انقلاب اسلامی دانشگاه بزرگی است به گستره دنیایی که در آن درس‌های ایثار و ازخودگذشتگی بارها و بارها تکرار می‌شود.

همه مسئولیم، مثل سال‌های دفاع‌

انقلاب اسلامی به جهانیان آموخت تربیت‌یافتگان مکتبی اینچنین با خدمت مؤمنانه بسیج فداکار و غیرت مثال‌زدنی مدافعان سلامت می‌توان هر خاکریز و هر جبهه را به نمادی از ایثار و مردانگی مردان و زنان غیور این سرزمین تبدیل کرد.

از همان روزهای اول که پیک نخست بیماری کرونا در کشورمان آغاز شد در فضای مجازی کمپین «پرستاران فرشته‌اند» راه‌اندازی و صحنه‌هایی ناب از جوشش عشق، عاطفه و ایمان در کارزار مبارزه با ویروس کرونا به تصویر کشیده شد.

تصاویری که تنها با حال و هوای روزگار دفاع‌مقدس قابل قیاس بود به ‌ویژه وقتی حضور بی‌ادعای گروه‌های جهادی در خاکریز حافظان سلامت جلوه دیگری از همدلی و همراهی ایرانیان را به رُخ جهانیان کشید، آنجا که شور و شعور ایرانی در

کوچه پسکوچه‌های شهر عرصه خدمت‌رسانی و عشق‌ورزی به هموطن شد، یعنی در آستانه سال جدید و در پی شیوع ویروس کرونا، گروه‌های جهادی از اقشار مختلف جامعه به عنوان «جهادگران سلامت»خودجوش وارد میدان شدند و به صورت شبانه‌روزی اقدام به ضدعفونی معابر و آموزش نکات بهداشتی به ویژه در مناطق محروم کردند تا با تزریق امید به جامعه، رنگ رنج  را کمرنگ سازند.

بیستمین روز بهمن ماه که به پاسداشت بزرگانی اینچنین  روز «انقلاب اسلامی،‌ بسیج فداکار، خدمت مؤمنانه، مدافعان سلامت» نام گرفته است، بهانه خوبی است تا بار دیگر از مجاهدان خط مقدم سلامت یادی هر چند کوتاه کنیم.

کار جهادی، کاری دلی است

سمیه نوری‌زاده، بانوی جهادگری که با شیوع کرونا در کشور فعالیت جهادی خود را در حوزه سلامت آغاز کرده است، در گفت‌وگو با ما از چرایی حضورش در بیمارستان‌ها و خدمت به بیماران کرونایی می‌گوید: جهادگرانی که در فعالیت‌های جهادی شرکت می‌کنند، روحیه‌ای جهادی دارند و در پیشینه تربیتی آن‌ها خدمت به مردم و جامعه به عنوان یک ارزش همواره مدنظر بوده است و این‌گونه نیست که یک‌شبه تصمیم بگیرند به عنوان نیروی جهادی به جامعه خدمت کنند. کار جهادی کاری دلی است که به خاطر مردم و برای جلب رضایت خدا انجام می‌شود و با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

وی ادامه می‌دهد: جهادگران در هر حوزه‌ای که جامعه نیاز داشته باشد با توجه به دانش و تخصص خود وارد میدان عمل می‌شوند و دوست دارند برای جامعه مفید باشند. در روزهای کرونایی و از روزهای نخست که این ویروس منحوس وارد کشور شد، جهادگران مصمم به حضور در بیمارستان‌ها شدند و این حضور روحیه‌بخش هم حال بیماران را بهتر کرد و هم انرژی بیشتری به کادردرمان داد. جهادگران پس از شیوع کرونا اصرار داشتند به کمک کادر درمان بیایند. آن‌ها حتی با وجود مخالفت‌های اولیه به دلیل خطر ابتلا به بیماری، باز هم بر درخواست خود پافشاری کردند تا اینکه درهای بیمارستان‌ها روی آن‌ها گشوده شد و حالا نزدیک به یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و جهادگران سلامت کمک‌های ارزنده‌ای را هم به بیماران و هم به پرستاران کردند.

نگاه مردم

وی در خصوص نگاه مردم به فعالیت‌های جهادی می‌گوید: متأسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند هر کاری را باید برای پول انجام داد و هر کجا که نیروهای جهادی را مشغول خدمت‌رسانی می‌بینند نخستین پرسشی را که از آن‌ها می‌پرسند این است که چقدر به شما حقوق می‌دهند، غافل از اینکه هر کاری را نباید به دلیل پول انجام داد و ارزش خدمت به مردم پاداشی فراتر از پول دارد.

نوری‌زاده ادامه می‌دهد: در این مدت به‌ویژه در پاییز که با پیک شدید بیماری مواجه بودیم، نیروهای جهادی در بخش‌های مختلف حوزه سلامت از بیمارستان‌ها گرفته تا ضدعفونی معابر شهری، مدارس، مساجد، آرامستان‌ها، شست‌وشو و تدفین اموات خدمت‌رسانی کرده‌اند و هر کجا توانسته‌اند باری را از روی دوش مردم، کادردرمان، نیروهای خدمات شهری و ... بردارند، کوتاهی نکرده‌اند. 

باری را از روی دوش بیماران و کادردرمان برداریم

زهره تاجیک، کارشناس ارشد روان‌شناسی نیز از دیگر جهادگرانی است که به عنوان جهادگر حوزه سلامت در بخش کرونایی یکی از بیمارستان‌های تهران مشغول ارائه خدمات روان‌شناختی به کادر درمان و بیماران بوده است.  او که در کارنامه جهادی خود فعالیت‌های فرهنگی متعدد در شهرها و روستاهای مختلف کشور را دارد، می‌گوید: کرونا بیماری چندوجهی است که علاوه بر جسم بیماران، روح و روان آن‌ها را نیز درگیر می‌کند و بیماران در کنار دریافت خدمات پزشکی، نیازمند دریافت خدمات روان‌شناختی هستند و به همین دلیل من و تعدادی از همکارانم تصمیم گرفتیم وارد بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها شویم تا با ارائه خدمات روان‌شناختی به بیماران، بخشی از درد بیماری آن‌ها را کاهش دهیم. 

وی ادامه می‌دهد: روحیه دادن به بیماران کرونایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با این حال نیروهای جهادی حوزه سلامت در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند و همین که هر فرد در حد توان خود به مردم و  جامعه خدمت می‌کند، بسیار ارزشمند است؛ چرا که برخی از بحران‌ها نظیر بحران کرونا را  تنها در سایه همدلی مردم با یکدیگر می‌توان به سلامت پشت سر گذاشت. همه ما همچون سال‌های دفاع مقدس در برابر جامعه خود مسئول هستیم و باید در حد توان خود باری را از دوش مردم به‌ویژه بیماران و کادردرمان برداریم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.