به گفته یک اقتصاددان، مثبت شدن رشد اقتصادی تابستان امسال، نشأت گرفته از تحولات داخلی و جهانی اقتصاد است و با خروج تدریجی جهان از رکود کرونایی، انتظار می‌رفت رشد اقتصادی ایران هم مثبت شود.

اختلافات آماری مرکز آمار و بانک مرکزی ادامه دارد

دیروز بانک مرکزی در گزارشی رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال را با نفت ۱/۵ درصد و بدون احتساب نفت ۲/۳ درصد اعلام کرد. وحید شقاقی مدرس دانشگاه در گفتگو با قدس آنلاین و در تحلیل دلایل مثبت شدن رشد اقتصادی تابستان امسال ادامه داد: اقتصاد ایران در سه سال اخیر و به دلیل فشار تحریمی، به اندازه کافی کوچک شده و بیش از  این امکان کوچک شدن ندارد. در حالی که این اقتصاد به کف رسیده و مبتنی بر مولفه‌هایی نظیر واردات، صادرات، جمعیت و ... با هر تکانه مثبت کوچکی به رونق وارد می‌شود.

به گفته وی به تدریج و با افزایش غیررسمی‌صادرات غیرنفتی و از دیگر سو با باز شدن مرزها و از سرگیری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه، رشد اقتصادی تابستان مثبت شده است.

شقاقی اضافه کرد: در همین حال و با افزایش قیمت جهانی نفت، محصولات پتروشیمی‌و فلزات اساسی که در نتیجه شیوع کرونا کاهشی شده بود، رونق اقتصادی به جهان بازگشته و با اتمام فاز رکود اقتصاد جهانی انتظار داشتیم ایران هم رشد  اقتصادی مثبت را تجربه کند.   

 بیشترین رشد به نفت رسید

گفتنی است بر اساس آمار اعلامی‌از سوی بانک مرکزی در تابستان ۹۹ بخش‌های مختلف اقتصاد ایران از جمله نفت ۲/۲۲ درصد، کشاورزی ۱/۴ درصد، صنعت و معدن ۳/۱۱ درصد، ساختمان ۳/۴ درصد و خدمات ۴/۱ درصد رشد را تجربه کرده است که در این میان بخش نفت، در مقایسه با بهار امسال بیشترین رشد را به ثبت رسانده است، بخشی که در سه ماهه ابتدایی سال منفی ۸/۱۶ درصد رشد داشته است. بر همین اساس در سه ماهه دوم امسال همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد کشور هم رشدی ۹/۲۷ درصدی را به خود دیده است.

 سردرگمی‌های آماری ادامه دارد

نگاهی به آرشیو آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد در بهار امسال، تولید ناخالص داخلی با احتساب و بدون احتساب نفت  به ترتیب منفی ۸/۲  و منفی ۶ دهم درصد رشد را به ثبت رسانده که رشد گروه کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به ترتیب مثبت ۸/۳، ۵/۲ و منفی ۶/۱ درصد بوده است.

آمار بانک مرکزی همچنین حکایت از رشد اقتصادی ۳/۱ درصدی در نیمه اول امسال دارد که  در این مدت، رشد گروه کشاورزی ۴/۴  درصد، نفت  دهم۸ درصد، صنایع و معادن ۴/۵ و خدمات منفی ۲ دهم درصد بوده است.

گفتنی است علیرغم وجود اختلاف بین آمار اعلامی‌از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، این دو مرجع در منفی بودن نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول امسال با و بدون نفت متفق القول بودند و مرکز آمار هم رشد اقتصادی بهار ۹۹ را با نفت منفی ۵/۳ و بدون نفت منفی ۷/۱ درصد اعلام کرده بود.

این اختلاف آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران البته در جزییات هم محرز است بدان معنی که مرکز آمار در بهار امسال رشد بخش صنایع و معادن را منفی ۴/۴ درصد، خدمات را منفی ۵/۳ و کشاورزی را یک دهم درصد اعلام کرده بود. اضافه می‌شود از نگاه بانک مرکزی، منفی بودن رشد اقتصادی در بهار امسال ناشی از فشارهای تحریمی‌و کاهش تقاضای جهانی در پی شیوع کرونا بود.

مرکز آمار ایران همچنین رشد اقتصادی تابستان امسال را با نفت ۲ دهم درصد و بدون نفت منفی ۲ دهم درصد و برای شش ماهه ابتدایی سال نیز با احتساب نفت منفی ۹/۱ درصد و بدون نفت منفی ۳/۱ درصد اعلام کرده بود.

آمار مربوط به رشد اقتصادی تابستان و ۶ ماهه امسال در حالی دیروز از سوی بانک مرکزی اعلام شد که با استناد به مصوبه دو سال پیش شورای عالی آمار، مرکز آمار، مرجع رسمی‌اعلام آمار است و بانک مرکزی از انتشار آمار رشد اقتصادی، حساب‌های ملی و تورم منع شده است تا بدین ترتیب سردرگمی‌سیاست گذاران و برنامه ریزان، ابهامات و موازی کاری‌های آماری مرتفع شود اما ظاهرا این تنوع و تفاوت آماری همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    بله .متأسفانه مرجع واحدی برای ارائه آمار کشور وجود ندارد .