مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: این نهاد در قالب بهسازی ماشین‌آلات فرسوده راهداری ظرف یک سال اخیر موفق به ۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های این بخش شده است.

راهداری خراسان رضوی ۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی کرد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم نصری افزود: همچنین خرید برخی اقلام مانند لاستیک و روغن از "سامانه کالا" با نرخ دولتی یا شرکتهای معتبر داخلی منجر به تحقق بخشی از این حجم صرفه‌جویی در هزینه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی شد.  

وی ادامه داد: بازیافت لاستیکهای فرسوده و روکش نمودن ۵۰ حلقه لاستیک، تغییر کاربری چهار دستگاه کامیون و تبدیل آنها به کامیونت گشت راهداری، خط کش و جرثقیل از دیگر اقدامات منجر به صرفه‌جویی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی استفاده مجدد لوازم و قطعات ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات ناوگان راهداری رده خارج را که انبار شده بود و همچنین بکارگیری موتور ۱۰ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج راهداری برای استفاده در ماشین‌آلات ناوگان خودرویی سنگین و نیمه‌سنگین راهسازی از دیگر اقدامات منجر به صرفه‌جویی هزینه‌ای برشمرد.  

وی گفت: دیگر اقدام صرفه‌جویانه اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی استفاده مجدد از تیغه‌های گریدرهای فرسوده از طریق جوشکاری دو تیغه با هم، مبادله لوازم و قطعات بین ادارات راهداری تابعه از طریق سرکشی به انبار آنها و تعیین و تشخیص لوازم بلامصرف و مازاد بود.  

نصری به اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی برای نوسازی ادوات و ماشین‌آلات هم اشاره و بیان کرد: تاکنون در این راستا سه دستگاه لودر پنج تن به ارزش ۱۰۴ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال خریداری شده و یک دستگاه لودر دیگر تا پایان امسال خریده خواهد شد.  

وی افزود: این اداره‌کل همچنین با استفاده بخشی از هزینه یک دستگاه خودرو نمک‌پاش سطح جاده‌ها از محل اعتبارات پارسال و تامین بقیه هزینه توسط دیگر ادارات امسال سه دستگاه نمک‌پاش و چهار دستگاه بیل برف روب به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال خرید.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی همچنین به تعمیر و راه‌اندازی ۱۲۷ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری سنگین و نیمه‌سنگین با هزینه ۳۸ میلیارد ریال اشاره و بیان کرد: تعمیر ۴۶ دستگاه دیگر از همین ابزارهای راهداری با هزینه ۲۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.  

۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل کالا و مسافر در استان ۱۱۸ هزار کیلومترمربعی خراسان رضوی از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد.  

این خطه که به لحاظ طول راهها دومین استان کشور محسوب می‌شود،  پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته دارد.  در مجموع ۲۰ هزار و ۴۸۸ کیلومتر راه شامل افزون بر ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی و حدود شش هزار کیلومتر راه برون‌شهری در خراسان رضوی وجود دارد.

این استان با حدود هزار کیلومتر بزرگراه نیز جزء استانهای دارای بیشترین طول بزرگراه در کشور و همچنین طول آزادراههای خراسان رضوی ۱۲۰ کیلومتر است.

۳۸ هزار راننده باری و ۹ هزار راننده مسافری در بخش حمل و نقل جاده‌ای این استان فعالیت دارند. ۴۳ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودرو سنگین هم در ناوگان جاده‌ای خراسان رضوی مورد استفاده است. ۳۹۴ شرکت باری و مسافری، ۹۲ انجمن صنفی مسافری و ۱۷ انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال هستند.

۹۹ درصد فعالیتها در بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی این استان است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.