دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای بهبود اقتصاد باید ایالت‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود.

محسن رضایی: باید ایالت‌های اقتصادی ایجاد شود

قدس آنلاین: محسن رضایی در جمع مردم زنجان گفت: امروز در دهه‌فجر باید ببینیم چه مقدار از راه انقلاب را پیموده‌ایم و در آینده باید چه کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به سابقه حضور خارجی‌ها در ایران، اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ سال از زمان ورود اروپایی‌ها به ایران می‌گذرد، سالیانی که فشارهای بسیاری به کشور وارد شده است. هر زمان که ایران مستعمره بوده، نیروهای خارجی یا به دنبال جدا کردن بخشی از کشور بوده و یا با سلطنت و استبداد داخلی، مانع پیشرفت ایران می‌شدند.

این مسئول ادامه داد: در همه ادواری که کشورهای دیگر بر ایران حکومت می‌کردند، نه تنها علم، فناوری و یا صنعتی وارد و کمکی به باقی‌مانده کشور نشد، بلکه آنان با همکاری حکومت، مانع پیشرفت ایران نیز شدند.

رضایی تصریح کرد: در همه این ادوار، مردم وقتی دیدند از سلطنت اروپا و یا هر کشور دیگری نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، کودتا کردند، در مشروطه قیام کردند، در ملی شدن نفت قیام کردند، در ۱۵ خرداد قیام کردند، اما همه این قیام‌ها سرکوب شد. اگر همه این قیام‌ها موفق شده بود، در کشور سال‌ها جلوتر از موقعیت کنونی بودیم اما در نهایت ملت ایران قیامی کرد و در نتیجه آن، ۴۲ سال است که در مقابل استبداد ایستاده و دشمنان را یکی پس از دیگری به زباله‌دان تاریخ فرستاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: نخستین کسی که در مقابل ملت ایران ایستاد، ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا بود و سپس صدام حسین، سپس داعش و ترامپ بودند که همه آن‌ها در مقابل ایران ناکام ماندند. ملت ایران، ملت بزرگی بوده و گام‌های بزرگی برداشته است؛ ملت ایران تمدن‌ساز بوده و به دنبال ساختن اقتصاد و صنعت است و به دنبال این است که در صحنه بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران به دنبال پیشرفت مستمر است و در این راه توقف نخواهد کرد، گفت: ایران با ۲۵ کشور در ارتباط بوده و در منطقه‌ای واقع شده که ۸۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد و بخش اعظم نفت منطقه در این کشور است و هرچه جلوتر می‌رویم، نفت سایر کشورها تمام شده و منطقه‌ای که ایران در آن قرار دارد مهم‌تر می‌شود. امروز ما در ایران در سایه قدرت زندگی می‌کنیم و خوشبختانه در این ۴۲ سال به یک قدرت جهانی تبدیل شده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: امروز ایران وارد غنی‌سازی هسته‌ای شده، در پهبادها پیشرفت کرده و خودش ماهواره می‌سازد؛ در حالی که صاحبان بمب اتم به دنبال این بودند که ایران را در این کار متوقف کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: دشمن وقتی دید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت کرده و قادر به حمله به آن نیستند، از راه‌های دیگری به جنگ با ایران وارد شده و جنگ سیاسی و اقتصادی راه انداختند.

رضایی اظهار کرد: در همین مسئله اقتصاد نیز، اگر فرمایشات مقام معظم رهبری اجرایی می‌شد و دولت‌ها سیاست‌ها را تبدیل به برنامه و قانون کرده بودند، امروز نباید این مشکلات اقتصادی را می‌داشتیم. باید بپذیریم که امروز ایران در یک جنگ اقتصادی به سر می‌برد.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل اول این است که حکومت ایران، جمهوری اسلامی است، گفت: بر این اساس، ملت ایران با اعتقاد به قرآن و با تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی، با رای ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و این حقیقت عالم است. مسئله دوم در جمهوری اسلامی، عدالت است. هم عدالت شخصی و فردی و هم عدالت شهری، استانی و منطقه‌ای باید حاکم باشد. ما برای رسیدن به عدالت، مردم و دین خدا را انتخاب کرده‌ایم.

