۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 739325

خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌بر کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امام‌زاده شعیب(ع) صحت ندارد و کشفیاتی صورت نگرفته است.

کشف محل دفن زکریای رازی صحت ندارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری صدا و سیمای استان تهران گفت: در پاورقی صفحه ۶۴ کتاب آثار بازمانده از ری قدیم" نوشته حسین کریمیان، احتمال محل دفن زکریای رازی در روستای فیروزآباد و بخش قلعه نو کنونی مطرح شده است و این خبر را هم براساس همین نظریه منتشر کرده‌اند. در حقیقت هنوز در این محل کشفیاتی صورت نگرفته است.

امیرمسیب رحیم‌ زاده افزود: باستان‌شناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران با توجه به نظریات کریمیان، می‌توانند در این محدوده مطالعات باستان‌شناسی و تحقیقات خود را انجام دهند.

شب گذشته خبری به‌نقل از مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) مبنی بر کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امامزاده شعیب (ع) شهرستان ری منتشر شده بود.

محمد بن زکریای رازی، فیلسوف، منجم، کیمیاگر و دانشمند برجسته ایرانی که یکی از بزرگان تاریخ پزشکی ایران و جهان بود، در سال ۲۵۰ هجری/۸۶۴ میلادی در شهرری متولد شد و در سال ٣١٣ هجری/۹۲۵ میلادی در شهرری درگذشت.

«محمدبن زکریای رازی» از مفاخر و مشاهیر ایران زمین است؛ کیمیاگری مبتکر که پایه های پیشرفت را در صنعت داروسازی و علوم دیگر بنیان نهاد و با دستاوردهایش انقلابی شگرف را در این صنعت ایجاد کرد و سبب سهولت در دستیابی به یافته های علمی دیگر شد.

زکریای رازی در کنار تمامی این دستاوردهای مفید، اکتشافاتی را نیز داشت که حاصل مستقیم آزمایش های او هستند، کشف الکل، به دست آوردن اسید سولفوریک و اسید کلریدریک با استفاده از تاثیر آب آهک بر نوش دارو، تهیه ی استات مس برای شست و شوی زخم ها و تهیه مرگ موش از آن جمله اند. همچنین رازی نخستین فردی محسوب می شود که از الکل به گونه ای فعال در مصارف پزشکی بهره برده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.