اتحادیه عرب از حکم دادگاه کیفری بین‌الملل در تایید صلاحیت این دیوان برای رسیدگی به امور اراضی فلسطینی شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه استقبال کرد.

واکنش اتحادیه عرب به رأی دادگاه لاهه درباره فلسطین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری "وفا" فلسطین، اتحادیه عرب از حکم دیوان کیفری بین‌المللی که فرصت برای تحقیق درباره جنایات و تخلفات مسؤولان اسرائیلی در حق فلسطینی‌ها را فراهم میکند، استقبال کرد.

خبرگزاری وفا به نقل از سعید ابوعلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی اشغالی عربی اعلام کرد: این تصمیم ثمره تلاش‌های دیپلماتیکی است که کشور فلسطین و نهادهای رسمی و حقوقی مختلف آن با حمایت کشورهای عربی و همبستگی نهادهای بین‌المللی حامی در راستای تلاش جدی برای برقراری عدالت انجام دادند.

ابوعلی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این اقدام در حمایت از مردم در برابر جنگ و تخلف‌های مستمر طرف اشغالگر، محاکمه عاملان جرائمی چون شهرک‌سازی و حمله به غزه و جنایات در حق اسرا و سایر موارد نقض حقوق تا بازپس‌گیری تمامی حقوق مشروع فلسطینی ها از جمله توقف اشغالگری، رسیدن به آزادی و استقلال در خاک کشور و در کشوری مستقل و دارای حاکمیت با پایتختی قدس شرقی نقش بسزایی ایفا کند.

دیوان کیفری بین‌المللی عصر جمعه پنجم فوریه در بیانیه مطبوعاتی صلاحیت این دادگاه برای رسیدی به امور اراضی فلسطینی را تایید و تاکید کرد: اختیارات منطقه‌ای دادگاه کیفری بین‌المللی درباره وضعیت فلسطین بر اساس معاهده رم شامل اراضی می‌شود که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است یعنی غزه، کرانه باختری و قدس شرقی.

این دادگاه در ادامه تاکید کرد: پیوستن فلسطین به معاهده رم اقدام درستی بود و از آنجایی که فلسطین رعایت بندهای این معاهده را پذیرفت، این حق را دارد همانند هر کشوری در مسایل مربوط به اجرای معاهده با طرف دیگر رفتار کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.