بازار لوازم خانگی یکی ازنخستین بازارهایی بود که ظرف دو سال گذشته به افزایش نرخ دلار واکنش نشان داد و بلافاصله نرخ محصولات آن متاثر از فضای روانی بازار افزایش ‌یافت به همین دلیل با روند کاهشی نرخ دلار در دو ماه گذشته انتظار می‌رفت شاهد کاهش قیمت در این بازار باشیم اما در عمل نه تنها کاهش قیمتی مشاهده نمی‌شود که در برخی اقلام روند افزایش قیمت‌ها را حتی با شیب ملایم نیز شاهدیم. کارشناسان این بازار دلایل مختلفی را برای این امر برشمرده‌اند.

کاهش قیمت در بازار لوازم خانگی به زمان نیاز دارد

دکتر حبیب‌الله انصاری کارشناس صنایع و مشاور صنعت لوازم خانگی که تا سال گذشته به مدت 35 سال دبیرکل صنایع لوازم خانگی بود در گفتگو با قدس‌آنلاین در این باره گفت: قبل از هرچیز باید به مجموعه عوامل تاثیرگذار بر قیمت یک کالا در این بازار اشاره کرد که شامل سرمایه‌گذاری اولیه، تامین مواد اولیه مانند فولاد، مس و مواد پتروشیمی، تامین قطعات مورد نیاز از داخل یا خارج و هزینه‌های جاری دیگری نظیر بیمه، مالیات و حقوق کارکنان است. 
وی ادامه داد: عدد نهایی البته به شاخص‌های دیگری مانند تیراژ و وسعت محصول دارد و نهایتا درصدی سود که به آن اضافه می‌شود. درنهایت با درنظر گرفتن دو عامل پایداری و ماندگاری کالا در بازار که خود متاثر از قیمت و کیفیت است محصول به بازار عرضه می‌شود. اما اگر در کنار این عوامل به مسیری که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و قطعات و همچنین تامین نقدینگی طی می‌کنند توجه کنید می‌بینید همزمان با تاثیر افزایش نرخ دلار بر مواد اولیه و قطعات، این مسیر برای تولیدکننده لوازم خانگی پیچیده‌تر و پردست‌اندازتر شده چنانکه مواد اولیه داخلی مانند فولاد، مس و مواد پتروشیمی متاثر از نرخ دلار افزایش یافته و اگر تولیدکننده در گذشته محصولش را خریداری می‌کرده و بعد هزینه مواد اولیه را پرداخت می‌کرده حالا باید از چهار ماه قبل با پول نقد آن را خریداری کند و حداقل نیاز دو ماه اینده خود را نیز تامین نماید. 
انصاری در ادامه افزود: تامین قطعات مورد نیاز از خارج هم که داستانی است پر آب چشم که هر روز بر بروکراسی دور و دراز آن افزوده شده و از ثبت سفارش در وزارتخانه مربوطه تا ثبت در سامانه‌های مختلف شروع می‌شود تا هفت خوان بانکها برای گشایش اعتبار ادامه دارد و تازه بعد از این پروسه طولانی ممکن است بانک مرکزی جلوی خرید قطعات را بگیرد.
این کارشناس لوازم خانگی با بیان اینکه خرید قطعات و واردات آن به کشور هم دست کمی از مسیر خرید ندارد تصریح کرد: نتیجه اینکه، زمانی می‌توان انتظار کاهش قیمت در این بازار را داشت که حداقل یک سال از کاهش نرخ ارز بگذرد چرا که پروسه‌ای که نام بردم حداقل تا یکسال بر بازار این محصولات تاثیرگذار است.
انصاری تصریح کرد: این نکته را هم در نظر بگیرید که به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم، فاصله جایگزینی لوازم خانگی‌شان و خرید لوازم جدید طولانی شده و روی تقاضای بازار تاثیر منفی گذاشته این در حالی است که تولیدکننده هزینه تولید را با نرخ بالای دلار پرداخته اما در بازار خریداری ندارد و تولیدکننده برای پوشش تعهدات مالی ایجاد شده و هزینه بیمه و مالیات و حقوق پرسنل، بعضا با یک تا دو درصد سود یا حتی سربه سر حاضر است کالایش را بفروشد. از آنجا که بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی خود نمایندگی گسترده و مویرگی در سطح کشور ندارند ناچار هستند با تخفیف‌ها و تعامل محصولات خود را به فروشنده‌های لوازم خانگی فروخته و شرایط آنها را بپذیرند. 
وی ادامه داد: از این رو بخشی از چسبندگی قیمت لوازم خانگی متاثر از رفتار فروشندگان است و به رغم روند کاهشی نرخ ارز در ماه‌های گذشته متاثر از اتفاقات بین‌المللی، معتقدم انتظار کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی در صورت تثبیت نرخ ارز و با وقفه‌ای چندماهه، کاهش قیمت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.