محمد کهندل گفت: متاسفانه درآمدهای پیش بینی شده اعم از درآمد نفت، فروش اوراق و دارایی‌های دولت در بودجه همه غیرواقعی بود به نحوی که امکان تحقق آن بسیار ضعیف بود.

تصویب لایحه غیرواقعی بودجه، ظلم به اقتصاد و به مردم است

محمد کهندل اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با  قدس آنلاین دلیل رد بودجه توسط مجلس شورای اسلامی را این گونه توضیح داد: بودجه از نظر ساختاری و از نظر درآمدی ایرادات واشکالات فراوانی داشت که مجلس به دلیل تبعات و پیامدهایی که در سال آینده بر اقتصاد و رشد کشور و بخصوص بر معیشت و تولید وارد می کرد امکان عبور سطحی از آن را به هیچ وجه نداشت.

وی دراین باره افزود: متاسفانه درآمدهای پیش بینی شده اعم از درآمد نفت، فروش اوراق و دارایی های دولت در بودجه همه غیر واقعی بود به نحوی که امکان تحقق آن بسیار ضعیف بود در چنین شرایطی بهترین تصمیم کار سیاسی نبود بلکه کار درست اقتصادی بود که مجلس علاوه بر اعمال اصلاحاتی که خود در لایحه بودجه صورت داد باید دولت را موظف به این موضوع می‌کرد که از نظر درآمدی بودجه به درستی بسته شود.

محمد کهندل خاطر نشان کرد: مسائل مختلفی از ارز و حقوق های نجومی و عدم صرفه جویی دولت در هزینه ها نیز موضوعات مهمی است که نشان می‌داد بودجه واقعی تدوین نشده است در حالی که انتظار می رفت با وضعیت اقتصادی کشور دولت تمامی ابعاد را به گونه ای در بودجه لحاظ کند که فشار اقتصادی از روی دوش مردم برداشته شود.

استاد اقتصاد با بیان اینکه درآمدهای بودجه با مقتضیات اقتصاد و حتی تحریم ها همخوانی نداشت اظهار نمود: در مجموع لایحه بودجه ۱۴۰۰مبتنی بر درآمد نبود بلکه مبتنی بر هزینه بود یعنی هزینه‌ها بدون اینکه درآمدهای آن، درآمدهای واقعی که تورم را بیش از این افزایش ندهد بسته نشده بود لذا این موارد به اضافه ندیدن درست مالیات در درآمدهای بودجه و مؤلفه‌ها و مسائل دیگری که حتماً باید در بودجه لحاظ می‌شد یا از بودجه حذف می‌گردید دست مجلس را برای تصویب لایحه بودجه سال آینده بست.

استاد اقتصاد تصریح کرد: متأسفانه بودجه آنقدر کاستی داشت که مجلس حتی نتوانست کلیات بودجه را تصویب کند. به هر حال هر چند دولت لایحه بودجه را سر وقت به مجلس داد اما بودجه‌ای به مجلس تقدیم شد که عملاً عملی نبود در حالی که اگر دولت بودجه را یک ماه دیرتر به دست مجلس می‌رسانید اما بودجه واقعی که اقتصاد را بیش از این دچار چالش و تنش نکند به مجلس تقدیم می‌کرد آن زمان می‌شد روی بودجه سال آینده حساب باز کرد و آن را به تصویب رساند اما وقتی بودجه چنین مشخصاتی ندارد قطعا تصویب آن ظلم و جور به اقتصاد و به مردم بود.

محمد کهندل در ادامه در خصوص پیامدهای تصویب بودجه غیر واقعی بیان داشت: اگر کلیات بودجه‌ای که غیر واقعی است تصویب شود نه تنها از نظر اقتصادی بلکه جامعه از نظر فرهنگی و سیاسی تخریب می‌شود و اعتماد مردم به نظام و اقتدار نظام نیز کاهش می یابد لذا بودجه سند مهمی برای کشور است در حوزه اقتصاد و سایر بخش ها از این رو نباید بودجه‌ای به دلیل مصالح سیاسی به تصویب برسد که کشور را با مخاطرات جدی رو به رو کند، از این رو نظر عودت بودجه به دولت برای ایجاد اصلاحات ساختاری بیشتر و لازم در بودجه بسیار پسندیده است چرا که اصلاح بودجه باید مبتنی بر برنامه پنج ساله کشور باشد که کار درستی نیست.

محمد کهندل استاد اقتصاد در پایان خاطر نشان شد: بی تردید دولت و مجلس در کنار هم باید به عواید و منافع ملی بیاندیشند، دولت نباید به دلیل ترجیح منافع ملی از سوی مجلس موضوع را سیاسی تلقی کند چرا که اصلاح ساختار بودجه هم به نفع مجلس، دولت و هم به نفع نظام و مردم است بنابراین رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس به عنوان یک کار ضروری قابل تأیید است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.