نشست «گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)» با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان رضوی همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار شد.

 گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره) بررسی شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد نوروزی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست «گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)» از سلسله نشست‌های «انقلاب اسلامی در گام دوم» با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی دغدغه حراست از مبانی اندیشه اسلامی را داشت، گفت: مهم‌ترین اقدام آیت‌الله مصباح یزدی همان چیزی است که به عنوان طرح «ولایت» شناخته شده است.
وی بیان کرد: این طرح با هدف آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی در سطوح مبانی اسلامی و فلسفه علوم انسانی و اسلامی مطرح شده است، مبانی اندیشه اسلامی، شامل معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و هستی‌شناسی شده و فلسفه علوم اسلامی نیز شامل فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست می‌شود.
حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در فضای اندیشه اسلامی بحث ربوبیت تشریعی الهی را مطرح می‌کند، گفت: بر مبنای این اندیشه تمام حوزه‌های زندگی بشر باید بر اساس ربوبیت تشریع الهی شکل گیرد و بحث حاکمیت الهی بحث مشروعیت الهی تبیین شود که در مقابل مشروعیت غیر الهی مطرح می‌شود.
وی افزود: آیت‎الله مصباح یزدی، وقتی وارد عرصه سیاسی می‌شود گفتمان انقلاب اسلامی را مطرح می‌کند که این اندیشه و گفتمان بر اساس اصول رابطه میان دین و سیاست، ضرورت عقلانی تشکیل حکومت بر اساس نرم افزارهای دینی، نظریه مشروعیت حکومت که مشروعیت الهی است، نظریه ولایت فقیه و الگوی نظام سیاسی و بر اساس این نظریه ولایت فقیه شکل می‌گیرد، این ۵ گام در اندیشه آیت الله مصباح یزدی اهمیت دارد .
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی، در بحث الگوی نظام سیاسی اسلام در گفتمان انقلابی به نظریه مردم سالاری دینی می‌رسند که برگرفته از اندیشه حضرت امام راحل(ره) است و توسط مقام معظم رهبری تبیین شده و ابعاد آن نیز توسط آیت‌الله مصباح بسط داده می‌شود.
وی با طرح این سوال که گفتمان انقلاب اسلامی در چه فضایی شکل می‌گیرد؟ خاطر نشان کرد: نظریه انقلابی، در اندیشه آیت الله مصباح یزدی، به عنوان یک راهبرد تبیین می‌شود، این راهبرد ناظر به شرایطی است که در آن شرایط انقلاب تحقق یافته است؛ حضرت امام خمینی(ره) در شرایطی به سمت تشکیل حکومت پیش رفتند که با حکومت طاغوت مواجهه بودند و اصلاح آن حکومت امکان پذیر نبود از همین رو ایشان به سمت انقلاب پیش رفتند.
حجت الاسلام نوروزی گفت: این راهبرد انقلابی گری مبتنی بر اتکا آراء عمومی و خواست مردم است و نظریه مردم سالاری دینی شکل می‌گیرد که در مقابل ایدوئولوژیهای رقیب است.
وی به مولفه‌های اصلی این نظام انقلابی اشاره و بیان کرد: ایدئولوژیک رهبری و هدایت ولی فقیه، ساختار حکومت و خود مردم که نقش محوری را در این اندیشه دارند از مولفه‌های اصلی این نظام انقلابی هستند، این منظومه فکری موفق شده در طول ۴۰ سال مرزهای اندیشه اسلامی را در مقابل اندیشه‌های رقیب حفظ و حراست کند و این اندیشه ظرفیت آن را دارد که در گام دوم انقلاب تا مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی پیش برود.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.