این مسئول تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که حق و عدالت در سیاست و همه امور زندگی در ایران تحقق بخشیده شود. همچنین به دنبال این هستیم که جمهوری اسلامی دو بال داشته باشد؛ یک بال مردم‌سالاری سیاسی و یک بال مردم‌سالاری اقتصادی که نهادهای اقتصادی در آن باشند. امروز این موضوع محقق نشده ولی به جایی رسیده‌ایم که هر دولتی که می‌آید، هزاران مدیر جابه‌جا کرده و نمایندگان نیز به دنبال جابه‌جایی فرماندار و مدیر هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اقتصاد به ثبات و برنامه‌ریزی نیاز دارد، تصریح کرد: امروز ما در کشور امنیت داریم اما درآمد هم باید باشد و فساد هم نباشد و در آن بخش که اقتصاد است، باید کارگزاران اقتصادی باشند؛ بنابراین کشور هم کارگزار سیاسی و هم کارگزار اقتصادی می‌خواهد که نتیجه آن مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

رضایی یادآور شد: اقتصاد پشتوانه سیاست، اقتصاد پشتوانه دفاع و دفاع و امنیت پشتوانه سیاست و اقتصاد است.  در نظام‌های سرمایه‌داری، سرمایه‌داران سیاست را تعیین کرده و در نظام‌های کمونیستی، سیاست‌مداران، سیاست را تعیین می‌کنند اما در نظام جمهوری اسلامی این‌طور نیست و بر اساس این نظام، اقتصاد و سیاست تکمیل‌کننده هم هستند.

وی افزود: امروز دو مسئله اساسی حق و عدل است و ما به دنبال فلاح در زندگی هستیم، بنابراین مردم‌سالاری اقتصادی در دهه پنجم انقلاب که دو سال از آن رد شده، باید وجود داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه دشمن زودتر از ما متوجه موضوع شده و جنگ اقتصادی را آغاز کرده است، اظهار کرد: امروز ببینید وضعیت بورس به چه شکلی افتاده است، در حالی که ما در این‌باره هشدار دادیم، یعنی پولی که وارد بورس می‌شود از طرف دیگر به سمت سرمایه‌گذاری برود و به جای اینکه ارزش سهام پایین بیاید، بالا برود و امروز دیدیم که درب بورس به سمت سرمایه‌گذاری باز نشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در مهرماه سال ۱۳۹۸ بورس شروع به رشد کرد، از مهرماه تا اسفند ارزش بورس ۵ برابر شد. در فروردین و اردیبهشت قشر متوسط جامعه متوجه سود حاصل از بورس شدند و خرداد و تیرماه نیز محرومان و مستضعفان پول خود را به بورس آوردند. در تیر و مرداد ارزش سهام عوض شد و در شهریورماه شاخص ۲ میلیون، کم‌کم افت کرد و حال باید فکری برای بورس کرد.

این مسئول با بیان اینکه امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم، گفت: اگر می‌خواهیم وارد جنگ اقتصادی شویم باید کارهای زیادی انجام دهیم و کار و تلاش بیشتر شود. باید مردم‌سالاری اقتصادی در کشور بنیان‌گذاری شود؛ برای مثال زنجان ظرفیت زیادی چون معادن و صنعت‌گران دارد و امروز زنجان می‌تواند به عنوان سه قطب اقتصادی کشور مطرح شود. اگر زنجان خیز بردارد و درآمد سالانه بالایی داشته باشد، قطعاً شرایط بهتری خواهد داشت.

وی با تاکید بر تسهیل صدور مجوزها، بیان کرد: باید نقش هر استان در اقتصاد ملی تعیین شود؛ برای مثال زنجان می‌تواند به عنوان یکی از سه قطب کشور مطرح شود. هر استان باید به یک ایالت اقتصادی تبدیل شده و دولت مرکزی نیز به آن نظارت کند، بحث نظارت را هم خود زنجانی‌ها می‌توانند انجام دهند و برنامه ۱۰ ساله و ۲۰ ساله برای اقتصاد استان داشته باشند.

این مسئول تصریح کرد: معتقدیم باید ایالت‌های اقتصادی در ایران راه‌اندازی شده و به استان‌ها اختیار داده شود و هیچ دلیلی ندارد که مسائل جزئی از استان‌ها برای مطرح شدن به سطح کلان کشوری بیاید، به همین دلیل باید هرچه زودتر ایالت‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود.

رضایی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی در استان‌های مختلف، خاطرنشان کرد: ما دولت فراجناجی در کشور نیاز داریم و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب نیاز نداریم، بلکه دولت‌ها باید به دنبال حل مشکلات اقتصادی باشند. کشور منابع اقتصادی و تجاری بسیاری دارد و ما باید به دنبال یک ایران بزرگ اقتصادی برویم.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.