هر چند اجرای طرح خدمات الکترونیکی حوزه سلامت تکلیف قانونی محسوب می‌شود، اما در این بین متأسفانه عدم‌اطلاع‌رسانی به‌موقع شرکت‌های بیمه علت شکایت و نارضایتی افراد تحت پوشش و مراکز درمانی و کادر درمان شده است؛ چرا که اطلاع‌رسانی ضعیف و اکتفا به چند پیامک آن هم در زمان همه‌گیری ویروس کرونا نتوانسته شهروندان و حتی برخی از پزشکان و عوامل دخیل در پروسه درمان را در جریان کامل و دقیق نحوه اجرای این طرح قرار دهد.

دردسرهای نسخه پیچی‌ الکترونیک

پزشکی که روزانه به بیش از ۵۰مریض نسخه درمانی می‌دهد علاوه بر اینکه به فکر اینترنت مرکز باشد باید به بیمار بدحال یادآوری کند که نسخه او الکترونیکی ثبت شده و به داروخانه‌ای برود که نرم‌افزار را داشته باشد تا بتواند نسخه او را تحویل دهد. تعداد سامانه‌های متفاوت (تأمین‌اجتماعی و خدمات درمانی) و ننوشتن نسخه دستی هم از دیگر موارد مشکل‌سازی است که یکی پس از دیگری در اجرای این طرح آشکار شده است.

دکترعلیرضا رمزی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌رضوی که انجام خدمات الکترونیک در نظام سلامت  را بستری برای چابک‌سازی بیشتر نظام اداری و در نتیجه تکمیل دولت الکترونیک عنوان می‌کند، در این خصوص می‌گوید: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک از آبان ماه سال گذشته در تعدادی از شهرستان‌های استان آغاز و به تدریج از خرداد سال جاری در کل استان اجرایی شد.

وی می‌افزاید: در ابتدای شروع این طرح ۵درصد و در حال حاضر تمامی مطب‌ها، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک و ۳۶درصد مراکز درمانگاهی مستقل غیردانشگاهی و ۳۸درصد مراکز دولتی مستقل استان به سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران متصل هستند.

رمزی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از پزشکان و داروخانه‌های استان در اجرای طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک با بیمه سلامت همکاری می‌کنند، اظهار می‌کند: یک‌هزار و ۶۷۶ مطب،۹۶۷ داروخانه، ۱۲۹ آزمایشگاه،۹۳  مرکز تصویربرداری و چهار مرکز پزشکی هسته‌ای و ۶۱ درمانگاه به صورت الکترونیک خدمات سازمان بیمه سلامت ایران را به بیمه‌شدگان ارائه می‌نمایند.مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌رضوی در پاسخ به اینکه دفترچه‌های کاغذی  از چه زمانی حذف خواهند شد، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان اولویت اصلی اداره کل بیمه سلامت استان است و از طرفی استقرار دولت الکترونیک و ارائه خدمات این سازمان به صورت الکترونیک یکی از وظایف و راهبردهای اصلی است که براساس قوانین بالادستی بر عهده سازمان بیمه سلامت و به تبع آن ادارات کل بیمه سلامت سطح کشور گذاشته شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک و پس از حصول اطمینان از کفایت دسترسی مردم به خدمات الکترونیک و عدم‌نیاز به دفترچه، موضوع عملیاتی شده و تمام فرایندها و خدمات این سازمان به صورت الکترونیک به بیمه‌شدگان ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت ایران، فرایندهای درمان کوتاه‌تر می‌شود، می‌افزاید: بدون شک با الکترونیکی شدن فرایند ارائه خدمات سازمان بیمه سلامت ایران به بیمه‌شدگان دسترسی و حق انتخاب مردم افزایش می‌یابد به گونه‌ای که بیمه‌شدگان می‌توانند بدون نیاز به دفترچه یا کارت ملی تنها با اعلام  شماره ملی از خدمات این سازمان در مراکز درمانی بهره‌مند شوند. همچنین احراز هویت و استحقاق درمانی با درج کد ملی در سامانه‌های نسخ الکترونیک این سازمان امکان‌پذیر است.

رمزی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۹۵درصد نسخ به صورت الکترونیکی به این اداره کل ارسال می‌شود، بدین صورت خدمات سازمان بیمه سلامت ایران در اقصی نقاط کشور میسر خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌رضوی در بیان مزایای دیگر طرح نسخه‌نویسی الکترونیک نسبت به نسخه‌نویسی دستی یا کاغذی اظهار می‌کند: ایجاد پرونده سلامت برای بیمه‌شدگان، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، تسریع و تسهیل در انتقال اسناد هزینه‌ها، کنترل منابع سازمان، امکان دریافت گزارش در اسرع‌وقت، ایجاد شفافیت مالی در اسناد بستری و در نهایت کمک به حفظ محیط زیست از طریق جلوگیری از مصرف بی‌رویه کاغذ و قطع درختان، برخی از جمله نکات مثبت این طرح است. وی تصریح  می‌کند: مشوق‌های بیمه‌ای برای توسعه و اجرای مؤثر برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک بسیار کمک‌کننده است. پرداخت به‌موقع  یکی از انواع مشوق‌های بیمه‌ای است و سازمان بیمه سلامت در حال بررسی امکان اجرایی‌شدن سایر روش‌های تشویق پزشکان به منظور سرعت‌بخشی و فراگیری اجرای برنامه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.