سبز کادر فنی شروع به مصاحبه‌های تند و تیز علیه مدیریت باشگاه کردند. البته در این میان موضوعی بسیار کلیدی وجود دارد که موجب شده هئیت مدیره و مدیرعامل تیم بابت آن عصبانی‌تر از همیشه شوند.

برابر مصوبه هیئت مدیره هیچ یک از اعضای تیم و بازیکنان حق انجام مصاحبه را نداشتند و تنها مجوز داشتند با رسانه‌های رسمی باشگاه حرف بزنند، اما هیچ کسی این موضوع را در نظر نگرفت و با انجام مصاحبه‌های تند و تیز شرایط داخلی استقلال را به شدت به سمت بحران بردند.

بر همین اساس حالا شنیده می‌شود اعضای هیئت مدیره قصد دارند در جلسه اضطراری این موضوع را بررسی کنند و بازیکنان را نقره داغ کنند تا به نوعی مشکلات مدیریت شود.

نقد کادرفنی

برخی بازیکنان در کنار نقد از سیستم مدیریت و مشکلات مالی پای تفکرات خاص سرمربی تیم را هم به میان کشیدند تا کنترل اوضاع از اختیار سرمربی تیم هم خارج شود. به عنوان مثال اظهارات رشید مظاهری در خصوص نوع تفکر محمود فکری نشان داد برخلاف ادعای اعضای کادر فنی برخی بازیکنان با محمود فکری دچار اختلاف سلیقه جدی هستند.

گلایه‌های مالی

نکته بحث برانگیز دیگری که در لا به لای سخنان بازیکنان مشاهده شد، موضوع نوع پرداختی‌های مالی باشگاه بود. برخی بازیکنان نظیر دانشگر، فرشید اسماعیلی، ارسلان مطهری، مهدی قایدی و شجاعیان مدعی شدند پرداختی به آن‌ها صورت نگرفته، اما اطلاعات موثق نشان می‌دهد برخلاف ادعای بازیکنان حجم پرداختی‌ها به بازیکنان منطقی است اما از آنجا که رقم قراردادهای بازیکنان بسیار سنگین است و مطالبات آن‌ها بابت سال‌های قبل انباشت شده، آن‌ها به شدت در تلاشند با این روش مدیران باشگاه را تحت فشار بگذارند تا بتوانند مطالبات خود را وصول کنند.

اطلاعات دریافتی خبرنگار قدس نشان می‌دهد بر خلاف ادعای بازیکنانی که مدعی شدند پولی دریافت نکردند، آن‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ قرارداد خود دریافت کردند و تنها به واسطه تحت فشار قرار دادن مدیریت این مسائل را رسانه‌ای کردند.

۹ قرارداد نجومی

بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد، ۹ بازیکن به واسطه رقم‌های سنگین قرارداد خود نظم و انضباط پرداختی‌های باشگاه را مختل کردند به همین دلیل حالا پیش‌بینی می‌شود باشگاه در برابر آن‌ها موضع سخت گیرانه ای اعمال کند. در واقع احمد سعادتمند در نقل و انتقالات تابستانی با ۹ بازیکن قراردادهای مالی سنگینی بسته که این موضوع این روزها به دردسر بزرگی برای آبی‌ها تبدیل شده و به هیچ عنوان باشگاه توان پرداخت این قراردادها را ندارد.

در حال حاضر فرشید اسماعیلی، محمد دانشگر، فرشید باقری، وریا غفوری، عارف غلامی، مهدی قایدی، مرادمند، مظاهری و محمد نادری ۹ بازیکنی هستند که رقم قراردادشان بالاست و باشگاه توان پرداختی به آن‌ها را ندارد.

متمم‌های سرسام آور

البته در این بین هر بازیکنی شرایط متفاوتی دارد، به عنوان مثال وریا غفوری، عارف غلامی و مهدی قایدی قراردادهای قبلی خود را فسخ و قراردادی جدید امضا کردند. فرشید اسماعیلی و محمد دانشگر در هنگام تمدید قرارداد پولی را به صورت جداگانه از نامداری دریافت کردند و بازیکنانی مثل مرادمند، فرشید باقری، مظاهری و محمد نادری هم در هنگام عقد قرارداد با استقلال رقم بالایی طلب کردند که پرداخت آن از عهده باشگاه خارج است.این مسئله ای است که این روزها به معضلی بزرگ برای استقلال تبدیل شده و هنوز مشخص نیست مدیران باشگاه چطور می‌خواهند این ارقام را پرداخت کنند. ماجرا از جایی شروع شد که استقلال باید در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شد و احمد سعادتمند شتابزده شروع به جذب بازیکن کرد و رقم قرارداد خریدهای جدید به گوش بازیکنان قبلی رسید و آن‌ها هم با مراجعه به سعادتمند متمم روی متمم گذاشتند و حالا استقلال باید جور این متمم‌ها را بکشد! خنده دار اینجاست که هیچ یک از بازیکنان جدید هم نتوانستند در آسیا برای استقلال بازی کنند اما جذب عجله ای آن‌ها نظم مالی باشگاه را مختل کرد.

شکایت باشگاه از کاپیتان؟

متمم‌های پر حرف و حدیث در دوره مدیریتی سعادتمند که باشگاه را با چالش جدی رو به رو کرده است سبب شده اختلاف سنگینی میان برخی بازیکنان و مدیریت فعلی به وجود بیاید، نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در ماجرای شایعه شکایت باشگاه استقلال از وریا غفوری مشاهده کرد.غفوری بر اساس قرارداد قبلی خود می‌بایست ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دریافت کند اما این رقم با متممی بحث برانگیز به عدد ۱۴ میلیارد تومان افزایش یافت  تا حساسیت زیادی روی این مسئله به وجود بیاید. مدیرعامل فعلی استقلال تلاش کرد موضوع را با توافق حل و فصل کند اما عدم پذیرش این مسئله از سوی وریا سبب شد مددی بابت این موضوع در نامه‌ای به کمیته اخلاق توضیحاتی دهد. به همین دلیل غفوری و مددی به شدت با هم دچار چالش شدند و همین مسئله و برخی اتفاقات دیگر سبب شد وریا غفوری در دقیقه ۷۵ بازی با اعتراض از بازی خارج شود تا حاشیه‌های پیرامون این بازی به اوج برسد.

نخستین جرقه

در اینکه چند دستگی میان هیئت مدیره، مدیرعامل، کادرفنی و بازیکنان علت اصلی پیدایش این حاشیه‌ها پیرامون باشگاه استقلال است هیچ شکی نیست اما جرقه نخست این آتش را چه کسی روشن کرد؟ گفته می‌شود فردی که پیش از این قرار بود به عنوان روابط عمومی باشگاه پرسپولیس انتخاب شود اما بنا به دلایلی به این سمت نرسید، به واسطه رفاقت با محمود فکری به شدت در تلاش بود تا به عنوان مدیر رسانه استقلال مشغول فعالیت شود، اما مخالفت صریح وزارت ورزش و هیئت مدیره با این اتفاق سبب شد او به عنوان مشاور نامحسوس فکری فعالیت کند، به همین دلیل حالا پس از بررسی‌های مختلف شنیده می‌شود ایده مصاحبه علیه مدیران باشگاه نظریه ابتدایی او بوده و با چراغ سبز کادر فنی بازیکنان علیه کادر مدیریت شروع به مصاحبه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.